אלג'יריה מעירה על ביקורו של שר הביטחון הישראלי במרוקו

ביום חמישי אמר יו"ר האסיפה הלאומית של אלג'יריה, סלאח גוג'יל, כי ארצו היא "המטרה" לביקורו של שר הביטחון הישראלי בני גנץ במרוקו, שם חתמו שתי המדינות על הסכם לשיתוף פעולה ביטחוני.

"האויבים מתגייסים יותר ויותר כדי לחסום את דרכה של אלג'יריה", אמר גוג'יל, והדגיש כי ארצו היא "היעד" לביקורו של גנץ.

ביום רביעי, במהלך ביקורו של גנץ בממלכה, חתמו מרוקו וישראל על הסכם לשיתוף פעולה ביטחוני שיקל על הגישה של רבאט לטכנולוגיה צבאית ישראלית.

ביקור זה עורר גינוי בתקשורת האלג'יראית.

"מה שישראל לא עשתה עם מצרים וירדן במהלך 43 השנים ו-27 השנים של היחסים הבילטרליים, היא עשתה עם מרוקו תוך 11 חודשים לאחר נורמליזציה של היחסים " , נכתב בתגובה לאתר החדשות המקוון Tout sur l'Algerie .

העיתון היומי, L'Expression, אישר מצדו כי "צעד נוסף זה  פותח את הדרך למוסד הישראלי לבסס את נוכחותו בגבולותיה המערביים של אלג'יריה, עם כל האיום שנושא זה מהווה לביטחון המגרב", בהתייחס לשירות הביון של המדינה העברית.

ביקורו של גנץ הגיע לאחר שאלג'יריה ניתקה את היחסים עם מרוקו באוגוסט האחרון עקב "פעולות איבה" נגדה מצד הממלכה, ולאחר שהחזית העממית לשחרור סגויה אל-חמרה ואוד אדהב (פוליסאריו) נשבעו "להסלים את המאבק המזוין" נגד מרוקו בסהרה המערבית.

סהרה המערבית היא מושבה ספרדית לשעבר, ומרוקו השתלטה על רוב אדמותיה לאחר עזיבתו של הקולוניאליזם, שהובילה לפרוץ סכסוך מזוין עם "החזית העממית לשחרור סגויה אל-חמרה ואוד אדהב" ( Polisario) שנמשכה עד 1991.

מאז, האו"ם הציב כוח משימה באזור, שהוא מחשיב כ"טריטוריה שאינה שלטונית" בהיעדר הסדר סופי.

ארגון הפוליסריו, בגיבוי אלג'יריה, דורש לארגן משאל עם להגדרה עצמית בסהרה המערבית שאושר על ידי האו"ם עם חתימת הסכם הפסקת האש בספטמבר 1991, בעוד שרבאט, בגיבוי פריז וושינגטון, דוחה כל פתרון מלבד אוטונומיה במסגרת ריבונותה באזור עצום זה של 266,000 קמ"ר.

בתקופת נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, ארצות הברית הכירה בדצמבר 2020 בריבונותה של מרוקו על סהרה המערבית בתמורה לנורמליזציה של היחסים בין הממלכה לישראל.

الجزائر تعلق على زيارة وزير الدفاع الإسرائيلي إلى المغرب 1

קרדיט לתמונה: ערביכ פוסט