היועץ של ראש הממשלה חושף את שיעור החובות הפנימיים והחיצוניים של עיראק

היועץ הכלכלי של ראש ממשלת עיראק, מזהר מוחמד סאליח, חשף ביום שישי את גודל החובות הפנימיים והחיצוניים שיש לארצו ואת המנגנון להחזרם.

סאלח הדגיש כי הסכום הכולל של החוב הפנימי והחיצוני בפועל של עיראק הוא 79 מיליארד דולר, מה שמצביע על כך שהוא מייצג כ-45% מהתוצר המקומי הגולמי, שהסתכם ב-178 מיליארד דולר ב-2021, לפי סוכנות הידיעות העיראקית "ואע" – "واع".

סאלח הסביר כי החוב החיצוני בפועל של המדינה עומד על 29 מיליארד דולר, בעוד שהחוב הפנימי עומד על כ-50 מיליארד דולר.

לדבריו, "חובות אלו עדיין נמצאים בטווח הבטוח של הסטנדרטים של האיחוד האירופי ליציבות וצמיחה", וציין כי "הגידול בהכנסות הנפט יספק מינוף פיננסי גבוה להסדרת החוב הנותר בנוחות".

סאלח ציין כי, "בעניין החוב החיצוני, קיים סכום שטרם הוסדר במסגרת הסכם מועדון פריז להסדרת החוב החיצוני של עיראק, והוא חוזר למה שנקרא חובות לפני 1990, המוערכים ב-41 מיליארד דולר , שאם החוב נכון, הוא ינוכה ב-80% או יותר לפי תנאי הסכם מועדון פריז, ולא יותר מ-8-9 מיליארד דולר".

הוא הוסיף כי "הסכום הנ"ל מופיע בספרי החשבונות של ארבע מדינות המפרץ, בשיעור של כ-66%, המחולק בין ערב הסעודית, כווית, קטאר ואיחוד האמירויות, והוא מתוארך לעידן מלחמת איראן-עיראק. וצפוי להימחק ב-100% כי מדובר בחוב הקשור במלחמות ולא לצורכי פיתוח".

אתמול, יום חמישי, הודיע ​​הבנק המרכזי של עיראק על השלמת תשלום כל הפיצויים הכספיים שאושרו על ידי האו"ם לטובת כווית עקב מלחמת המפרץ, בהיקף של 52.4 מיליארד דולר, על רקע אופטימיות לגבי התאוששות כלכלית ופתיחות להשקעות גלובליות.

הבנק הצהיר כי "החלק האחרון שנותר מהפיצויים לכווית, בסך 44 מיליון דולר, שולמה, ובכך עיראק, יותר מ-31 שנים לאחר פלישתה לכווית, סיימה לשלם את מלוא סכום הפיצויים כפי שנקבע על ידי ועדת הפיצויים של מועצת הביטחון של האו"ם לפי החלטה 687 משנת 1991.

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות