הסלמה במאבק הימי בין ישראל לאיראן

התחום הימי הפך לזירת עימות בין ישראל לאיראן, כך הסבירו גורמים ישראלים, ובתקופה האחרונה אף היתה הסלמה בין שני הצדדים, "אשר כוחות הביטחון מתייחסים אליה ברצינות רבה", כך דיווח כתב רשת הטלוויזיה האמריקאית "אל-חורה".

גורמים ישראלים אמרו כי הם פועלים לאבטחת התנועה האזרחית והמסחרית שמגיעה לישראל ומשם למדינות העולם. 

במהלך השנתיים האחרונות נצפו "טביעות אצבע" של העימות בין ישראל לאיראן בים מבלי שהצדדים יודו בכך, אלא דליפת מידע חשפה את קצה הקרחון. 

אזורים שונים במזרח התיכון, ובמיוחד סוריה, היו עדים להתקפות הדדיות של זרועות הביטחון הישראליות וכוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים מבלי ליטול אחריות. 

באמצעות התקפותיה, ישראל שואפת לבלום את ההשפעה הצבאית האיראנית באזור וכדי למנוע איום על ביטחונה ולעצור את מאמציה של טהראן לעקוף את הסנקציות האמריקניות על תעשיית הנפט שלה. 

החל משנת 2019, נחשף כי ישראל עמדה באתגר זה על ידי פגיעה בספינות המספקות לסוריה דלק איראני. 

במהלך פברואר ומרץ 2021, הגיבו האיראנים בתקיפת ספינות סוחר בבעלות או בחכירה של ישראלים במפרץ הפרסי ובים הערבי. 

ראוי לציין כי התגובה המיוחסת לאיראן התרחשה באזורים מרוחקים מישראל, מה שהיווה תמריץ לפיתוח יכולות להגן על ספינותיה המפליגות במקומות מרוחקים מהארץ, כך אמרו מקורות ישראלים לרשת אל-חורה, ובפרט לפיתוח הגנה באמצעות מזל"טי תקיפה . 

בחודש שעבר חשף שר הביטחון הישראלי בני גנץ כי משמרות המהפכה תקפו מטרות ימיות באמצעות מל"טים מתאבדים שהמריאו מבסיסים בצ'באר (סמוך לגבול פקיסטן) ומהאי קשם (ליד מיצר הורמוז). 

סמים..חזית מלחמה חדשה

החשש הישראלי אינו מוגבל רק לאבטחת תנועה אזרחית, אלא המאמצים מתמקדים גם בניסיונות לחסום הברחת סמים המגיעים מאיראן וחיזבאללה הלבנוני למספר מדינות במזרח התיכון ובאירופה. 

מקורות חשפו כי שירותי המודיעין הישראליים זיהו משלוח סמים שהגיע לרומניה לפני כחצי שנה, מבלי לגלות אם שיתפה את המידע הזה עם בוקרשט או לא.  

בחודש מאי אישרו השלטונות הרומניים כי תפסו 1,452 קילוגרמים של הרואין שהוברחו מאיראן לנמל קונסטנטה, באחד מפעולות הברחת הסמים הגדולות שסוכלו בשנים האחרונות במדינה חברה באיחוד האירופי. 

התביעה הציבורית הרומנית המתמחה במאבק במאפיה אמרה כי מטען זה הוחבא במכולת משלוחים מלאה בחומרי בניין, וציינה כי היעד הסופי של סמים אלו הוא מערב אירופה, וערכם, אם יימכר בשוק השחור בקמעונאות , יגיע לכ-45 מיליון יורו, לפי הערכת מומחים. 

גורם רשמי ישראלי אישר כי ארצו פיתחה אמצעים טכנולוגיים ואמצעים נוספים המאפשרים זיהוי של מטענים מוברחים אלה. 

ישראל רואה בחומרה רבה את פעולות הברחת הסמים, בשל ההשלכות שלהן על החברה, והעובדה שהיא מהווה מקור הכנסה נוסף לחיזבאללה ולכוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים.

 פעולות הברחה מוצלחות עשויות גם לפתוח פתח לסיכון ביטחוני רחב יותר מנקודת מבט ישראלית, "כיוון שהדבר עלול לדחוף גורמי טרור לנצל את הנתיבים הללו על מנת להבריח נשק ותחמושת".

 הגורם הישראלי חשף כי בדצמבר אשתקד נתפסה כמות "חריגה" של סיגריות במכולה על ספינה שעגנה בנמל אשדוד, שהייתה בדרכה לרצועת עזה, ובהמשך חקירות העלו כי מכולה זאת הגיעה קודם לכן מאיראן להודו ורק תעודות המשלוח שונו כדי להסוות עובדה זאת. 

הגורם אישר כי מטרת פעולת הברחה זו היא לבחון את הדופק של הרשויות הישראליות כדי לבחון אפשרות של הברחת נשק לרצועת עזה בהמשך. 

ניסיון הברחה זה ביב עדות נוספת ליחסים בין טהראן לחמאס ברצועת עזה, במטרה לערער את היציבות באזור ולתקוף את האינטרסים הישראליים, מה שעלול להוביל למעגל אלימות נוסף שעלול לפגוע בראש ובראשונה בפלסטינים ברצועת עזה. 

ובאחרונה החלו מנגנוני הביטחון הישראליים לחזק את פעילות המודיעין בכל הקשור לאיסוף ומעקב אחר צעדיהם של מבריחי סמים, כמו חאג' חליל חרב, שאת מעורבותו, ביולי האחרון, חשף הצבא הישראלי ,בהברחת סמים ונשק אל ישראל דרך גבול הצפון. .

חרב נחשב לאחד המפקדים הבולטים של חיזבאללה לאחר שמילא מספר תפקידים, כמו פיקוד על יחידות מיוחדות בארגון זה, ונחשב לאחד המפקחים על פעולות הברחת סמים ונשק מלבנון לישראל. 

الخنادق - تحضيرات إسرائيلية لمواجهة بحرية مع إيران

 

קרדיט לתמונה: אלחליג' און ליין