תקיפה מסוג שונה: מהנדס סורי בכיר חוסל במעבדה "סודית ביותר"

בשמיני ביוני האחרון, שלושה אתרים צבאיים השייכים למשטר הסורי, ליד דמשק וחומס, הותקפו מהאוויר – כך דווח בתקשורת המקומית.

תקיפותות אלו גרמו למותם של שבעה חיילים, ובהם מפקד בכיר בכוחות המשטר הסורי שעבד כמהנדס במעבדה מסווגת ביותר. אמצעי התקשורת ייחסו תקיפה זאת לישראל.

למרות שישראל סירבה להתייחס למעורבותה בתקיפת מטרה זו, הוושינגטון פוסט אומר כי מנתחי מודיעין באירגוני ביון מערביים הבחינו בהבדל ברור ביחס לתקיפות האחרונות.

אנליסטים מאמינים כי התקיפות הישראליות הקודמות כוונו תמיד לאתרי מיליציות איראניות ולמחסני נשק, אך ההפצצה ב-8 ביוני כוונה למתקנים צבאיים השייכים למשטר הסורי עצמו, "שכולם היו קשורים לתוכנית הנשק הכימי של המדינה", על פי הדיווח של הוושינגטון פוסט.

העיתון האמריקני ציטט מקורות ביטחוניים ומודיעיניים המכירים את הנושא שאמרו כי התקיפה, שבוצעה ב-8 ביוני, "היתה חלק ממסע למניעת מה שגורמים ישראלים מאמינים כי הוא תחילתו של ניסיון של המשטר הסורי להגדיל את מלאי גזי העצבים הקטלניים שעומדים לרשותו".

ה"וושינגטון פוסט" ציטט ארבעה בכירים בהווה ובעבר, ובכירי מודיעין במדינות המערב שראו מידע רגיש הנוגע לפיגוע, לפיהם ישראל הורתה על התקיפה, ותקיפה דומה נוספת לפני שנה, בהתבסס על מידע מודיעיני שהמשטר הסורי השיג אספקה ​​וחומרים כימיים כדי לחזור ולהשיק מחדש את התוכנית הכימית שלו, שאותה הוא נאלץ לנטוש לפני שמונה שנים.

הגורמים, שדיברו בעילום שם , ציינו כי התקיפות שיקפו את החשש הרב שהתעורר בקרב סוכנויות הביון הישראליות לפני כשנתיים, לאחר שכוחות המשטר הסורי הצליחו לייבא יסוד כימי מרכזי המשמש לייצור גז ה"סארין" הקטלני.

הדאגה של גורמים רשמיים ישראלים גברה לאחר שסוכני מודיעין הבחינו בפעילות במספר מתקנים, מה שהצביע על כוונת המשטר לבנות מחדש את תוכנית הנשק הכימי שלו, לפי מה שציטט ה"וושינגטון פוסט" ממקורות יודעי דבר.

גורמים ישראליים לא אישרו או הכחישו את מקוריות המידע, כאשר ה"וושינגטון פוסט" ביקש תגובה, וגם לא הסבירו את הסיבה לסירובם להגיב.

המשטר הסורי מצדו האשים את ישראל בביצוע התקיפות, בעוד שגורמים המזוהים עם משטר בשאר אל-אסד הכחישו שוב ושוב שימוש או ייצור של נשק כימי מאז 2013.

"אינדיקציות" לבנייה מחדש של התוכנית הכימית

ישראל סבורה כי הבנייה מחדש של הארסנל הכימי של המשטר הסורי מהווה איום ישיר על ביטחונה הלאומי. למרות שהראיות הצביעו שוב ושוב שאסד השתמש בנשק כימי על בני עמו ,מאז פרוץ מלחמת האזרחים ב-2011, התוכנית הכימית הסורית תוכננה במקור לשימוש בכל מלחמה עתידית עם ישראל.

"זהו נשק אסטרטגי של המשטר", אמר גורם מודיעיני ל"וושינגטון פוסט", וסיכם את הקונצנזוס של סוכנויות ביון שעוקבות מקרוב אחר המאמצים הסורים לנסות להשיק שוב את תוכנית הנשק הכימי שלה.

העיתון מצטט גורמים רשמיים שאמרו כי התקיפה הישראלית הראשונה יצאה לדרך ב-5 במרץ 2020, ובמהלכה הותקפה מתחם שהכיל וילה בפרברים מדרום מזרח לחומס, שהיא העיר השלישית בגודלה בסוריה.

שני גורמי מודיעין מערביים אמרו לעיתון כי הווילה שהותקפה הייתה קשורה ישירות לרכישת המשטר הסורי בשנה שעברה של כמויות גדולות של "טרי-קלציום פוספט" (בקיצור TCP).

למרות שחומר זה קשור גם למטרות שאינן צבאיות, מכיוון שהוא יכול לשמש כתוסף בתעשיית המזון, ניתן להמיר אותו בקלות ל"טריכלוריד זרחני", יסוד כימי הכפוף לחקיקה נרחבת ואסור להכניסו לסוריה , כי ידוע שמשטר אסד משתמש בו לייצור סארין וחומרי גז עצבים אחרים.

שני הגורמים אישרו כי הנמען הסופי של החומר "TCP" היה "ענף 450" הצבאי, שהוא המחלקה החשאית ביותר במעבדה של המשטר הסורי, כלומר "המרכז למחקרים מדעיים", שפיקח על ייצור הנשק הכימי בסוריה משנות השמונים ועד שנת 2014 לפחות. כאשר התוכנית פורקה על פי הסכם בין ארה"ב לרוסיה.

שני הגורמים אמרו כי מידע מודיעיני שהגיע בעקבות התקיפה במארס הוביל לגילוי אתרים נוספים, בצעד שישראל ראתה כניסיון להפעיל מחדש את תוכנית הנשק הכימי של סוריה.

"היו אינדיקציות נוספות לכך שהם חוזרים לייצור", הוסיף אחד הגורמים.

באשר לתקיפה ב-8 ביוני, היא כוונה למחסן צבאי ליד נסיריה, עיירה מדברית מצפון לדמשק, בנוסף לשני אתרים ליד חומס, שאחד מהם תואר כמתקן עזר למעבדת המרכז למחקר צבאי, הממוקם במסאיף, ליד חומס.

בין שבעת ההרוגים בתקיפה ביוני, היה תת אלוף בכוחות המשטר, איהם איסמעיל – أيهم إسماعيل, שהעיתון ציין שהוא מהנדס צבאי שפעל במתחם סודי ביותר במסיאף.

למרות שלא היה ברור אם התקיפות הצליחו לסכל תוכנית כלשהי של משטר אסד להשיק מחדש את תוכנית הנשק הכימי שלה, גורמים בארגון מודיעין מערבי הבטיחו לעיתון שהמטרה היא להשמיד כל יכולת לייצר נשק ממשי לפני השלמתו, וציינו כי כל ניסיון להשמיד נשק כימי לאחר ייצורו היה גורם לו להתפוצץ, לשחרר גזים רעילים לאטמוספירה ולאיים על חייהם של אזרחים בערים ובכפרים הסמוכים.

העמדה האמריקאית

לאחר התקיפות הישראליות, מקורות בוושינגטון פוסט ציינו כי גורמים בכירים בממשלים של הנשיאים דונלד טראמפ וג'ו ביידן התוודעו למודיעין שהביא לתקיפות.

במשך זמן מה חשדו גורמי מודיעין אמריקאים שמשטר אסד מנסה לשחזר כמה מהמרכיבים הבסיסיים של היכולות הכימיות שלו.

בשנת 2019, מחלקת המדינה האמריקנית האשימה באופן ישיר ובפומבי את משטר אסד בניסיון להמשיך, בסתר, את התוכנית הכימית שלו, תוך ציון התקפה בגז כלור על אתרי לוחמי האופוזיציה באותה שנה.

ממשל ביידן מסיים , בימים אלו, הכנת סקירה מקיפה על מדיניות סוריה, שצפויה להאשים את אסד  בהפרות אמנת הנשק הכימי ולדרוש את העמדתו לדין .

"הממשל הצהיר שהוא ידרוש ממשטר אסד דין וחשבון על מעשיו", אמר ג'יימס ג'פרי, השליח האמריקני לסוריה בתקופת נשיאותו של טראמפ.

"זה צריך לכלול גם ראיות שהוצגו על ידי (שר החוץ דאז מייק) פומפאו ואחרים… שאסד מנסה לבנות מחדש את ארסנל הנשק הכימי שלו", הוסיף.

 

קרדיט לתמונה: אלחליג' און ליין

יש לציין כי האתר נציב.נט פרסם עוד ביוני את דבר תקיפת המכון למחקר מדעי במרחב דמשק .