השפעתה של איראן בעיראק מתערערת על רקע מחלוקות בין מיליציות שיעיות

איראן מתערבת בעיראק כדי להרגיע תסיסה פנימית מערערת יציבות שעוררו פלגים הנתמכים על ידה – כך מדווחת סוכנות רויטרס.

המהלכים הללו מגיעים בתקופה שבה טהראן מבקשת לשמור על השפעתה הגדולה בעיראק בזמן שהיא עוסקת במשא ומתן קשה עם ארצות הברית על שאיפותיה הגרעיניות.

ההתערבות ברמה גבוהה במיוחד הגיעה בחודש שעבר, שעות לאחר מתקפה על מעונו של ראש ממשלת עיראק, הואשמו מיליציות הנתמכות על ידי איראן בכך שהם עומדים מאחוריה.

גורמים בפלגים, פוליטיקאים עיראקים הקשורים קשר הדוק לפלגים, דיפלומטים מערביים ומקור ביטחוני עיראקי יודע דבר אומרים כי תת-אלוף איסמעיל קאאני, אחד המפקדים הצבאיים הבכירים ביותר בטהרן, נסע בדחיפות לבגדד.

קעאני נשא מסר לפלגים הפרו-איראניים שמסרבים להכיר בתוצאות הראשוניות של הבחירות לפרלמנט שהתקיימו ב-10 באוקטובר, שהביאו לראש רשימות הזוכים את איש הדת השיעי מוקתדא א-סאדר, המתנגד להשפעה האיראנית. 

המסקנה של הודעתו של קעני הייתה: קבלו את התוצאה.

מקורות הבקיאים בפרטי שיחותיו אומרים כי קאאני, המפקד האחראי על פעולות צבאיות מחוץ לאיראן במשמרות המהפכה האיראנים, אמר לראשי שני הפלגים כי הבלבול הפוליטי מאיים על השפעת הרוב השיעי השולט, דרכו מפעילה איראן את השפעתה בעִירַאק.

התקיפה של מזל"ט חמוש על מעונו של ראש הממשלה מוסטפא אל-קזימי ב-7 בנובמבר הייתה הסלמה משמעותית במתיחות השוררת בחודשים האחרונים בין פלגים שיעים יריבים. 

אל-קזמי צידד באל-סאדר. 

קואליציית אל-פתח, הכוללת פלגים נאמנים לטהרן, ספגה תבוסה גדולה בבחירות, ואיבדה עשרות מושבים.

במהלך פגישה קצרה במשרד בבגדאד של פוליטיקאי ותיק הנתמך על ידי איראן, נזף קאאני במפקדי שתי מיליציות עיקריות הנתמכות על ידי איראן, והאשים אותם בהתנהגות לא נכונה בבחירות.

סוכנות רויטרס עודכנה על מה שהתרחש בפגישה מדבריו של בכיר בעל ידע ישיר בנושא ושני פוליטיקאים שיש להם קשרים הדוקים עם שתי הפלגים ותודרכו על הפגישה.

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות