"האומיקרון לא יהיה האחרון": מדענים מזהירים מפני מוטציות מסוכנות

מדענים הזהירו מפני הופעתן של גרסאות מדאיגות יותר לאחר האומיקרון, שגרם לגל הידבקויות עצום ברחבי העולם.

סוכנות הידיעות  Associated Press מדווחת כי מדענים מאמינים שהתפשטות האומיקרון כל כך מהירה, בפועל, פירושה שזו לא תהיה הגרסה האחרונה של נגיף הקורונה.

לפי הסוכנות, כל הידבקות בנגיף נותנת לו הזדמנות לעבור מוטציה, ומציינת כי לאומיקרון יתרון נוסף על קודמיו, שכן הוא מתפשט מהר יותר אפילו אצל אנשים שהתחסנו או שנדבקו מזנים קודמים ורכשו חיסון טבעי. 

המשמעות היא שיש יותר אנשים שבהם הנגיף יכול להתפתח.

מומחים לא יודעים איך ייראו המשתנים הבאים אחרי Omicron או איך תיראה המגיפה, אך הם אומרים שאין ערובה שהמהלך שאחרי Omicron יהיה מתון יותר או שהחיסונים הנוכחיים יכולים להיות יעילים נגדו.

מומחים קוראים להרחבת החיסונים לעת עתה, כל עוד החיסונים יעילים נגד הנגיף.

"ככל שהאומיקרון מתפשט מהר יותר, כך גדלים הסיכויים למוטציה, מה שעלול להוביל ליותר וריאנטים", אומר האפידמיולוג של אוניברסיטת בוסטון, ליאונרדו מרטינז.

הקלות בה מתפשט האומיקרון מגדילה את סיכויי ההידבקות וההישרדות של הנגיף אצל אנשים עם מערכת חיסון מוחלשת, וזה עשוי לתת לו יותר זמן לפתח מוטציות מזיקות יותר.

"ככל שהיקף ההדבקה יהיה גדול יותר נוצרים תנאים טובים יותר להופעתם של משתנים חדשים", מאשר סטיוארט קמפבל-ריי, מומחה למחלות זיהומיות מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס.

מכיוון שאומיקרון גורם לתסמינים פחות חמורים מדלתא, זה נותן תקווה שאפשר והנגיף יהפוך למשהו כמו הצטננות.

"אני לא חושב שאנחנו יכולים להיות בטוחים שהנגיף יהפוך פחות קטלני עם הזמן", אומר ריי.

דרכים אחרות להדבקה

אך עם זאת, ישנן דרכים אפשריות רבות לנגיף להתפתח, על פי הסוכנות, שהצביעה על כך שבעלי חיים יכולים להיות אינקובטורים חדשים ולשחרר גרסאות חדשות. 

כלבים, חתולים, צבאים ומינקים שגודלו בחוות הם בין החיות הפגיעות לנגיף, שעלול לעבור מוטציה בתוכם ולעבור חזרה לבני אדם.

דרך אפשרית נוספת היא הופעתה האפשרית של הכלאה חדשה שעברה מוטציה עם מאפיינים של אומיקרון ודלתא ביחד, לפי ריי.

כדי להגביל את הופעתם של מוטאנטים חדשים, מדענים מדגישים את החשיבות של המשך נקיטת אמצעי בריאות הציבור כגון חבישת מסיכות וחיסונים. 

בעוד שזן האומיקרון מסוגל לחמוק מהמערכת החיסונית יותר מדלתא, אומרים מומחים, חיסונים עדיין מספקים הגנה, ומינון דחף (בוסטר) יכול להפחית את התסמינים ולהפחית באופן דרמטי את הצורך באשפוז או לגרום למוות.

ריי השווה חיסונים ל"מגינים אנושיים שמעכבים מאוד את התפשטות הנגיף, למרות שהם לא מונעים לחלוטין הידבקות".

"כאשר מחוסנים נדבקים, התסמינים שלהם בדרך כלל קלים וחולפים מהר יותר, מה שמונע מהנגיף להתרבות ואינו מאפשר לו ליצור גרסאות חדשות ומסוכנות", הוא אומר.

מומחים טוענים שהנגיף לא יהפוך להיות כמו שפעת כל עוד שיעורי החיסונים העולמיים נמוכים מאוד.

هل ستموت سلالة كورونا الجديدة وحدها؟ وما الدول التي وصلتها؟ | صحة | الجزيرة  نت

קרדיט לתרשים:אלג'זירה