מבזקי חדשות ליום 15-1-2022. מתעדכן

*- הנתונים מראים: זו "אומת הסטארט אפ" של העולם הערבי
מגזין פורבס של המזרח התיכון מפרסם כבכל שנה את רשימת 50 הסטארטפים המובילים מבחינת גיוס הכספים. מהנתונים עולה כי החברות שברשימה גייסו 3 מיליארד דולר, כש-10 החברות במקום הראשון גייסו ביחד 10 מיליארד דולר.

כדי להיכנס לרשימה יש לעמוד במספר קריטריונים כמו למשל שנת ייסוד לא לפני 2014, גיוס של לפחות 15.5 מיליון דולר עד דצמבר 2021 וחברות שלא היו מעורבות בתהליך של השתלטות, מיזוג או הנפקה בבורסה.

מהרשימה מתברר כי איחוד האמירויות היא המובילה בעולם הערבי עם 22 חברות ברשימה, כולל 4 במקומות הראשונים. סעודיה במקום השני עם 12 חברות הזנק ומצרים שלישית עם שבע חברות.

פינטק ומסחר אלקטרוני שולטים ברשימה עם 24 חברות שגייסו יחדיו למעלה מ-1 מיליארד דולר. 4 חברות מייצגות את מגזר השירותים הרפואיים.

*- מה הסיבה לשיא בבורסה הסעודית? כנראה לא התכנית לפיתוח האורניום…
הבורסה הסעודית סגרה את שבוע המסחר הנוכחי בשיא שלא נרשם בה מאז 2006. מאז תחילת שנת 2022 הבורסה הסעודית רשמה עלייה של 6%.

העלייה היום בשיעור 1% מיוחסת על ידי חלק מהגורמים להתבטאותו של שר האנרגיה לגבי פיתוח מרבצי האורניום במדינה, עליה דיווחתי אתמול. עם זאת, גורמי שוק טוענים שזו לא הסיבה וכי האופטימיות בשוק נובעת מהצפי לעליית מחירי הנפט. מה שעוד מזניק את הבורסה היא ההודעה של קרן ההשקעות הריבונית כי תשקיע השנה 10 מיליארד דולר במניות המקומיות.

*- הסנונית הראשונה שבדרך לאיראן?
בצעד נדיר למדי התירה ארה"ב לממשלת דרום קוריאה להעביר סכום כסף לחברה באיראן. היתר זה ניתן בהליך מיוחד כדי לא להפר את הסנקציות המוטלות על טהראן.

הכסף בשווי של למעלה מ-60 מיליון דולר יועבר לחברת "דיאני" האיראנית. מדובר בחברה לייצור מוצרים חשמליים לבית. בשנת 2015 הפקידה החברה האיראנית 50 מיליון דולר במטרה לרכוש את חברת "דייהו אלקטרוניקס" שלבסוף פשטה את הרגל. דיאני דרשה לקבל את הסכום שהפקידה בחזרה אך הממשלה בסיאול טענה כי אין אפשרות לעשות זאת עקב הסנקציות. החברה האיראנית פנתה להליך בוררות בינלאומית וזכתה.

באיראן רואים בהחלטה וכן בהיתר שנתנה ארה"ב ניצחון ומקווים כי זה יסלול את הדרך לעוד העברות כספים שלטענת טהראן דרום קוריאה חייבת לה כתוצאה מרכישת נפט עליו לא שולם (סכום מוערך בכ-3.5 מיליארד דולר).

*- הלבנונים כועסים
לבנונים זועמים הפגינו הערב ברחוב חמרא בביירות מול הבניין של הבנק המרכזי במחאה על המצב הכלכלי הקשה. דווח כי חלק מהמפגינים הצליחו לחדור לבניין וניסו להציתו. כוחות הביטחון פעלו לפיזורם. הפגנות וסגירת כבישים אירעו גם באזורים אחרים במדינה.

נראה שמה שקרה הלילה הוא רק הקדמה למה שיקרה מחר. "יום זעם" הוכרז למחר על ידי נהגי המשאיות במחאה על המצב הכלכלי הקשה והשיתוק הממשלתי. ההפגנות מחר צפויות בכל חלקי המדינה כולל דרום לבנון והבקעה.

*- עוד מדינת מפרץ בעלת פוטנציאל גרעיני
שר האנרגיה הסעודי, עבדאלעזיז בן סלמאן, הצהיר היום בכנס בריאד כי לארצו כמויות גדולות של אורניום והיא מתכוונת לנצלן מסחרית ב"דרך הטובה ביותר". הוא הוסיף כי הממלכה מתכוונת לנהוג באורניום שבתחומה בשקיפות מלאה והיא מחפשת שותפים מתאימים.

בעבר דווח כי בשטח סעודיה ישנם מרבצי אורניום בכמות של 90 אלף טון. זו כמות שמספיקה לייצור דלק גרעיני לכורים שסעודיה טוענת כי היא מעוניינת לבנות. בעבר אף דווח כי סעודיה מפתחת נשק גרעיני בתכנית חשאית ביחד עם סין.

*- לאן "נעלמו" 30,000 עזתים בשנה שעברה?
בשנים האחרונות ידוע על תנועת הגירה מרצועת עזה בעיקר כתוצאה מתנאי המחייה הקשים. אין נתונים מדויקים וגם לפלסטינים אין אינטרס לפרסם את מספר המהגרים וזאת מטעמים מובנים מבחינתם. אבל עיון בנתונים שהפלסטינים עצמם מפרסמים ייתכן ומגלים את "הסוד".

לפי הפלסטינים, בסוף 2021 חיו ברצועה 2.31 מיליון נפש לעומת 2.29 מיליון בסוף 2020. לכאורה גידול של 20,000 אלף נפש. אבל לפי הנתונים של הפלסטינים עצמם, הפער בין מספר הלידות (בממוצע 157 ביום) למספר המתים הגיע לכ-51,000 בשנה שעברה. אם כך לאן "נעלמו" עוד כ-30,000 עזתים?

*- תראו מאיפה הגיעו מוצרים ישראלים ללבנון…
מהומה תקשורתית בלבנון אחרי שבסופרמרקט בצפון לבנון נמצאו מוצרים ישראלים. לפי התמונות שפורסמו בעיתונות הלבנונית מדובר בפסי הדבקה על משקופי חלונות.

המוצרים נמצאו בסופרמרקט שנקרא "אלהוז מול" ובעליו וואסים אלהוז נלקח לחקירה על ידי כוחות הביטחון. הוא הסביר כי המוצר הישראלי נכנס ללבנון בטעות אך ציין כי המוצר עצמו מיוצר בסין ולא בישראל. בלבנון הביעו משתמשי הרשתות החברתיות פליאה כיצד רשויות המכס התירו את כניסת המוצרים עם הכיתוב בעברית.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין     קרדיט לתמונה