מסלול ייצור והברחת הסמים לכיוון ירדן דרך דרום סוריה ושמות האחראים

עם הרחבת השליטה של ​​כוחות המשטר הסורי וחיזבאללה הלבנוני בדרום סוריה, מאז 2018, בעקבות ההסדר שכפתה רוסיה, הפך האזור, בעיקר נפת דרעא, לבסיס למרכז למשלוחי סמים לכיוון ירדן והמפרץ הערבי.

מקורות חשפו לאתר הטלוויזיה "סוריה טי וי" את נתיב הברחת הסמים בדרום סוריה לירדן ולמדינות המפרץ, וכן את שמות בכירי המשטר העוסקים בסחר, ייצור ומשלוח הסמים.

ב-16 בינואר 2022 הודיע ​​צבא ירדן על הריגתו של קצין בדרגת סרן, ועל פציעתם של שלושה שוטרי גבול נוספים, במהלך עימותים עם מבריחים בגבול עם סוריה.

בהודעה שפרסם על התקרית, ציין צבא ירדן כי משמר הגבול הצליח, לאחר העימותים, לתפוס כמויות של סמים באזור.

באוגוסט 2021 הודיעו שלטונות ירדן על תפיסת משלוח סמים במעבר ג'אבר/נציב, בהיקף של חצי מיליון כדורים, פחות מיממה לאחר ההודעה הרשמית על פתיחת המעבר, ולאחר מכן החרמת משלוח של מיליון כדורי קפטגון באוקטובר של אותה שנה .

נקודות הברחות הסמים אל ירדן

דיוויזיה 4 ומיליציית חיזבאללה הלבנונית הפכו את נפות דרעא ואסוויידה לשתי מרחבים למעבר סמים לעבר ירדן ומדינות המפרץ הערביות.

מקורות מיוחדים אמרו לרשת Suria TV כי נעשה שימוש בכמה נקודות בדרום סוריה, בצמוד לגבול ירדן, שמהן יוצאים משלוחי הברחת סמים לכיוון ירדן, והם: העיירות ארה, אלקויה, תל שהאב ואל-זאמל ( آرة والكويا وتل شهاب والزامل)  באגן הירמוך, בנוסף לח'רב אל-שחם, אל-מותעייה, נסיב ובוסרה אלשאם ( خراب الشحم والمتاعية ونصيب وبصرى الشام).

במחוז א-סויידה מסתמכים על אזורי "אל-שעב" ו"ח'רבת עוואד" ( "الشعاب"، و "خربة عواد" ) בסמוך לגבול ירדן לצורך הברחת סמים נרקוטיים. עוואד, בתיאום עם סוחרים מקומיים, ובראשם "מרעי אל-רמת'אן" "مرعي الرمثان".

موت يموّل الموت.. جنوب في دوامة المخدرات - عنب بلدي

תפקידו של חיזבאללה הלבנוני בייצור והברחת סמים

לאחר התפוגגות השליטה של ​​פלגי האופוזיציה הסורית במחוז דרעא, גברה בו השפעתו של חיזבאללה הלבנוני, והוא הצליח להקים בו כמה בסיסים צבאיים.

מקורות בשטח אישרו לערוץ "סוריה טי וי" כי דיוויזיה 901 של חיזבאללה הלבנוני עוסקת בהברחת כדורי קפטגון מלבנון לאזור "אל-לג'את" – "اللجاة"  בנפת דרעא, שם היא הקימה בסיסים. המשלוחים עוברים דרך מחוז ריף דמשק לפני שהם מגיעים למזרח מחוז דרעא ושם מכינים אותם לקראת הברחתם אל מעבר לגבול ירדן או שהם נמכרים בשווקים המקומיים.

חיזבאללה נעזרת בפעולותיה במשתפי פעולה מקומיים, ובראשם: חלדון אלחטי – חוסיין וחיבאן – האיל אלרואיסי (خلدون الحتيتي – حسين وهيبان – هايل الرويسي) .

חיזבאללה הלבנוני הסתמך על "אחמד ​​אל-מהאוש" – "أحمد المهاوش" כמשתף פעולה מקומי בפעולות הברחת סמים, אך המשטר הסורי נאלץ לעצור אותו ולהכריז על תפיסת כמויות סמים בשנה שעברה, בניסיון להפיג את הכעס הבינלאומי ובמיוחד הירדני , ולהדגיש שהם עושים מאמץ במסגרת המאבק בסמים ובהפצתם.

