גנרל אמריקאי: איראן קרובה מאוד להחזיק בנשק גרעיני

מפקד פיקוד מרכז של צבא ארה"ב, גנרל קנת מקנזי, אמר ביום רביעי כי איראן "קרובה מאוד" להחזיק בנשק גרעיני.

הוא הוסיף בראיון למגזין " טיים " כי כוחותיו מוכנים לאופציה צבאית אפשרית למקרה שהשיחות ייכשלו.

מקנזי הדגיש כי לפיקוד מרכז יש תכניות שונות בנוגע לאיראן, והוא מוכן לכל מקרה של קבלת פקודות.

והוסיף כי הדיפלומטיה "תופסת את הבכורה" בנושא איראן ואמר: "הדיפלומטים נמצאים בראש בעניין הזה, אבל לפיקוד המרכז יש תמיד מגוון תכניות שנוכל ליישם, אם יוחלט להתעמת איתה".

ארה"ב אמורה להיפגש במשא ומתן עם האיראנים ועמיתיהם האירופים, הרוסים והסיניים, בווינה, ביום שני הבא, כדי לדון באפשרות לבלום את תכנית הגרעין של טהראן, בתמורה להקלת הסנקציות הבינלאומיות עליה.

ארצות הברית לא תהיה מעורבת ישירות בשיחות.

גורמים רשמיים בארה"ב הזהירו שוב ושוב שהזמן אוזל לחזור להסכם הגרעין הרב-צדדי משנת 2015, הידוע רשמית בשם תכנית הפעולה המשותפת המקיפה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבהיר כי ארה"ב לא רוצה להסתבך במלחמה מערערת יציבות נוספת במזרח התיכון, אך גורמים בבית הלבן, הפנטגון ומשרד החוץ פעלו לפיתוח מה שמכונה "תוכנית B" בו נסקרו האפשרויות הבאות לפעולה במקרה שהדיפלומטיה תיכשל ואיראן תבחר לבנות את הפצצה, החל מסנקציות נוספות ועד פעולה צבאית, לפי המגזין.

איראן מתקדמת כעת בתוכנית הנשק הגרעיני שלה יותר מאי פעם, מייצרת מלאי אורניום המועשר לרמה של -60% , קרוב ל-90%, מהחומר המשמש לייצור נשק גרעיני, לפי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

מקנזי מאמין שטהרן לא קיבלה החלטה להמשיך עם ראש נפץ אמיתי, אבל הוא שותף לבעלי בריתה של אמריקה במזרח התיכון, בדאגותיהם מהתקדמות איראן.

המכון למדע וביטחון בינלאומי, צוות חשיבה ללא מטרות רווח המתמחה בניתוח נשק גרעיני  פרסם בספטמבר דו"ח שמצא שאיראן יכולה לייצר מספיק חומר בקיע כדי לבנות נשק גרעיני תוך חודש.

לאחר מכן הוסיף המכון כי "איראן יכולה לייצר פצצה גרעינית שניה תוך פחות משלושה חודשים, ולאחר מכן פצצה שלישית תוך פחות מחמישה חודשים", לפי אותו דיווח.

هل أصبحت إيران قريبة من امتلاك سلاح نووي؟ - YouTube