תמונות לוויין מצביעות כי איראן מתכוננת לשיגור אפשרי של טיל לחלל

תמונות לוויין שהושגו על ידי סוכנות הידיעות AP הראו פעילויות באתר איראני המעידות כי טהראן מתכוננת לשיגור אפשרי של טיל לחלל.

הדו"ח הזה מגיע עם הסלמה של המתיחות סביב תכנית הגרעין של איראן לאחר חידוש המשא ומתן בווינה, על רקע האשמות של המערב שאיראן לא מחפשת ברצינות להגיע להסכם.

תמונות לוויין שצולמו על ידי Planet Labs מציגות פעילות במתקן שיגור הממוקם במישורי המדבר של מחוז סמנאן, שנמצא כ-240 קילומטרים דרומית-מזרחית לטהרן.

התמונות מציגות רכב תמיכה חונה ליד גשר לבן ענק שבדרך כלל מכיל טיל על משטח השיגור, ורכב זה הוצג בתמונות לוויין נוספות באתר לפני שיגור מוקדם יותר. מוצגת גם כננת הידראולית, שנראתה גם לפני שיגורים קודמים.

תמונות לוויין אחרות בימים האחרונים הראו עלייה במספר המכוניות במתקן השיגור, סימן נוסף לפעילות המוגברת שלרוב מקדימה את השיגור. ג'פרי לואיס אמר כי במבנה, שהוא גם מתקן "יציאה" לטיל, אובחנה גם פעילות מוגברת.

תמונות לוויין נוספות שצולמו בימים האחרונים ממתקן השיגור הראו עלייה במספר כלי הרכב, סימן נוסף לפעילות המוגברת שלרוב קודמת לשיגור.

פעילות זו עולה בקנה אחד עם ההתמקדות הנוקשה של נשיא איראן אברהים ראיסי בתוכנית החלל, אמר ג'פרי לואיס, מומחה במרכז ג'יימס מרטין למחקרי אי-הפצה במכון מידלברי למחקרים בינלאומיים.

התקשורת הממלכתית האיראנית הציגה לאחרונה רשימה של לוויינים שטהרן מתכננת לשגר במסגרת תכנית החלל, אך לא התייחסה לפעילות זו במתקן השיגור לחלל הנ"ל, ונציגת איראן לאומות המאוחדות לא הגיבה לבקשת סוכנות הידיעות AP להגיב , כמו גם צבא ארה"ב לא הגיב.

בחמישי לדצמבר פרסמה סוכנות הידיעות הממלכתית האיראנית IRNA מאמר בו נכתב כי ארבעה לוויינים מוכנים לשיגור, ואחד מהם ,המכונה "צפר 2"- "ظفر 2" מצתא "בשלב ההכנה האחרון".

תכנית החלל האזרחית של איראן חוותה שורה של כישלונות בשנים האחרונות. החללית Zafar 1 לא הצליחה להיכנס למסלול לאחר שיגורה בפברואר 2020, על פי גורמים איראנים באותה עת.

בסוכנות הידיעות -Associated Press אומרים כי יש עניין איראני גובר בתוכנית החלל בעידן ראיסי, ומציינים כי מועצת החלל העליונה התכנסה לראשונה מזה 11 שנים בנובמבר האחרון. "זה מראה על הנחישות של הממשלה הזו לפתח את תעשיית החלל", אמר ראיסי, שניהל את הפגישה. 

ארצות הברית טוענת ששיגור הלוויינים הללו סותר את החלטת מועצת הביטחון הקוראת לאיראן לא לבצע כל פעילות הקשורה לטילים בליסטיים המסוגלים לשאת נשק גרעיני, בעוד שאיראן מתעקשת שמדובר בשיגור לוויינים וטילים שלא למטרות צבאיות.

אבל שיגור אפשרי של טיל לחלל מגיע עם עלייה במתיחות לאחר חידוש המשא ומתן העקיף בין איראן לארצות הברית בווינה על תכנית הגרעין שלה, בניסיון להציל את הסכם הגרעין מ-2015.

שר החוץ החדש של גרמניה הזהיר כי "נגמר לנו הזמן בשלב זה", בעוד שר החוץ הבריטי אמר כי המשא ומתן הוא "ההזדמנות האחרונה של איראן" לאמץ עמדה "רצינית".

 גורם ביטחוני ישראלי בכיר אמר , שדיבר עם כתב האתר " טיימס ישראל" אמר כי שר הביטחון, בני גנץ, הורה לצבא להתכונן לתקיפה צבאית נגד טהרן, וציין כי הוא הציג במהלך ביקורו בוושינגטון , לוח זמנים להתקפה שכזאת.

صور أقمار اصطناعية: إطلاق فضائي إيراني وشيك

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות