בריטניה: חייבים לאיראן 400 מיליון פאונד ואפשר לשלם במזוודות מזומן

שרת החוץ של בריטניה, ליז טראס, אמרה ביום רביעי, 8 בדצמבר, כי החוב של בריטניה בסך 400 מיליון פאונד (528 מיליון דולר) לאיראן הוא "חוב אמיתי" שלונדון רוצה להחזיר.

טראס אמרה את הדברים ב-Chatham House ביום רביעי, וגם נגעה ביעדי מדיניות החוץ.
השרה הבריטית ציינה כי ארצה פועלת "מסביב לשעון" כדי למנוע מהמשטר האיראני להשיג נשק גרעיני.
אך היא הוסיפה כי בריטניה גם מבקשת "לפתור" את משבר החוב שלה לאיראן הקשור לביטול החוזה למכירת 1,500 טנקי "צ'יפטן" לטהרן.
ראוי לציין שחוזה זה נחתם בין איראן לבריטניה בתקופת משטר השאה פהלווי באיראן, אך הוא בוטל לאחר מהפכת חומייני ב-1979.
לדבריה, "אנחנו רוצים להחזיר את החוב הזה ורואים בו חוב אמיתי ," והמשיכה כי "יש הרבה נושאים שאני בטוחה שאתם מכירים אותם היטב."
שרת החוץ הבריטית אישרה כי שוחחה בנושא זה עם מקבילה האיראני, אך הוסיפה כי "נושא זה אינו נושא פשוט מסיבות שונות".
בבריטניה סירבו לציין את הסיבות לכך שהם לא שילמו את חובם לאיראן, אך בעבר הדגישו בתקשורת כי סנקציות בינלאומיות נגד טהראן, בעיקר מצד ארצות הברית, הן אחת הסיבות הללו.
בחודשים האחרונים גברו הדרישות מממשלת בריטניה להחזיר את חובותיה לאיראן על מנת לסיים את מעצרם של אזרח בריטי-איראני הכלוא באיראן, נזנין זגארי ואזרחים אחרים בעלי אזרחות כפולה.
ב-17 בנובמבר, שר החוץ הבריטי לשעבר, ג'רמי האנט, שאל את ראש הממשלה בוריס ג'ונסון: "אם סנקציות בינלאומיות ימנעו את החזר החוב הזה דרך הבנקים, האם אין דרך אחרת לפתור את הבעיה הזו?"
"אם מסיבות שונות אנחנו לא יכולים לשלם את החוב הזה דרך הבנקים, למה שלא נתנהג כמו הנשיא אובמה בינואר 2016, כששלח מטוס מלא כסף לטהראן?", אמר.

קרדיט לתמונה: אלביאן
ראש ממשלת בריטניה, שהשתתף בישיבת ועדת בית הנבחרים, השיב: "זו (אופציה) בהחלט ראויה לבחינה, אבל כידוע, יש כמה סיבוכים בעניין זה, וחשוב לציין גם שיש אזרחים איראנים-בריטים בנוסף לזגארי ,שגם הם חלק מהמשוואה, ועלינו להיות רגישים לדרישותיהם".
ראוי לציין כי המשטר האיראני עצר בשנים האחרונות מספר רב של אזרחים זרים ואזרחים בעלי אזרחות כפולה בהאשמות שונות, לרבות ריגול, שיתוף פעולה עם שירותי ביטחון זרים או פעולה נגד המשטר. חלקם הוחלפו עם אסירים איראנים שהיו כלואים בארצות אחרות.
גישה איראנית זו גונתה שוב ושוב על ידי ממשלות וארגוני זכויות אדם ברחבי העולם וכונתה כמבצע "בן ערובה".

קרדיט לתמונה: איראן אינטרנשיונל