מבזקי חדשות מהעולם ליום 22-1-22. מתעדכן

*- קיפר סאתרלנד דחה את הטענות כי הסדרה "24", שבה גילם את ג'ק באוור, עודדה חיילים אמריקאים לבצע עינויים בכלא אבו גרייב בעיראק לפני קרוב ל-18 שנה. "אם צבא ארה"ב יכול להידרדר בגלל תוכנית טלוויזיה, יש לנו בעיה גדולה יותר מאשר '24'", אמר. "להשתמש ב'24' בתור שעירה לעזאזל, זו אווילות".

*- גורמי ביטחון בעיראק דיווחו כי לפחות 11 אנשי צבא, בהם קצין, נהרגו הבוקר בהתקפה גדולה של דאע"ש נגד מפקדה צבאית במחוז דיאלה. מצב חירום הוכרז באזור וכוחות גדולים מוזרמים לדיאלה ומנהלים מצוד אחרי התוקפים.

*- משרד המשפטים האמריקאי הגיש כתב אישום נגד מנהל רשות התעופה האווירית של בלארוס, סגנו ושני קצינים בשירותי הביטחון הבלארוסים על קשירת קשר לפיראטיות אווירית בשל ההנחתה הכפויה של מטוס ריינאייר במינסק במאי שעבר כדי לעצור מתנגד משטר.

לפי התביעה במנהטן, הנאשמים, ששוהים בבלארוס, פברקו את הטענה שיש פצצה על המטוס שהיה בדרכו לליטא כדי לאלץ אותו לנחות במינסק. כתב האישום הוגש בבית המשפט בניו יורק מאחר שהיו ארבעה אזרחים אמריקאים בין נוסעי המטוס.

*- מטוסי הקואליציה הסעודית החלו בהפצצות באזור נמל אל-חודיידה שבמערב תימן אחרי שדובר הקואליציה האשים כי הנמל משמש "עורק ההברחות של כלי הנשק האיראניים לחות'ים ומקור לאיום על חופש השיט". לפי דיווחים, הותקפו המפקדה הימית של החות'ים ומאגרי נשק.

*- כתב אישום הוגש בארה"ב נגד רודולף ג'אאר, בעל אזרחות של האיטי וצ'ילה, על מעורבות ברצח נשיא האיטי, ג'ובנל מואיז, ביולי שעבר. ג'אאר מואשם כי סיפק כלי נשק למתנקשים הקולומביאנים ואף שיכן כמה מהם במבנה בבעלותו. הוא נעצר ברפובליקה הדומיניקנית והועבר לארה"ב, שם הוא מוחזק במעצר במיאמי. מדובר בכתב אישום שני בפרשת ההתנקשות אחרי שלפני שבועיים הוגש כתב אישום נגד חייל קולומביאני לשעבר. חשוד מרכזי נוסף עצור בהאיטי.

*- הניו יורק טיימס: ארה"ב היא שהפציצה את סכר טבקה הענק שעל נהר הפרת בסוריה בעת שחמושי דאע"ש שלטו בו ב-26 במרץ 2017, וזאת על אף שדוח צבאי קבע כי הוא לא מהווה יעד מחשש לפגיעה בעשרות אלפי אזרחים. לפי הדיווח, פצצות כבדות, ובהן לפחות פצצה חודרת בונקרית אחת, הושלכו על הסכר אחרי סימון של יחידה חשאית של הצבא האמריקאי שנקראה "כוח משימה 9" שפעלה ללא צורך באישור מגבוה. לאחר ההפצצה, הכחישו דוברי הקואליציה כי הם אחראים וקצין בכיר אף אמר כי הפרסומים על מעורבות אמריקאית הם "מטורפים".

*- משרד האוצר האמריקאי הטיל סנקציות על ארבעה אזרחים אוקראינים בשל מעורבותם בפעולות במימון רוסי ובהכוונת שירות הביון FSB שנועדו לערער את היציבות. טראס קוזאק ואולה וולושין הם חברי פרלמנט, וולודימיר אוליניק מסתתר ברוסיה ופעל לאסוף מידע על תשתיות קריטיות וולדימיר סיבקוביץ' היה סגן מזכיר המועצה לביטחון לאומי בקייב שפעל לגייס תמיכה בהכרה בסיפוח קרים.

*- הדיילי מייל דיווח כי רומי ג'ונסון, בתם בת השישה שבועות של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ורעייתו קארי, נדבקה בשבוע שעבר בקורונה וכי היא סבלה "די קשה" מהנגיף, אך כעת מצבה "משתפר". בדאונינג 10 אמרו בשבוע שעבר כי בן משפחה של ג'ונסון נדבק, אולם לא נמסר מיהו, וראש הממשלה גם נעדר מהופעות פומביות במשך ימים אחדים.

*- חשש שעשרות בני אדם נהרגו אחר הצהריים בעיירה אפיטסה אחרי שמשאית שהובילה חומרי נפץ עבור מכרות התפוצצה בעקבות התנגשות עם אופנוע. בצילומים מהזירה נראו הרוגים שוכבים על הקרקע ומבנים הרוסים, כאשר נפגעים רבים פונו לבתי חולים.

*- משרד ההגנה הרוסי פרסם היום סרטון של הצוללת הגרעינית "וולחוב" מבצעת שיגור של טיל השיוט העל קולי קאליבר במהלך אימון בים יפן. על פי ההודעה, הטיל טס למרחק של אלף ק"מ ופגע במטרה יבשתית בשדה ניסויים בחבל חברובסק שבדרום מזרח רוסיה.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי