חיזבאללה ממשיך בשוד עתיקות במזרח סוריה למימון פעילותו

מיליציית חיזבאללה חזרה לחפור עתיקות בנפת דיר א-זור באתר תל חרירי (ממלכת מארי), לאחר הפסקה שנמשכה מספר חודשים. והחיפוש אחר עתיקות בעזרת ציוד פרימיטיבי תרם להרס המקום.

בשיחה עם אתר אוריינט נט אמר מ.ק., אזרח מהעיירה אל-סיאל באזור הכפרי של אל- בוקמאל ואחד מהעובדים לשעבר בסדנאות החפירה שהועסקו ע"י מיליצית החיזבאללה  בשנה שעברה , אמר  החפירה והעתיקות. סדנאות החיפוש חזרו שוב לאזור תל חרירי והתקינו שני מחסומים בסביבת האתר, המעידים על כך שאזרחים וחמושים של מיליציות אחרות המזוהות עם משטר אסד או איראן כאחד נמנעו מלהתקרב לאתר. 
כי חיזבאללה חידש את החיפושים אחרי עתיקות באזור ועוד קודם לכן פרס באזור 2 מחסומי דרכים  כדי למנוע מזרים להתקרב. כמו כן ציין האזרח כי במקום פועלים כ-40 איש, כולם קשורים לאותה מיליציה, בשונה מהפעם הקודמת, במהלכה הועסקו אזרחים בפעולות החפירה,  מה שמצביע על כך שישנם שני מומחי עתיקות שהובאו לצורך פיקוח על העבודות, אחד מהם אזרח לבנוני והשני סורי בשם "אבו יאסר", שאחראי על החפירות. 

האיש ציין כי חיזבאללה העביר חפצים שהתגלו לעיר דיר א-זור ומשם לבירה, שם הם מועברים ללבנון ונמכרים מחוץ למדינה בשיתוף עם בכירי המשטר, כפי שקרה בעבר כאשר עשרות חפצים התגלו מאתר ממלכת מארי ומאתר סלהיה באירופה. 

באותו הקשר אמר הפעיל "חלף אל-ח'טר" מדיר א-זור: בתשיעי בנובמבר האחרון, הביאה מיליציית חיזבאללה שני דחפורים לאתר הארכיאולוגי (ממלכת מארי) במטרה לחפור וחפש עתיקות , מה שדומה למה שקרה בשנה שעברה כאשר חפרו באתר עצמו, אך באותה תקופה השתמשו בדינמיט, מה שהוביל להרס רב והמקום נמחק כמעט לחלוטין, לדברי עדי ראייה.

גניבות תכופות וחפצים חסרים

במהלך השנים האחרונות, במיוחד מאז 2011, האתרים הארכיאולוגיים בדיר א-זור היו נתונים לוונדליזם רב, בין אם על ידי תושבים מקומיים או גנבי עתיקות, ועד למיליציות המזוהות עם משטר אסד, ולאחר מכן לבשו צורה קבועה לאחר שדאעש השתלט על שטחים נרחבים. של האזור, מה שהוביל להרס וחבלה גדולה עוד יותר. 

לאחר השתלטותו על מזרח סוריה, הקים דאע"ש את מה שנקרא דיוואן אלריקאז, שבאמצעותו ניתנים רישיונות לחפירת עתיקות. טירת אלרחבה מהווה היום מחסן נשק למיליצית אבו אלפאדל אל עבאס.

החבלה וההרס של עתיקות אינם מוגבלים רק למיליציות המשטר ודאע"ש בלבד, אלא חרגו לאזורי השליטה של ​​מיליציית הכורדים ממזרח לדיר א-זור. חפירות שבוצעו על ידי תושבים מקומיים באזורי אל-בגאז ותועדו .

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות