הסיבות להסלמה הפתאומית של המיליציות האיראניות נגד האמריקאים בסוריה

"תקפנו בטילים בסיסים צבאיים בו נמצאים כוחות הקואליציה בראשות ארה"ב בסוריה ובעיראק בו זמנית" – כך הצהירו-האשימו המיליציות הפרו-איראניות תוך שהם מודים בתקיפות וכן הדגישו את זכותם ל"הגנה עצמית".

התקפות אלו התרחשו בזמן שאיראן ובעלות בריתה באזור ציינו את יום השנה השני לרצח מפקד "כוח קודס" במשמרות המהפכה האיראניים – קאסם סולימאני וסגן ראש "כוחות הגיוס העממי העיראקי" אבו מהדי אל-מוהנדיס בתקיפה אמריקנית ליד נמל התעופה בבגדד בינואר 2020.

5 טילים שוגרו ביום רביעי בערב לעבר הבסיס הצבאי העיראקי עין אל-אסד, הממוקם במערב המדינה, שם נמצאים יועצים צבאיים של כוחות הקואליציה הבינלאומית, שעות לאחר ששוגרו שמונה טילים לעבר בסיס בו נמצאים כוחותיו בצפון מזרח סוריה.

בנוגע לתקיפת בסיס "עין אל-אסד" בעיראק, אמר גורם בקואליציה הבינלאומית לסוכנות הידיעות הצרפתית, "הבחנו בירי של 5 טילים שנפלו הרחק מהמתקן", והוסיף כי הטיל הקרוב ביותר "נפל כשני קילומטרים" מהבסיס שנמצא. במחוז אנבאר, הגובל בסוריה, מבלי לגרום כל נזק או נפגעים בנפש.

זוהי התקיפה השלישית מסוגה מאז יום שני בעיראק. ביום שלישי עין אל-אסד הותקפה על ידי שני מל"טים מתאבדים המצוידים בחומרי נפץ, בעוד שמרכז דיפלומטי אמריקאי בנמל התעופה בבגדד הותקף ב-2 מל"טים. שתי התקיפות סוכלו ולא גרמו לנפגעים או לנזק, אמר גורם בקואליציה הבינלאומית לסוכנות הידיעות הצרפתית. אף גורם לא נטל אחריות על התקפות אלו.

בנוגע לתקיפה בסוריה, הודיעה הקואליציה, ביום רביעי, "כוחות הקואליציה הותקפו הבוקר בשמונה רקטות" שנורו לעבר הבסיס בשדה הנפט אל-עומר באזור הכפרי של מחוז דיר א-זור.

הקואליציה האשימה "גורמים זדוניים הנתמכים על ידי איראן" בירי הרקטות.

"הקואליציה שלנו ממשיכה לראות איומים על כוחותינו בעיראק ובסוריה מצד מערך המיליציות הנתמכות על ידי איראן", אמר מפקד כוחות הקואליציה הגנרל ג'ון ברנן.

על הסיבות להסלמה בתקיפות מתחילת השנה, העורך הראשי של אתר החדשות "אל-שרק ניוז", פיראס עלאווי, קשר את המשא ומתן המקרטע בנושא הגרעין האיראני בוינה מחד גיסא. ומאידך גיסא עם יום השנה השני לחיסולו של קאסם סולימאני בהתקפה אווירית אמריקאית, כך שהמסר מטהראן היה כפול.

עלאווי הסביר כי האיראנים משתמשים בעיקר בסוריה לצורך שליחת מסרים כדי להגיב לארה"ב, במיוחד מאחר שאתרי המיליציות האיראניות קרובים לאתרי הכוחות האמריקאים, ורק כמה קילומטרים מפרידים ביניהם משני צידי נהר הפרת ובעיקר כדי לאותת שהם מתעקשים להישאר בסוריה, ואת יכולתם להגיב בכל עת שיבחרו.

עלאווי ציין כי גודל התגובה האמריקנית לתקיפת המיליציות האיראניות על הבסיס בשדה הנפט אל-עומר בא כהפתעה למיליציות האיראניות, שכן הכוחות האמריקנים הגיבו בתקיפת המיליציות האיראניות בדיר אזור, אלבוכמאל ואל-מיאדין, מה שגרם למיליציות האיראניות להסלים ולתקוף את בסיס עין אל-אסד בעיראק.

האנליסט הפוליטי דרוויש חליפה שותף לדברים שאמר העיתונאי עלאווי, ואמר כי הפיגועים תוזמנו במקביל ליום השנה לחיסולו של סולימאני, וזה מסר שהציר האיראני לא יעבור בשתיקה על חיסול זה, ומצד שני ייתכן שיש קשר למשא ומתן התקוע בין איראן למעצמות הבינלאומיות בווינה, וכך ,מטבע הדברים, יש לחץ על הכוחות האמריקאים.

הוא ציין כי ההסלמה האיראנית באה לאחר הצהרותיו של שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין בפסגת מנאמה, שבהן אישר כי כוחות ארה"ב לא יעזבו את המזרח התיכון, בניגוד לתקוות טהראן שכוחות ארה"ב יעזבו את האזור, מה שיתרום להגברת השפעתה של איראן ולהתבססות הפרויקטים שלה באזור.

בראיון לחדשות בלדי הוסיף חליפה כי הקואליציה תגברה את בסיס אלתנף בדרום מזרח סוריה בכוחות וציוד נוספים, וזו אינדיקציה לכך שארה"ב תגיב בכוח לכל פרובוקציה והתקפות של מיליציות איראניות. 

ما أسباب التصعيد المفاجئ لميليشيات إيران ضد القوات الأمريكية شرق سوريا؟ |  شبكة بلدي الاعلامية

קרדיט: בלאדי ניוז