לה פיגארו: האם תפרוץ מלחמה בין מרוקו לאלג'יריה?

"האם תפרוץ מלחמה בין מרוקו לאלג'יריה?", שאל העיתון הצרפתי, "לה פיגארו", לאחר הריגת שלושה אלג'יראים בגבול בין סהרה המערבית למאוריטניה ,בהפצצה שיוחסה לאלג'יריה (על ידי מרוקו) שהכחישה זאת.

העיתון הצרפתי מציין כי סוגיית סהרה המערבית הרעילה את היחסים בין רבאט לאלג'יריה במשך 30 שנה, ועד כה הסכסוך לבש צורה של סכסוך דיפלומטי, כאשר כל צד מנסה להפעיל את השפעתו במסדרונות האו"ם ולהפעיל לחץ לטובתו.

אלא שלאחרונה הסלימה אלג'יריה את המצב עם הודעתה על ניתוק היחסים הדיפלומטיים עם רבאט, וסירובה לחדש את החוזה להפעלת צינור הגז המגרב-אירופי ממנו אלג'יריה מייצאת גז לספרד דרך צינור העובר דרך מרוקו, שנכנס לתוקף השבוע. 

בספטמבר האחרון, אלג'יריה סגרה את המרחב האווירי שלה וחלק מהכביש הלאומי שאורכו 900 ק"מ המקשר מצפון לדרום עם העיר בוארפה, באגאדיר, מרוקו. באוקטובר דרשה אלג'יריה את נסיגת צבא מרוקו ממעבר הגבול גרגראט, באזור המפורז בכביש המוביל למאוריטניה, בדרום הרחוק של סהרה המערבית."

MINURSO
אלג'יריה סגרה את הדלת לכל משא ומתן על ידי דחיית החלטת האו"ם ביום שישי האחרון להאריך את המנדט של MINURSO, משלחת האו"ם לארגון משאל עם בסהרה המערבית, שקרא לחידוש השיחות בין אלג'יריה, מרוקו, חזית פוליסריו, ומאוריטניה. המרוקאים, שראו את ניתוק היחסים הדיפלומטיים כ"בלתי מוצדקת", מחויבים להמתין, למרות ההתקפות הצבאיות של חזית פוליסריו, שהוכפלו בשבועות האחרונים.

לה פיגרו מאמין שהבחירה בסעיד צ'נגריה, הרמטכ"ל של צבא אלג'יריה מאז 2019, אינה מוזרה, בהתחשב בעובדה שהוא בילה 14 שנים על הגבול עם מרוקו בראש הפיקוד הצבאי השלישי.

העיתונאי המרוקאי עלי אל-מרבט אומר, "למרוקאים, כמו האלג'יראים, אין רצון לפתוח במלחמה, אבל כשאנחנו מתחמשים במשך שנים רבות, כפי שהם עשו, טוב להשתמש בזה יום אחד".

מנגד, פוליטיקאי אלג'יראי לשעבר, בעילום שם, טוען כי "המרוקאים והאלג'יראים מתכוננים למלחמה כבר חמישים שנה. הם למעשה התעמתו ב-1963 במהלך מלחמת החול. הצבא מוכן, אבל ההתחלה של המלחמה דורשת קודם כל רצון פוליטי".

אלג'יריה היא רוכשת הנשק הגדולה ביותר באפריקה עם 9.7 מיליארד דולר ב-2020, ומרוקו הגדילה את ההוצאות שלה על נשק ב-2020 ביותר מ-30% בהשוואה לשנת 2019. יחד, שתי המדינות מייצגות יותר מ-60% מרכישות הנשק באפריקה.

מכון סיפרי למחקרים אסטרטגיים מדווח כי מרוץ החימוש הגביר את המתח סביב סהרה המערבית. העיתון אומר שאם לצבאות מרוקו ואלג'יריה יש בערך אותו מספר של חיילים, פלוס מינוס 15,000, קשה להשוות ביניהם, בשל ביצועיהם השונים, האסטרטגיות, רמת האימונים או האזורים שיש להגן עליהם.

"בחיל האוויר הכוחות שלהם כמעט שווים. אבל אי אפשר להשוות בין צבאות יבשה", מסביר אכר ח'ריף, מומחה לנשק. למשל, מהדור החדש של הטנקים, למרוקו סד"כ של 380 טנקים, לעומת כ-2000 לאלג'יריה.

העיתון הצרפתי ייחס להרבה אנליסטים מרוקאים ואלג'יריים את הדעה שאם תהיה מלחמה, היא תתנהל בשתי חזיתות לפחות, דרומית וצפונית. "אם יפרצו פעולות איבה בדרום, על הגבול עם סהרה המערבית, מרוקו תצטרך לייצא את המלחמה למקום אחר, למשל לתקוף מרכזים עירוניים או מסופי נפט במערב אלג'יריה.

אנליסט צבאי אלג'יראי טוען כי, "זו הסיבה שיש להתייחס ברצינות לסיכון של מלחמה כוללת. אבל אלג'יראים שמתכוננים לתרחיש זה, במקרה זה, יתקפו מרכזי קבלת החלטות צבאיים ופוליטיים במרוקו. כתוצאה מכך. , זו תהיה גם מלחמה של זמן מוגבל".

גולמה מרוקו ואלג'יריה על הגבול בין שתי המדינות (ארכיון)

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות