בכירים אמריקאים: סביר להניח שאיראן לא הורתה לתקוף את ביתו של אל-קזמי

גורמים בכירים בצבא ארה"ב אישרו, ביום שבת, כי סביר להניח שאיראן לא הורתה לתקוף את ביתו של ראש ממשלת עיראק מוסטפא אל-קאזמי באמצעות מזל"ט בשבוע שעבר.

הם אמרו כי טהראן מאבדת שליטה על קבוצות שיעיות בבגדד מאז הריגתו של קאסם סולימאני בתחילת 2020 בתקיפה אווירית אמריקאית, אך הם גם ציינו כי "כמעט בטוח שמיליציות שיעיות חמושות הנאמנות לאיראן עומדות מאחורי תקיפת ביתו ראש הממשלה. עיראק", לפי "NBC".

גורמי ביטחון ומקורות המקורבים לפלגים החמושים העיראקים חשפו כי התקיפה בוצעה על ידי קבוצה הנתמכת על ידי איראן.

המקורות גם אמרו לרויטרס מוקדם יותר היום, בעילום שם, כי המל"טים וחומרי הנפץ ששימשו בתקיפה היו מתוצרת איראן.

מעורבות גדודי חיזבאללה

בנוסף, שני גורמי ביטחון עיראקים ושלושה מקורות המקורבים לפלגים ה"מקומיים" (הנאמנים לאיראן, כפי שהיא מתוארת במקום), הסבירו כי התקיפה בוצעה על ידי לפחות אחת מאותן קבוצות, אך הם נתנו הערכות מעט שונות לגבי באיזה מהפלגים בדיוק מדובר.

שני הבכירים הוסיפו גם כי קתאיב חיזבאללה ואסאיב אהל אל-חק ביצעו זאת ,זה לצד זה. גורם במיליציה החמושה ציין כי קטאיב חיזבאללה היה מעורב, אך לא אישר את מעורבותו של עסאיב.

אל-קזמי אישר בנאום ביום ראשון שעבר במהלך ישיבת ממשלה, כי כוחות הביטחון "מכירים את מבצעי ניסיון ההתנקשות ויחשפו אותם". הוא גם הדגיש כי ביתו הותקף במל"טים ממולכדים.

ראוי לציין כי 3 מל"טים תקפו עם עלות השחר ,ביום ראשון , את ביתו של ראש הממשלה באזור הירוק המבוצר, הכולל שגרירויות וקונסוליות זרות, וכן מוסדות רשמיים, בעוד שכוחות הביטחון הפילו 2 מהם, השלישי. הצליח לפגוע במטה של אל-קאזמי.

תקיפה זו הגיעה לאחר מסע גיוס והסתה שפתחו הפלגים הנאמנים לטהרן, המזוהים עם הגיוס העממי, נגד אל-קזמי על רקע העימותים שהתרחשו בין כוחות הביטחון ותומכיהם שהפגינו בקרבת האזור הירוק, בשישי ובשבת, מה שהוביל להריגתו של אחד ממפקדי הפלגים הללו.

מאוחר יותר האשימו אסאייב אהל אל-חק וקאטאיב חיזבאללה את ראש הממשלה בכך שהורה לכוחות הביטחון לירות כדורים חיים, ואיימו עליו שישלם את המחיר.

עם זאת, מזכ"ל עסאיב, קאיס חזאלי, חזר אתמול וגינה את הפיגוע בביתו של אל-קאזמי, "אם הייתה בכלל תקיפה", כלשונו, בעוד ש"גדודי חיזבאללה" לעגו לפיגוע , וראו בכך בדיה היות ו"אף אחת מהמיליציות לא תהיה מוכנה לבזבז מל"ט תופת על ראש ממשלה לשעבר".

הפגיעה בביתו של ראש הממשלה:

תמונות של הנזק בביתו של אל-קזמי לאחר שתקף את הבית בצעדה ממולכדת

קרדיט לתמונות: אלערביה