איראן תפסה מכלית נפט וייטנאמית… ומקורות אמריקאים חושפים הפרטים

איראן תפסה מכלית נפט שהניפה את דגל וייטנאם במפרץ עומאן בחודש שעבר, כך מגלים גורמים אמריקאים  ל- Associated Wednesday, ואושר ע"י בכיר אמריקאי אחר בראיון למגזין Newsweek . הוא גם ציין כי כוחות ארה"ב "צפו בתקרית , אך לא התערבו בעימות עם משמרות המהפכה".

הסוכנות ציינה כי המכלית עגנה בנמל בנדר עבאס, בעוד המניע מאחורי המעצר עדיין לא ברור, והיא לא הצליחה להגיע לגורמים רשמיים בווייטנאם לתגובה.

הסוכנות הוסיפה, וציטטה גורמים אמריקאים, שהעדיפו להישאר בעילום שם, כי המידע על התקרית "טרם פורסם, על רקע ניסיונות מתמשכים לחדש את השיחות בווינה עם איראן על הסכם הגרעין".

ביום רביעי דיווחה הטלוויזיה הממלכתית האיראנית כי חיל הים של משמרות המהפכה "סיכל ניסיון אמריקאי לתפוס מכלית נפט הנושאת נפט איראני בים עומאן", מבלי לציין את התאריך.

הטלוויזיה טענה כי "ארצות הברית החרימה מכלית שהובילה נפט איראני המיועד לייצוא והעבירה את מטענה למכלית אחרת, והובילה אותה ליעד לא ידוע", לפני שצי משמרות המהפכה "נחת" על סיפון המכלית והחרים אותה. המקורות האיראנים ציינו כי האנייה "נמצא כעת במים הטריטוריאליים של איראן", לפי מה שדווח על ידי "AFP".

אבל משרד ההגנה האמריקני הכחיש ביום רביעי את ההאשמות האיראניות על התקרית, במיוחד את הטענה שכוחות הצי האמריקני ניסו להשתלט על מכלית נפט של הצי האיראני.

גורם רשמי בפנטגון אישר לאל-חורה כי התקרית התרחשה בשבוע שעבר, וכי "הצי האמריקני היה בעמדת משקיף".

הוא הוסיף כי לא היו חילופי אש, או כל יריות אזהרה מכוונות.

גורם רשמי אמר לניוזוויק, "אנחנו מפריכים את ההאשמות האיראניות שהם מנעו מאיתנו להשתלט על המכלית", וציין כי כוחות ארה"ב במפרץ עומאן "הבחינו בצי האיראני תופס את מכלית הנפט".

הגורם הוסיף כי בזירת האירוע נכחו "10 סירות מהירות איראניות", בנוסף למסוק שחג באזור, וכי כוחות ארה"ב "צייתו לפקודה לא להתערב אלא רק לעקוב אחר המצב".

سلاح ايران الخفي

הבכיר הסביר למגזין כי ארצות הברית סירבה לחשוף את פרטי התקרית, בשבוע שעבר, "בגלל מספר רגישויות".

הוא ציין כי איראן השתמשה במילים "נגדנו, ואומרת שמנעו מאיתנו לקחת בחזרה את הספינה הזו, כשברור מאוד שהכוחות שלנו רק עקבו אחר הנעשה".

יצוא הנפט הוא אחד התחומים הכלולים בסנקציות הכלכליות שהוטלו על איראן.

לצי האמריקני יש נוכחות קבועה במפרץ. וושינגטון האשימה לא פעם את טהרן בפעילות "פרובוקטיבית", במיוחד במצרי הורמוז, שדרכו עוברת כחמישית מהפקת הנפט העולמית.

קרדיט לתמונה: אלג'זירה