"רובוטים רוצחים" .. מהלך כדי להגן על האנושות מנשק שלא ניתן לשליטה"

ארגון Human Rights Watch אמר ביום רביעי כי על ממשלות להסכים לפתוח במשא ומתן על אמנה חדשה כדי לשמור על שליטה אנושית בשימוש בכוח. 

מדינות אמורות להיפגש באו"ם, בוועידת הביקורת השישית של האמנה לנשק קונבנציונלי (CCW), בדצמבר הקרוב, כדי להחליט אם להתחיל במשא ומתן לאימוץ חוק בינלאומי חדש להגבלת מערכות נשק אוטונומיות קטלניות, הידועות גם בשם "רובוטים רוצחים".

הארגון הדגיש, בדו"ח שבו השתתף המרכז הבינלאומי לזכויות אדם בבית הספר למשפטים בהרווארד, כי "החוק הבינלאומי הנוכחי אינו מתאים להתמודדות עם האיומים הדחופים הנשקפים מנשק כזה, שמפותח על ידי מספר מדינות".

הארגון מאמין כי יש צורך לפעול "כדי להגן על האנושות מפני הסכנות הנשקפות ממערכות נשק שבוחרות ומעורבות בחיסול מטרות, ללא שליטה אנושית משמעותית".

"יש צורך דחוף באמנה המוקדשת לטפל בחסרונות של המשפט ההומניטרי הבינלאומי, ולעדכנו כדי להתמודד עם האתגרים המשפטיים, האתיים והחברתיים של בינה מלאכותית וטכנולוגיות שמתעוררות כיום", אמרה בוני דוכרטי, חוקרת נשק בכירה בארגון. 

אמנה כזו אמורה לכסות מערכות נשק שבוחרות ומעורבות בחיסול מטרות על סמך חיישנים, ולא על ידי החלטה אנושית, כך טוען הארגון. 

רוב תומכי האמנה קראו לאסור על מערכות נשק שבוחרות ומעורבות מטרות ללא שליטה אנושית, כמו מערכות מורכבות המשתמשות באלגוריתמים של למידת מכונה שמייצרות השפעות בלתי צפויות או בלתי מוסברות.

במהלך הפגישה האחרונה של ה-CCW בנושא רובוטים רוצחים בספטמבר האחרון, רוב המדינות קראו למכשיר חדש ומחייב משפטית על מערכות נשק אוטונומיות. 

צ'ילה, מקסיקו וברזיל קראו לחברי האמנה להסכים להתחיל במשא ומתן על חוק בינלאומי חדש. תומכים נוספים כוללים את "קבוצת העשרה" (ארגנטינה, קוסטה ריקה, אקוודור, אל סלבדור, פלסטין, פנמה, פרו, פיליפינים, סיירה לאון, אורוגוואי).

מדינות מסוימות גם הביעו עניין באיסור על מערכות נשק המסתמכות על פרופילים שנגזרו מנתונים ביומטריים, ונתונים אחרים שנאספו על ידי חיישנים, כדי לזהות, לבחור ולתקוף אנשים או קבוצות של אנשים.

לטענת הארגון, נראה כי התקדמות לקראת משא ומתן במסגרת האמנה בדבר נשק קונבנציונלי אינה סבירה בהתחשב בהתנגדות של מספר קטן של מעצמות צבאיות, בעיקר הודו, רוסיה וארצות הברית, הרואות בחוק ההומניטארי הבינלאומי הנוכחי די כדי לטפל בכל בעיה שמעלים משטרים אלה.

الصورة:

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות