הקונגרס האמריקאי עשוי לחסום את העסקה למכירת מטוסי אפ-16 לטורקיה

ממשלו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוקל הצעה טורקית לקנות צי של מטוסי קרב מסוג F-16 שלדברי גורמים רשמיים באנקרה יביאו לתיקון הקשרים הביטחוניים ,המתוחים בימים אלו, בין שתי המדינות, אך המכירה נתקלת בהתנגדות של חברי קונגרס המבקרים את התקרבותה של טורקיה לרוסיה, כך מדווח הוול סטריט ג'ורנל .

בכירים בטורקיה אומרים כי ההסכם הקרוב עשוי להוות חבל הצלה למערכת היחסים שלהם עם ארצות הברית, שפגועה כבר שנים עקב רכישות של נשק רוסי על ידי טורקיה, אינטרסים מנוגדים במלחמה בסוריה וביקורת אמריקאית על מצב זכויות האדם בטורקיה. 

הוול סטריט ג'ורנל מצטט אנליסטים שאמרו כי חסימת העסקה ע"י הקונגרס עלולה לקרב עוד יותר את אנקרה לרוסיה.

הסיכוי למכור מטוסי קרב מדגם F-16 לחברת נאט"ו טורקיה מגיע כאשר רוסיה דורשת לעצור את התרחבות ברית נאט"ו מזרחה, שכן מוסקבה פרסה עשרות אלפי חיילים והועלה חשש שהיא תפלוש לאוקראינה.

ארדואן אמר בנובמבר האחרון כי טורקיה מוכנה לתווך בין אוקראינה לרוסיה.

מקור העסקה הפוטנציאלית הוא ב-1999, אז הייתה טורקיה שותפה בתוכנית פיתוח מטוס הקרב האמריקאי F-35, והיא הייתה אמורה לקבל כ-100 מהם.

ב-2017 החליטה אנקרה לרכוש את מערכת ההגנה האווירית הרוסית S-400, למרות התנגדותה של ארצות הברית, שחששה מחדירת רוסיה לקרבת ה-F-35. שנתיים לאחר מכן, ארצות הברית הגיבה בגירוש טורקיה מתוכנית פיתוח ה- F-35.

מכיוון שמטוסי ה-F-35 אינם בהישג ידם, מטוסי ה-F-16 החדשים יחליפו את מטוסי ה-F-16 וה-F-4 הישנים בצי האווירי של טורקיה. 

בכירים אמריקאים אמרו שהמכירה המוצעת עומדת בפני התנגדות מצד מחוקקים המבקרים קשות את רכישת ה-S-400, כמו גם את הקשר הקרוב של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן עם עמיתו הרוסי ולדימיר פוטין, ומדיניותה של טורקיה במזרח הים התיכון.

הוול סטריט ג'ורנל אומר שממשל ביידן לא ציין אם יתמוך בעסקת F-16. 

חוקי הפיקוח על ייצוא נשק של ארה"ב מחייבים את הממשל להודיע ​​לקונגרס על מכירות צבאיות למדינות זרות, מה שנותן למחוקקים הזדמנות לבדוק ולהתנגד או לנסות לחסום את העסקה. 

הממשל לא הודיע ​​רשמית לקונגרס על הצעת המכירה של מטוסי ה-F-16, לפי העיתון.

הוול סטריט ג'ורנל מצטט עוזר חבר קונגרס שאמר: "העסקה תתקל במכשולים. השאלה היא, האם המכשולים הללו ימנעו אותה או האם היא תוכל להתגבר עליהם?"

העסקה המוצעת חושפת את אתגרי הביטחון הלאומי המורכבים ביחסיה של ארצות הברית עם טורקיה, בעלת ברית של נאט"ו ומעצמה אזורית המארחת אלפי חיילים אמריקאים. 

עשרות שנים של קשרים ביטחוניים בין אנקרה לוושינגטון התכווצו בשנים האחרונות, כאשר ארדואן יצר קשרים הדוקים יותר עם רוסיה. טורקיה תקפה גם מיליציות כורדיות הנתמכות על ידי ארה"ב בסוריה. 

لماذا يكره أردوغان طائرات «إف 16» الأمريكية ؟

קרדיט לתמונה: אלביאן