הניו יורק פוסט חושף סודות על מלחמתה של ישראל להרוס מתקן גרעיני באיראן

במהלך 18 החודשים האחרונים ביצעה ישראל שלושה מבצעים גדולים נגד אתרי גרעין איראניים, בהם היו מעורבים כאלף אנשי מוסד, ובוצעו בדייקנות מדוקדקת תוך שימוש בנשק היי-טק, כולל מל"טים וקוואדקופטר – ומרגלים בתוך "המקדש" הקדוש ביותר לאיראן, תוכנית הגרעין שלה.

ה"ניו יורק פוסט" אמר בכתבה שהכין (ג'ייק וואליס סימונס) כי בעוד שצוות המשא ומתן האמריקאי בנושא הגרעין מנסים להימלט מהתבוסה בווינה, ישראל מתייחסת לעניינים ברצינות, שכן ראש ממשלת ישראל נפתלי בנט התמקד בשבוע שעבר במדיניות חדשה כלפי טהרן: מענה למיליציות הנתמכות על ידי טהראן בהתקפות חשאיות על אדמת איראן". אסטרטגיה זו מבוססת על היכולות הנרחבות שבנה המוסד באיראן בשנים האחרונות. 

בפברואר חשף ה"ג'ואיש כרוניקל של לונדון" כיצד מרגלים ישראלים הרגו את מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה באמצעות מקלע נשלט מרחוק.

מאמץ החבלה המשולש החל ב-2 ביולי 2020, עם פיצוץ מסתורי במרכז הצנטריפוגות המתקדם של איראן (ICAC) בנתנז, אחד מאתרי הגרעין האולטרה בטוחים הפזורים ברחבי איראן.

בהתחלה האיראנים התבלבלו, ונראה היה שהבניין פוצץ מבפנים, אבל איך? התשובה, לדבריהם, זעזעה אותם.כשהמשטר האיראני שיפץ את המתקן ב-2019, סוכנים ישראלים התחזו לבנאים ומכרו להם חומרי בניין, וחומרי הבניין האלה היו מלאים בחומרי נפץ, ושנה לאחר מכן הם פוצצו על ידי ישראל.

למרות שהדבר גרם לנזק משמעותי, מתקן נתנז היה רחוק מ"משחק המודיעין", שכן הוא ממוקם מתחת לשכבת הגנה של 40 רגל של בטון וברזל, היכן שהמקדש הפנימי של אולם A1000 נמצא מתחת לאדמה, ובתוכו היו לא פחות מ-5,000 צנטריפוגות שעוזרים למשטר האיראני להתקרב לנשק גרעיני.

השלב השני והמסוכן ביותר היה גיוס מרגלים איראנים המורכבים מ-10 מדעני גרעין לאחר שהצליחו לשכנע אותם לשנות את עמדותיהם בכך שהם עובדים עבור מתנגדים בינלאומיים, לא עבור ישראל, והמדענים הצליחו להגיע בחשאי לאולמות. למרבה הפלא, המדענים הסכימו לפוצץ את המתקן השמור מאוד.

מקור ישראלי יודע דבר אמר לעיתון, "המניעים שלהם היו שונים. המוסד גילה את מה שהם מאוד רוצים בחייהם ונתן להם. היה מעגל פנימי של מדענים שידעו יותר על המבצע, ומעגל חיצוני שסייע להם, אבל היה להם פחות מידע".

הכנסת חומרי נפץ ל"קודש הקודשים"

תעלומת החדרת חומרי הנפץ למתחם המבוצר נותרה תפוסה על ידי המוסד הישראלי, והדבר הושג בשתי דרכים: ראשית, רחפן טס במרחב האווירי שלו ומסר את הפצצות למקום מוסכם שנלקח ע"י המדענים האיראנים. מקור אומר לעיתון: "נניח שרצית להביא חומר נפץ למתקן נתנז, איך אתה יכול לעשות את זה? אתה יכול, למשל, לחשוב שהאנשים שעובדים שם צריכים לאכול, הם צריכים אוכל, אז אתה יכול לשים את הנפץ. במשאית שמספקת את האוכל למתקן, והמדענים יכולים לאסוף אותו ברגע שהם נכנסים, כך אתה יכול לעשות את זה".

התוכנית עבדה, ומדענים אספו והתקינו את הפצצות באפריל, לאחר שאיראן הודיעה כי החלה להשתמש בצנטריפוגות IR-5 ו-IR-6 מתקדמות באולם התת-קרקעי שלה תוך התרסה בוטה למחויבויותיה הגרעיניות, וחומרי הנפץ הוצבו בעמדות שנקבעו להם.

הפיצוץ הרס את מערכת החשמל הבטוחה, גרם להפסקה. תשעים אחוז מהצנטריפוגות נהרסו, מה שגרם להשבתת המתקן למשך של עד תשעה חודשים. המדענים נעלמו מיד, והיום כולם חיים בחו"ל.

במהלך החודשים קודם לכן, צוות של מרגלים ישראלים וסוכניהם האיראנים הבריחו למדינה רחפן  quadcopter חמוש – במשקל אופנוע, כך אישר המקור לעיתון – חלק אחר חלק.

ב-23 ביוני, הצוות הרכיב את הערכה והעביר אותה לאתר במרחק של 16 קילומטרים ממפעל TESA בקאראג', בו נמצא תאגיד הטכנולוגיה הצנטריפוגלי האיראני (TESA). הפעילים שיגרו quadcopter, כיוונו אותו למפעל ושחררו את המטען שגרם לפיצוץ אדיר, לאחר מכן חזר המטוס לאתר השיגור, שם הוסתר לשימוש נוסף.

ראוי לציין כי פעולות אלו בוצעו בזמן שהמשא ומתן נמשך בוינה, ופעולות המוסד בוצעו ללא שיתוף פעולה בינלאומי, ואתר Axios מסר כי בשבועות האחרונים ישראל החליפה מידע מודיעיני המוכיח כי איראן מניחה את הבסיס הטכני להעשרת אורניום לדרגת העשרה של 90 אחוז, שזו הרמה הנדרשת לייצור פצצה.

ואילו ממשל ביידן, חדור נאיביות והתמקדות בעתיד כמו בימי אובמה  מנסה לשווא להגיע להסכם בווינה. האיראנים מתכוננים למלחמה, והמוסד מנסה לעצור אותם.

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות