"3 פסיכיאטרים על מיליון איש": הסיבות לשיעורי ההתאבדות הגבוהים בעיראק

כמעט ולא עובר יום בעיראק מבלי שנרשמות התאבדויות של צעירים וצעירות באזורים שונים במדינה, במדד מדאיג עבור הרשויות ודורש תשומת לב רבה יותר לבריאות הנפש במדינה, לדברי מומחים.

בארבעת החודשים הראשונים של השנה אירעו כ-200 מקרי התאבדות, חלקם הועברו ישירות דרך אתרי הרשתות החברתיות, בעוד שמשרד הפנים העיראקי מאשר כי מקרי ההתאבדות שנרשמו בשנת 2021 הסתכמו ב-772 מקרים, שהם כ-100 יותר מאשר בשנה שעברה.

על פי דובר המשרד, חאלד אל-מוחאנה , מקרי ההתאבדות החלו לעלות מאז 2016, אשר ציין כי "קבוצות הגיל מתחת לגיל 20 היוו 36.6 אחוזים, ומגיל 20 עד 30 הם היוו 32.2 אחוזים (הגברים –  55.9% אחוז, והנשים 44.8 אחוזים).

מומחים פסיכולוגיים עיראקים סבורים כי ישנן מספר סיבות שהובילו לעליה ולהחרפת תופעת ההתאבדות במדינה, ביניהן התפשטות השימוש בסמים והמחסור הגדול בעיראק בטיפולים פסיכולוגיים למי שמנסים לשים קץ לחייהם.

סמים ומלחמות

פרופסור לבריאות הנפש, לביב סובהי, אומר שהשכיחות הגדולה של שימוש בסמים בשנים האחרונות היא אחת הסיבות העיקריות שהובילו לעלייה במספר ההתאבדויות.

בראיון לאל-חורה הוסיף סובהי, "הצבענו על עלייה בשיעור ההתאבדויות בעיראק פי כשלושה לעומת לפני חמש שנים", וציין כי בין הסיבות שהובילו לכך "היא הרעה במצב הכלכלי , אבטלה, התמכרות לסמים ולאחרונה מגפת הקורונה, שגרמה למחלות פסיכולוגיות כמו דיכאון, סכיזופרניה, הפרעה טורדנית-קומפולסיבית ועוד".

סובהי מציין כי "המלחמות והאסונות שחוותה עיראק הגבירו את הלחצים הפסיכולוגיים בחברה, וכיום הבעיות הללו נמשכות, וההתמכרות לסמים והיעדר מרכזי תמיכה וייעוץ החריפו את המשבר".

לפי ארגון הבריאות העולמי, אחד מכל ארבעה עיראקים סובל ממצב פסיכולוגי ירוד במדינה שבה יש שלושה פסיכיאטרים על כל מיליון איש, לעומת 209 פסיכולוגים בצרפת, למשל.

הארגון מציין שכאחד מכל עשרה אנשים, או כ-792 מיליון אנשים ברחבי העולם, סובלים מהפרעה נפשית או מהפרעת שימוש בסמים, וזה מהווה 10 אחוז מהנטל העולמי של מחלה זו. 

3 أطباء نفسيين لكل مليون سوري "يعني بعالجونا بالجملة مو بالمفرق"!!؟ - سناك  سوري

קרדיט לתמונה: https://snacksyrian.com/