איראן רוצה להשתמש בדלק הגרעיני המופק בכור בבושהר

"היו לנו שיחות עם רוסתום ואנו מקווים שכחלק משיתוף הפעולה שלנו, על סמך התוכניות והחוזים שנחתום, נוכל לעשות זאת ולהתחיל להשתמש בדלק איראני בכור בבושהר", כך צוטט מוחמד אסלמי בשבת על ידי סוכנות הידיעות ספוטניק הרוסית.

 Iran tells Russia it wants to use domestic nuclear fuel for power plant

לא ברור מה תהיה התגובה של ארה"ב אם איראן תתחיל להשתמש בדלק מקומי.

לא ידוע שאיראן בנתה מתקנים שיוכלו להפריד בין פלוטוניום לדלק בכור.

למוסקבה ולטהראן יש הסכם לשלוח בחזרה את הדלק שהשתמשו בו במפעל בושהר לרוסיה. בפעם האחרונה רוסיה סיפקה דלק לכור באפריל 2020.

Rosatom, התאגיד הממלכתי לאנרגיה אטומית של רוסיה, ביצעה את רוב בניית הכור הראשון של בושהר וסיפקה את הדלק לכור בפיקוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) מאז החלה לפעול בשנת 2011. החברה בונה כעת כור שני באתר וחתמה על חוזה לבניית יחידת כוח שלישית.

בהינתן שבניית יחידות הכוח השנייה והשלישית של תחנת הכוח בושהר נמצאת בפיגור של כ-23 חודשים בלוח הזמנים, אמר אסלמי שאיראן מצפה מרוסאטום לזרז את יישום הפרויקט ולתת פיצוי על העיכוב שלו.

אסלמי נשאל גם על ידי ספוטניק ביום שישי, האם איראן תמשיך להעשיר אורניום מעבר ל-60% אם המדינה לא תחזור להסכם הגרעין מ-2015 והסנקציות לא יוסרו, ועל כך השיב "לא".

עם ייצור חשמל בסביבות 50,000-56,000 מגוואט בשנים האחרונות, והספק שעולה לא יותר מ-2,000 מגוואט בשנה, איראן נאבקה לעמוד בצריכה שעלתה ומעודדת על ידי מחירים מסובסדים.

הפרשן הצבאי של האתר – גיא א. מעיר כי " הכור בבושהייר נבנה ע"י הרוסים ומתופעל על ידם כולל הכנסת הדלק הגרעיני לכור וגם העברת המוטות המשומשים אל מחוץ לאיראן ככה שלא ניתן למצות מהם פלוטוניום.
האיראנים מבקשים לעשות שימוש באוראניום תוצרת איראן. זה מאפשר להם לקזז כמויות אם יתקדמו להסכם בלי למסור החוצה חומרים. הבעיה בעתיד יכולה להיות טענה איראנית שהכור מוזן על ידם ולכן הם גם רשאים למצות פלוטוניום.
נראה שהם בעיקר מכוונים לעתיד הרחוק וליכולת עצמאית לנהל את כל מסלול הכור הזה כולל דחיקת הרוסים אם יידרש. כפי שמצויין בכתבה, אין כיום באיראן או לא מוכר מפעל להפרדת פלוטוניום ממוטות דלק.

קרדיט לתמונה: publicintelligence.net