חיזבאללה הלבנוני יצר מגעים עם משתפי פעולה בנפת א-סויידה לסחר בסמים, בעיקר "ראפע רויס" -"رافع رويس"، ו"מרעי אל-ראמת'ן"-  "مرعي الرمثان", סוחר גדול הנהנה מהגנה של חמולות בדואים, בנוסף לקבוצות חמושות ובראשות אישים ממשפחת פלחוט ומשפחת מזהר (آل فلحوط وآل مزهر).

مخدّرات وسلاح ونساء... كيف أصبحت بلاد الشام جنّة التهريب في العالم؟ - رصيف  22

דיוויזיה 4 והפקת קפטגון

דיוויזיה 4 של המשטר הסורי הקימה עיתונות להפקת כדורי קפטגון באזור "ח'רב אל-שחם" –  "خراب الشحم" בנפת דרעא, קרוב לגבול ירדן.

על פי המקורות, מפקחים על העבודה: אחמד אל-שנואן – עבדול רחמן אל-שואן – לית אל-סודי (أحمد الشنوان – عبد الرحمن الشنوان – ليث السودي،), כולם מחזיקים בתעודות ביטחוניות שהונפקו על ידי משרד המודיעין של דיוויזיה 4 , המסייעים להם לנוע בחופשיות בשטח ולהבטיח שהם יעברו בכל הנקודות הצבאיות ללא בדיקה.

את פעילות הסמים של דיוויזיה 4 בנפת דרעא מרכז אל"מ מוחמד אל-עיסא ( العقيد محمد العيسى), העובד במשרד המודיעין של דיביזיה 4.

בעיירה נסיב באזור הכפרי של מחוז דרעא מכינים ואורזים תרופות נרקוטיות לקראת שליחתן לירדן דרך מעבר ג'אבר/נסיב, לאחר שצטמינים אותם בתוך מצרכי מזון או במשלוחי ירקות ופירות. התהליך נמצא בפיקוח: ע'סאן אבו זוריק – רס"ן אל-ריפאי (غسان أبو زريق – رائد الرفاعي).

شبكات الإتجار بالمخدرات تمتد في عموم سوريا - روزنة

סם חדש בדרום סוריה

 לאחרונה מסתובב בדרום סוריה חומר נרקוטי חדש, הנושא את השם "קריסטל מת'", והוא נקרא בשמות עממיים שונים, ביניהם "H-Pose" ו-"Shabu" – "آتش بوز" و "الشبو".

חומר זה נחשב לזול יחסית מה-"קפטגון", ונהנה מתפוצה רחבה בקרב העניים, והשימוש בו נעשה על ידי שריפתו בצינורות מיוחדים ושאיפת העשן שלו.

המקור העיקרי ל"קריסטל מת'" הוא איראן, משם הוא מגיע לדרום סוריה דרך הקו המחבר את איספהאן של איראן לעיראק, לאחר מכן לשטח סוריה, ומשם הוא מועבר לדרום וצפון סוריה ומוברח גם לירדן.

האזורים הבולטים לתפוצת ה-"קריסטל מת" הם ב"נווה" –  "نوى" באזור הכפרי של דרעא, והמסחר בו מנוהל על ידי חברי מפלגת הבעת' הסוציאליסטית הערבית הנאמנים למשטר הסורי -"ראג'י פאלחוט" ("راجي فلحوط").

ניתן להסביר את ההתמקדות של חיזבאללה ודיוויזיה 4 במחוזות של דרום סוריה, והפיכתם למרכזי פעילות הסמים שלהם, בעובדה שהן קרובות לירדן, המהווה שער מעבר חשוב למדינות המפרץ, במיוחד ערב הסעודית, ונראה שהיא היעד העיקרי בשל הרווחים הכספיים הגבוהים שמספק שוק זה.

عبر مخدرات الأسد.. هكذا يحاول “حزب الله” غزو الأردن والخليج دون سلاح |  صحيفة الاستقلال

קרדיט לתמונות: אלאיסתיקלאל