WSJ: דו"ח סודי מתעד פרטים על בסיס ג'סק המשמש להברחת נשק איראני לתימן

מיקום נמל בנדר ג'סק על המפה
בתחילת הדרך ייצא נמל "בנדר ג'סק" פירות וירקות למדינות שכנות

טיוטת דו"ח שהוכנה על ידי פאנל מומחים של מועצת הביטחון של האו"ם לתימן חשפה כי סירות עץ קטנות ותחבורה יבשתית שימשו בניסיונות להבריח נשק מתוצרת רוסיה, סין ואיראן לאורך הדרכים המובילים לתימן, אותם ניסה הצבא האמריקני לחסום במשך שנים.

וול סטריט ג'ורנל אישר כי יתכן כי נקודת יציאה אחת באיראן היא המקור לאלפי משגרי רקטות, מקלעים, רובי צלפים ואמל"ח אחרים כמו אלו שהצי האמריקני תפס בים הערבי בחודשים האחרונים.

בכירים אמריקאים אמרו בעבר כי נמל ג'סק שימש כאזור היערכות למשמרות המהפכה של איראן במשך זמן מה, אך דו"ח האו"ם הזה מספק את הראיות המפורטות הראשונות של משלוחי נשק ספציפיים הקשורים בנמל.

ה"וול סטריט ג'ורנל" אמר, וציטט את מה שהוא תיאר כ"דו"ח הסודי של האו"ם" שסיפק ראיות מפורטות לכך שטהרן כבר מייצאת נשק לתימן ולמקומות אחרים.

הדו"ח, המצטט ראיונות עם צוותי סירות תימנים ונתונים ממכשירי ניווט שנמצאו באותן סירות, נאמר כי המשלוח האחרון שנתפס יצא מנמל ג'סק האיראני בים עומאן.

במשך עשרות שנים, נמל ג'סק, או בנדר ג'סק, מייצא פירות וירקות לכמה מדינות שכנות, בעיקר עומאן.

ב-2008 נבנה בנמל בסיס צבאי ימי, ובשנה שעברה נפתח בו מסוף לייצוא נפט.

בדו"ח נאמר כי המשך היכולת של החות'ים בתימן להשיג נשק מוברח סייעה למיליציה במלחמת האזרחים בת שבע השנים, למרות התערבותן של ערב הסעודית והקואליציה הערבית שהשתמשו בכוח האווירי שלהם כדי להפציץ עמדות של המורדים.

החות'ים שולטים בבירת תימן, צנעא, והנמל הראשי שלה, חודיידה, והם חוסמים את העיר העשירה בנפט מאריב.

איראן תמכה בגלוי בחות'ים במאבקם בתימן ומחוצה לה נגד יעדים בסעודיה ובים האדום, אך הכחישה זה מכבר שסיפקה לקבוצה נשק.

איראן אמרה לפאנל של האו"ם כי הנשק שלה לא נמכר, הועבר או ייוצא לתימן.

עם זאת, דובר כוחות הקואליציה בראשות סעודיה, טורקי אל-מאלכי, האשים אותם ,במסיבת עיתונאים ביום שבת, שהם עומדים מאחורי חימושה של מיליציית אל-חות'י ותמיכה בפעולות הפיראטיות נגד ספינות הקואליציה.

הממצאים של פאנל האו"ם, המהווים חלק מדו"ח נרחב יותר על תימן, שנכתב על ידי הוול סטריט ג'ורנל, מספקים מבט מפורט ונדיר על תמיכתה של איראן בקבוצות חמושות ברחבי המזרח התיכון.

הנושא גם עלה בשיחות בווינה לחידוש הסכם בינלאומי לבלימת תוכנית הגרעין של טהראן, כאשר ישראל וכמה מדינות המפרץ קוראים להגביל יותר את תמיכתה של איראן במיליציות.

צבא ארה"ב ניסה במשך שנים, בדרגות שונות של הצלחה, לחסום את זרימת הנשק המיועדת לחות'ים.

מסירת נשק לחות'ים היא הפרה של אמברגו הנשק של האו"ם שהוטל על מיליציית המורדים מאז 2015.

ועדת האו"ם בחנה מקרוב שני משלוחים שנתפסו על ידי הצי האמריקני, בשנת 2021, ואחר שנתפס על ידי ערב הסעודית, בשנת 2020, והדו"ח אמר כי סביר להניח שהם הגיעו מנמל ג'סק.

הדיווח קבע כי הצי האמריקני יירט ספינת עץ קטנה המכונה "דאו", דרומית לפקיסטן בים הערבי במאי 2021 לאחר שעזבה את נמל ג'סק.

בדו"ח נאמר כי בסירה נמצאו 2,556 רובי סער, 292 מקלעים לשימוש כללי ורובי צלפים שיוצרו בסין בסביבות 2017, וכן 164 מקלעים ו-194 משגרי רקטות הדומים לכאלו שיוצרו באיראן.

הספינה נשאה גם כוונות טלסקופיות מתוצרת בלארוס.

מינסק אמרה לאומות המאוחדות, לאחר בדיקה מפורטת , כי הציוד נמסר לכוחות המזוינים האירניים בין 2016 ל-2018.

משלחת בלארוס לאו"ם לא הגיבה לבקשה למידע בנושא. כלי נשק אחרים שנתפסו בתחילה הגיעו מרוסיה ובולגריה.

הדו"ח קבע כי "תמהיל הנשק מצביע על דפוס משותף של אספקה, ככל הנראה במימון איראני, הכולל גם הובלה בסירות קטנות, כמו "דאו" ,בים הערבי ,המעבירים נשק לתימן ולסומליה".

הוא הוסיף כי כוונות הנשק התרמוברי, שנתפסו ביוני 2021 במעבר בין עומאן לתימן, יוצרו גם הם באמצעות שותפות איראנית-סינית.

דו"ח של האו"ם בפברואר 2021 קבע כי ארה"ב החרימה סירת עץ עמוסה בנשק, שהופעלה על ידי צוות תימני, בזמן שהיא עמדה להעביר את המטען שלה לספינה קטנה אחרת ליד סומליה.

הדיווח אמר שהסירה נשאה 3,752 רובי סער, ככל הנראה מאיראן, על סמך המאפיינים הטכניים שלהם, יחד עם מאות כלי נשק אחרים כמו מקלעים ומשגרי רקטות.

בחודש שעבר אמר הצי האמריקני כי תפס 8,700 כלי נשק, כולל 1,400 רובי סער AK-47 ו-226,600 כדורי תחמושת שנתפסו בסירת דייגים שהובילה חמישה אנשי צוות תימנים, שלדבריה הגיעו מאיראן.

דובר מחלקת המדינה, נד פרייס, אמר כי התפיסה בדצמבר היא "דוגמה נוספת לאופן שבו הפעילות המרושעת של איראן מנציחה את המלחמה בתימן".

קרדיט למפות : רשתות חברתיות