הסנאט האמריקני מנסה לחסום עסקת נשק של 650 מיליון דולר עם סעודיה

שלושה חברי הסנאט האמריקני הודיעו, יום חמישי, כי קבוצה של חברי הסנאט מתנגדת לעסקת הנשק הגדולה הראשונה עם ערב הסעודית בתקופת ממשלו של הנשיא ג'ו ביידן, בשל השתתפותה של הממלכה במלחמת תימן.

חברי בית הנבחרים הרפובליקנים רנד פול ומייק לי, כמו גם ברני סנדרס, המקורב לדמוקרטים, הציגו הצעת חוק לחסום עסקת נשק מוצעת של 650 מיליון דולר לסעודיה.

בעוד מחוקקים אמריקאים רבים רואים בסעודיה שותפה חשובה במזרח התיכון, הם מבקרים את הממלכה על השתתפותה במלחמה בתימן, שלדברי האו"ם גרמה לאחד האסונות ההומניטריים החמורים בעולם.

בתחילת נובמבר הסכים משרד החוץ האמריקאי למכור לסעודיה טילי אוויר-אוויר וציוד נלווה בעסקה של 650 מיליון דולר.

בהודעת משרד החוץ נאמר כי העסקה הפוטנציאלית תתמוך במדיניות החוץ של ארה"ב ובביטחון הלאומי של ארה"ב על ידי "חיזוק הביטחון של מדינה ידידותית שממשיכה להוות כוח חשוב להתקדמות מדינית וכלכלית במזרח התיכון".

נטען כי העסקה תשפר את יכולתה של סעודיה להתמודד עם איומים נוכחיים ועתידיים על ידי הגדלת מלאי הטילים לטווח בינוני עבור צי מטוסי הקרב שלה.

מחוקקים מסרבים לאשר כמה עסקאות נשק לממלכה מבלי לקבל הבטחות שציוד אמריקאי לא ישמש להרג אזרחים.

פעילים אומרים שסעודיה לחצה חזק שלא להאריך את המנדט של חוקרי האו"ם, שתיעדו את ביצוע פשעי מלחמה אפשריים על ידי הקואליציה הצבאית בראשות ריאד והחות'ים, לפי רויטרס.

U.S. to Extend Military Training Mission to Saudi Arabia by 5 Years |  Defense Arabia

העסקה שאושרה על ידי מחלקת המדינה האמריקאית כוללת 280 טילי אוויר-אוויר מתקדמים AIM-120C-7/C-8 (AMRAAM), 596 משגרי טילים מסוג LAU-128, ציוד תמיכה, חלקי חילוף, תמיכה הנדסית וטכנית, המסופקים על ידי ממשלת ארה"ב וקבלנים.

"העסקה הזו עלולה להאיץ מרוץ חימוש במזרח התיכון ולסכן את הביטחון של הטכנולוגיה הצבאית שלנו", אמר פול בהצהרה.

"כאשר ממשלת סעודיה ממשיכה לנהל את מלחמתה ההרסנית בתימן ולדכא את תושביה, אל לנו לתגמל אותה במכירות נשק נוספות", הוסיף סנדרס בהצהרה המשותפת.

כאשר מחלקת המדינה אישרה את העסקה, הדובר אמר שהיא "תואמת לחלוטין את הבטחת הממשל להמשיך במאמצים דיפלומטיים לסיים את הסכסוך בתימן".

הוא הוסיף כי אספקת טילי האוויר-אוויר יבטיחו ש"לערב הסעודית יהיואת האמצעים להגן על עצמה מפני התקפות אוויריות של החות'ים הנתמכים על ידי איראן".

בספטמבר האחרון, וושינגטון הסכימה לחתום על חוזה לתחזוקת צי המסוקים הסעודי, לראשונה מאז הגעתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לבית הלבן.

ראוי לציין כי ביידן הורה מתחילת כהונתו לבדוק את כל חוזי הנשק שסיים קודמו, דונלד טראמפ, עם סעודיה.

US military document says some Saudis have “Negro blood” - Vox

קרדיט לתמונות : רשתות חברתיות