איראן ממצמצת ראשונה בווינה: חוזרת בה מכמה מדרישותיה בשיחות הגרעין

איראן ממצמצת ראשונה. האם האיומים עושים את שלהם? או שמא השיחות של ביידן עם פוטין ועם נשיא סין הביאו לתפנית ? האם סין ורוסיה אוחזות בגרונה של איראן ודוחפות אותה להתפשר כדי שלא תפריע להם בסחר עם ארה"ב ואירופה ?

עם האזהרות הבינלאומיות הגוברת לאחרונה על כישלון שיחות הגרעין אם איראן תמשיך להקשיח את עמדותיה, תוך עמידה בדרישות שנדחו ע"י האירופים והאמריקאים, נראה כי השלטונות האיראניים החלו לסגת קמעה.

מקור איראני יודע דבר הסביר היום, יום ראשון, לאתר החדשות "נור ניוז", המקורב למועצה לביטחון לאומי של איראן, כי המשלחת האיראנית כבר חזרה בה מחלק מדרישותיה.

תיווך על ידי רוסיה וסין

הוא ציין כי הדיווחים לפיהם "רוסיה וסין שכנעו את איראן לנטוש כמה מדרישותיה הבסיסיות בשיחות בווינה נכונות", לפי מה שדווח על ידי הרשת הבינלאומית של איראן.

עם זאת, הוא הבהיר במקביל שגישה זו אין פירושה "הענות מוחלטת" להצעות הרוסיות והסיניות, אלא שטהרן שינתה את הצעותיה "בהתייעצות עם שתי המדינות".

ראוי לציין כי השליח הרוסי, מיכאיל אוליאנוב, הבהיר בשבוע שעבר, לפי מה שדווח במגזין "Foreign Policy" האמריקאי, כי ארצו וסין דחקו במשלחת האיראנית לעשות כמה ויתורים ולנהל משא ומתן על בסיס הטיוטה שסוכם עליה בסיבובים הקודמים עם האירופים.

בעוד שהבכיר הרוסי האופטימי, הוא צייץ בימים האחרונים שהשיחות רשמו התקדמות קלה בלבד.

סיבוב אחרון

ראוי לציין כי סבב המשא ומתן האחרון שמטרתו להחיות את הסכם הגרעין שנחתם עם טהראן ב-2015, בו משתתפות צרפת, גרמניה, בריטניה, סין ורוסיה, התחדש בבירת אוסטריה ב-27 בדצמבר 2021.

צפוי כי סבב זה, שמגיע לאחר 7 סבבים קודמים, יהיה "האחרון", שיימשך מספר שבועות, תוך ציון כי מקורות דיפלומטיים אירופיים הזהירו בעבר כי הזמן אוזל להחייאת ההסכם, והזהירו מפני התארכות המשא ומתן או השהייתו.

שיחות הגרעין, במטרה להחיות את ההסכם שממנו פרש הממשל האמריקני ב-2018, החלו באפריל האחרון, אך הן הופסקו ביוני לאחר מספר סבבים, שהובילו להבנות מעטות במספר נושאים, אך נושאים מטרידים רבים נותרו בעייתיים. במיוחד נושאי הסנקציות ומכירת הנפט האיראני.

הסיבוב השמיני יצא לדרך ב-29 בנובמבר, בשיחות שתוארו על ידי הרכז האירופי, אנריקה מורה, כקשות מאוד, למרות ההצהרות האיראניות האחרונות שנראות אופטימיות יותר.

مشادة بين الخارجية الإيرانية وقناة رسمية بسبب محادثات فيينا

קרדיט לתמונה: אלערביה