מבזקי חדשות מהעולם ליום 20-11-21

*- ה-FDA אישר את חיסוני הבוסטר של פייזר וביונטק ושל מודרנה עבור כל בני 18 ומעלה בארה"ב שעברו לפחות שישה חודשים מאז שקיבלו את המנה השנייה של החיסון, וזאת במטרה להגביר את ההגנה החיסונית לקראת עונת החורף וחגי סוף השנה.

*- קנצלר אוסטריה, אלכסנדר שלנברג, הודיע על סגר כללי החל מיום שני הקרוב, אולם בתי הספר יישארו פתוחים. הסגר יימשך עד 12 בדצמבר לכל היותר, עם הערכת מצב אחרי עשרה ימים. כמו כן, החל מ-1 בפברואר תהיה חובת התחסנות נגד קורונה.

*- אתלסטאן, המלך האנגלו-סקסי שהביס את הוויקינגים והיה הראשון שאיחד את אנגליה במאה ה-10, נבחר למלך הגדול ביותר בתולדות אנגליה אחרי שגבר על המלכה אליזבת ה-1 עם 50.5% לעומת 49.5% בטורניר "אליפות המלכים והמלכות" של הפודקאסט "השאר הוא היסטוריה" של ההיסטוריונים טום הולנד ודומיניק סנדברוק. "חשבתי שאליזבת תיקח בהליכה", הודה הולנד. "אני מופתע מאד".

*- לא רק בטייוואן: הצבא הדרום קוריאני דיווח כי שני כלי טיס של חיל האוויר הסיני ושבעה כלי טיס של חיל האוויר הרוסי חדרו לתוך מרחב הזיהוי של ההגנה האווירית ללא הודעה מוקדמת, ככל הנראה במסגרת תמרון משותף. חיל האוויר הדרום קוריאני הזניק לעברם מטוסי קרב והם נסוגו מהאזור.

*- משרד האוצר האמריקאי הטיל סנקציות על שישה איראנים ועל חברת סייבר איראנית בשל התערבות במערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב בשנה שעברה במטרה "לעורר מחלוקת ולערער את אמון הבוחרים בהליך". הרשימה כוללת את מוחמד באגר שירינקר, מנהל חברת אמנט פסרגד (Emennet Pasargad), שכבר נתון לעיצומים על סיוע לזרוע הסייבר של משמרות המהפכה, וחמישה מעובדי החברה.

*- מושל אוקלהומה הרפובליקני, קווין סטיט, החליט להמתיק את עונשו של ג'וליוס ג'ונס (41), שהורשע ברצח של אדם במהלך חטיפת רכב ב-1999, למאסר עולם ללא חנינה, זמן קצר לפני שג'ונס עמד להיות מוצא להורג. ועדת שחרורים המליצה שלא להוציא אותו להורג ובימים האחרונים גבר הלחץ הציבורי על סטיט שלא לבצע את העונש, כולל מצד סלבריטאים ותלמידים שקיימו מחאה בבתי הספר.

*- ארדשיר זאהדי, שהיה שר החוץ של איראן תחת השאה, שגריר בבריטניה והשגריר האחרון בארה"ב מ-1973 ועד המהפכה האסלאמית ב-1979, מת היום בשווייץ בגיל 93. זאהדי היה נשוי שבע שנים לבתו של השאה ושמו נקשר באופן רומנטי גם לשחקנית אליזבת טיילור שהייתה ידידה קרובה שלו. לאחר הפלת השלטון, הוא סייע לשאה ולמשפחתו להשיג מקלט מדיני בחו"ל.

*- הפוליטביורו של הוועדה המרכזית של המפלגה הקומוניסטית בסין בראשות הנשיא שי ג'ינפינג דן היום באסטרטגיית הביטחון הלאומי לחמש השנים הבאות. "עלינו ליצור סביבה חיצונית טובה, לדבוק בעצמאות, לעולם לא להיכנע בנושאים של אינטרס לאומי וכבוד לאומי ולהגן בנחישות על אינטרסים של ריבונות לאומית, ביטחון והתפתחות", נאמר בהודעה שהוסיפה כי על סין לפעול "לשמירת יציבות אסטרטגית עולמית, לשלב ידיים כדי להגיב לאתגרים העולמיים ולקדם בנייתה של קהילה עם עתיד משותף עבור האנושות".

*- שריפה פרצה לפנות בוקר בפריגטה פרדריקטון של הצי הקנדי שמשתתפת בתרגיל של נאט"ו ליד טרנדלג שבמרכז נורבגיה. על פי הודעת הצי, לא היו נפגעים והאש כובתה בסיוע של ספינות אחרות של נאט"ו ושל משמר החופים והפרדריקטון נעה לעבר נמל נורבגי לתיקונים. לפי דיווח מקומי, המנוע של הפריגטה הפסיק לפעול במזג אוויר סוער.

לא מדובר באירוע הבטיחותי הראשון על הפריגטה שנכנסה לשירות בחיל הים הקנדי לפני 27 שנה. בשנת 2009, פרצה שריפה בחדר המנועים, אולם היא כובתה בתוך זמן קצר ולא היה צורך בתיקונים. בשנה שעברה, התרסק מסוק תובלה שהיה מוצב על הספינה ליד האי היווני קפלוניה וכל ששת אנשי הצוות נהרגו.

*- המושלים של מחוזות זלצבורג ואוסטריה עילית הודיעו על סגר כללי החל מיום שני, כולל סגירת מוסדות החינוך, בשל התחלואה הגבוהה אחרי שבימים האחרונים הסגר הופעל רק נגד בלתי מחוסנים. "אנחנו צריכים את זה כדי שנוכל להציל את הבריאות שלנו ולקבל שוב חיים חופשיים", אמר מושל אוסטריה עילית, תומס סטלזר.

שר הבריאות האוסטרי, וולפגנג מוקסטיין, הביע תמיכה בהחלטת שני המחוזות ולא פסל אפשרות לצעד דומה גם בכל המדינה. "הממשלה תחליט על צעדים נוספים כדי לשבור את הגל הרביעי", אמר.

*- ארגון "עיתונאים ללא גבולות" הכריז על הזוכים בפרסי חופש העיתונות לשנת 2021: העיתונאית הסינית, ז'אנג ז'אן, שמרצה מאסר של ארבע שנים בשל דיווחי הקורונה, זכתה בפרס בתחום "האומץ". מג'דולין חסונה הפלסטינית קיבלה את הפרס בתחום "עצמאות" על כך שהיא ממשיכה לדווח על אף "שנרדפה על ידי הרשויות הישראליות והפלסטיניות". העיתונאים של "פרויקט פגסוס" קיבלו את פרס "ההשפעה" על התחקיר סביב פעילותה של חברת NSO הישראלית.

*- עשר שנים אחרי מותו, נשיא צ'כיה לשעבר, וצלאב האוול, הופיע הערב במפתיע כהולוגרמה באירוע "קונצרט לעתיד" בפראג לציון 32 שנה לפרוץ מהפכת הקטיפה שהפילה את השלטון הקומוניסטי. "אמת ואהבה חייבות לגבור על שקרים ושנאה", אמרה ההולוגרמה. "אני שמח שהמשפט הזה עדיין מעצבן מישהו".

*- "השאמאן של קיו-אנון", ג'ייקוב צ'נסלי, שהיה אחת הדמויות הבולטות בהסתערות על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר כאשר נראה עוטה כובע פרווה עם קרניים ונושא חנית, נידון ל-41 חודשי מאסר בכלא פדרלי על שיבוש הליכים רשמיים אחרי שהיה בין מובילי הפריצה לסנאט. צ'נסלי הביע חרטה על מעשיו והצהיר לפני גזר הדין: "אני מאמין בחוק וסדר כי בלעדיהם אין חירות".

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות