ישראל מסלימה תקיפות הסייבר על איראן ומאותתת שזה שלב לפני תקיפה צבאית

כמה מומחים מאמינים כי התקפות הסייבר ההדדיות בין טהראן ליריביה מצביעות על שלב חדש בסכסוך, במיוחד עם השיחות התקועות בנושא הגרעין האיראני, לפי העיתון האמריקאי " לוס אנג'לס טיימס ".

העיתון מדווח עוד כי בתחילת החודש הפסיקה האוניברסיטה הגדולה באיראן (אוניברסיטת טהרן) לעבוד במשך ארבעה ימים לאחר שתכניות הכנסים וההרצאות הפסיקו לפעול, וחברי סגל וסטודנטים לא הצליחו לגשת לרישומים שלהם. התקפות אלו היו הפרקים האחרונים במלחמת הסייבר בין ישראל ואיראן.

לדברי מומחים, ההתקפות על האוניברסיטה האיראנית מייצגות שינוי בהתמקדות באתרים אזרחיים וכלכליים, לאחר שבעבר הוגבלו לאתרים צבאיים ומתקני גרעין רגישים.

"זוהי התפתחות חשובה בנושא סכסוכי סייבר – הם משפיעים בדרך כלל על אזרחים ועל המגזר הפרטי", אומר ג'ון הולטקוויסט, סגן נשיא לניתוח מודיעין בחברת אבטחת הסייבר האמריקאית Mandiant.

מוקדם יותר, מתקפת סייבר שמטרתה היתה מערכת חלוקת הדלק של איראן, בחודש שעבר, הביאה לעצירת פעילותן של 4,300 תחנות הדלק במדינה, ולקח לרשויות 12 ימים להחזירן לפעילות מלאה.

ימים לאחר מכן, ישראל הייתה נתונה למתקפות סייבר, שכוונה למתקן רפואי גדול ואתר היכרויות להומואים מקוון, שגורמים רשמיים ישראלים האשימו את איראן בכך שהיא עומדת מאחוריהם.

איראן היא איום מרכזי במרחב הווירטואלי, שכן היא משתמשת בריגול ובפעילויות סייבר אחרות כדי להשפיע על אירועים גלובליים ולאיים על ביטחון מדינות אחרות, בנוסף למניעת גישה לאינטרנט פתוח וניתן לפעולה הדדית בצורה מאובטחת, כך טוען דו"ח מחלקת המדינה של ארה"ב שפורסם בשנה שעברה.

דיווחים פומביים מצביעים על כך שהמשטר האיראני ביצע בעשור האחרון פעולות סייבר נגד ממשלות כמו גם גופים מסחריים וחברות אזרחיות בארה"ב, ישראל, ערב הסעודית, קטאר ומדינות אחרות, כך טען הניו יורק טיימס בנובמבר האחרון.

משמרות המהפכה האיראנים הם, לעתים קרובות, הכוח העיקרי מאחורי פעולות הסייבר הללו, שכן הוא זה שמגייס האקרים למסגרות חוץ ממשלתיות כדי לבצע את הפעולות הללו, כך לדברי הניו יורק טיימס.

דו"ח משרד החוץ האמריקני הדגיש כי המשטר האיראני מתמקד בדרך כלל ביעדים "רכים", כמו הגופים המסחריים הפגיעים ביותר, תשתיות קריטיות וארגונים לא ממשלתיים.

מייסם בהראווש, עמית מחקר במכון קלינגנדל בהולנד, שהיה מנתח מודיעין ויועץ מדיניות חוץ של משרד המודיעין והביטחון האיראני, רואה את הרחבת שדה הקרב של הסייבר במזרח התיכון כאשר איראן משפרת את טקטיקות ההגנה שלה בשל תכנית הגרעין השנויה  במחלוקת שלה.

הוא המשיך, "בהינתן שהמתקנים הגרעיניים של איראן פוזרו ברחבי המדינה ותקיפתם הפכה למורכבת יותר, ישראל אימצה גישה חדשה המסתמכת על שיגור התקפות סייבר מסיביות על מטרות אזרחיות רגישות כמו סכרים, תחנות דלק ותחנות כוח בכוונה לעורר מהומות ברחבי המדינה ולשבש את הסדר הציבורי או להעסיק את השלטונות בהתפרעויות יומיומיות אינסופיות".

"נקודת אל – חזור"

נראה כי מתקפות הסייבר ההדדיות עוררו מרוץ מקביל לסתום חורי אבטחה. ביום שבת הודיע ה​​צבא הישראלי כי צוות הגנת הסייבר המשותף שלו הצטרף למפקדת הסייבר של ארה"ב לביצוע תרגילים במהלך השבוע האחרון, התרגיל המשותף השישי מסוגו השנה.

בתחילת החודש ערכה ישראל תרגילי סימולציה של מתקפות סייבר גדולות על השווקים הפיננסיים בהשתתפות בכירי משרד האוצר מארצות הברית, ישראל, איחוד האמירויות הערביות, בריטניה ומדינות נוספות.

בהרביש סבור כי התגברות התקיפות היא הקדמה לסכסוך גדול יותר, במיוחד עם האפשרות שאיראן תעכב חתימתה על הסכם הגרעין עם המערב, והסביר כי "השינוי הזה בדפוס הפעולה של הישראלים לפגיעה במטרות אזרחיות הוא שלב מקדים לתקיפה, כלומר ניתנת להם ההזדמנות האחרונה לפני שהם עוברים למתקפה צבאית רחב תהיקף נגד מתקני הגרעין של איראן.

"אני חושב שהזמן אוזל, והעולם והמזרח התיכון עשויים להיות על סף מצב של אל חזור", סיכם.

סדרה מתמשכת של תקיפות עלולה לערער את האמון במערכת הבנקאית, הביטחון והרפואה

קרדיט לתמונות : רשתות חברתיות