כלא גואנטנמו: ממבט של 20 שנה

היום לפני 20 שנה נחת מטוס תובלה בבסיס הצי האמריקאי במפרץ גואנטנמו שבדרום מזרח קובה עם 20 עצורים, לבושים במדים כתומים ובברדסים שוטרים, ובכך החלה פעילותו של מתקן הכליאה הידוע לשמצה עבור מי שהשתייכו, לפחות לפי הגרסה האמריקאית, לאל-קאעידה ולטאליבן, אחד הסמלים הבולטים של המלחמה העולמית בטרור לאחר ה-11 בספטמבר.

קרדיט : US Army/Kevin Cowan

בסך הכל, הוחזקו בגואנטנמו 780 עצירים, האחרון שבהם הגיע במרץ 2008, כאשר תשעה עצירים מתו במהלך שהותם במחנה. 540 מהעצורים שוחררו בתקופת בוש, 200 שוחררו בימי אובמה שחתם על צו לסגירת מתקן המעצר עם כניסתו לתפקיד ב-2009, ועוד עציר אחד שוחרר בתקופת טראמפ שהתנגד לסגירת המתקן. הנשיא ביידן חידש את הפעילות לסגירת המתקן ועד כה, שוחרר עציר אחד למרוקו ביולי שעבר, אולם הרשויות הצבאיות העניקו אישור להעברתם של 11 עצירים למדינות אחרות.

כיום יש במתקן גואנטנמו 39 עצירים. 17 מתוכם מוחזקים ללא הגבלת זמן בשל "צורך ביטחוני" והם לא צפויים לעמוד בפני הליכים משפטיים וגם לא יהיו זכאים לשחרור. הבולט שבהם הוא "האסיר הנצחי", אבו זוביידה, שעבר עינויים קשים במתקן חשאי של ה-CIA. עשרה מהעצירים, שמוגדרים "עצירים ברמה גבוהה", ממתינים למשפטם בפני ועדות צבאיות, בהם מתכנן מתקפת ה-11 בספטמבר חאלד שיח' מוחמד. עם זאת, ההליכים מתקדמים בקצב איטי ביותר ולא ברור אם ומתי ייפתחו המשפטים, שיהיו סגורים ברובם לציבור בשל שיקולי ביטחון.

Guantanamo detainees transferred to Ghana - BBC News

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי