ההתבססות האיראנית בתימן

במסגרת ההתבססות האיראנית במזרח התיכון כוח קדס של משמרות המהפכה תומך כלכלית ומחמש את מיליציית החות׳ים, על מנת שאלו ישמשו כזירה נוספת אל מול מדינות שמהוות איום אסטרטגי על שליטת איראן בחצי האי ערב כמו סעודיה ואיחוד האמירויות ובנוסף, לפגיעה ביעדים אמריקאים ובישראל.

במשך שנים כוח קדס מעביר לחות'ים אמצעי לחימה איראנים מתקדמים, כמו כטב״מים, טילי נ״ט, נ״מ וטילים בליסטים, בנוסף לאימונים הצבאיים שהוא מקיים לחות׳ים בתימן, תוך שהוא מקפיד להעניק לחות׳ים סיוע רציף בלחימה הקרקעית שהם מנהלים בגבול הסעודי ובתוך תימן במסגרת מלחמת האזרחים.

מי שעומד בראש ההתבססות האיראנית בתימן הוא פריק (דרגה המקבילה לסגן אלוף) עבד אלרצ׳א שהלאא׳י, פרסי ובן 64, בכיר ביחידה למבצעים מיוחדים של כוח קדס – יחידה 400, שבעקבות פעילותו ביחידה נשלח לתימן.

הניסיון המבצעי הרב של שהלאא׳י בהקמת וחימוש מילציות שיעיות בעיראק בעשור הקודם וקרבתו למפקד כוח קדס לשעבר, קאסם סלימאני ומנהיג החות'ים בתימן, עבד אלמלכ אלחות'י, איפשרו לכוח קדס לממש את החזון האיראני בתימן.

חזון זה מתורגם גם לאסטרטגיה של ביזור מאמצי כוח קדס, לרבות חימוש ארגוני הטרור הפלסטינים ברצועת עזה -חמאס והג'האד האסלאמי, באמל״ח איראני, גם במחיר של ערעור היקף הנשק שבידי החות׳ים.

כיצד מתנהל ציר ההברחות האיראני דרך תימן לרצועת עזה?

אמצעי הלחימה שיועדו להגיע לרצועת עזה, הכוללים רקטות לטווח קצר וטילי קורנט, הועברו לרצועת עזה דרך תימן שהיוותה חלק מרכזי מנתיב השיט האיראני להברחות האמל״ח שהתנהל בין איראן לסודאן ומשם למצרים.

בתימן הנשק מועבר מאחריות כוח קדס וחזבאללה הלבנוני, הפועל במדינה גם כן, לאחריות הארגונים הפלסטינים ואנשי הקשר שלהם במדינה, ובסיועם של גורמים מקומיים המאחסנים ומובילים את האמל״ח באופן זמני בתוך תימן כמו אבו אבראהים אלהאדי ורביע ג׳רמאן.

למרות המאמצים המתמשכים של כוח קדס, ארגוני הטרור בעזה לא הצליחו להעביר אמל״ח איראני איכותי מחוץ לתימן במהלך השנים האחרונות.

הסיבות לכך כוללות את – ערעור פעילותו של עבד אלמג'יד אלחראזי, במוכר בגינוי אבו עבדאללה, איש הקשר של חמאס לכוח קדס בתימן והמעורבות של גורמים תימנים שהאינטרסים שלהם שונים מהאינטרסים של הארגונים הפלסטינים.

Iran regime's quarter-century planning for occupation of Yemen by its  proxies - NCRI

קרדיט: ערוץ הטלגרם עולם החדשות בטלגרם קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות