דניס רוס האמריקאי חושף במאמר את הדרך היחידה לשלום עם איראן- אפקט הפחד

פוליטיקאי אמריקאי ותיק ועמית בכיר במכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב ,דניס רוס, כתב במאמר לעיתון האמריקני " Foreign Policy " כי ההשפעה של הדיפלומטיה האמריקאית על איראן תהיה פחותה, והתוצאה תהיה "מסוכנת" אם איראן לא תפחד מההשלכות של פיתוח תוכנית הגרעין ה"שאפתנית" שלה…

רוס מאמין ,במאמרו על ההתקדמות המשמעותית בפעילות הגרעינית של איראן לאור מדיניות ממשלו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, כי הדרך היחידה למנוע מתקפה אמריקנית על איראן היא להשתמש בשפת האיום, על מנת לכפות טהרן לסגת מפעילותה, ואומר: "איראן צריכה להרגיש את האיום של תקיפה צבאית אמריקאית".

במאמרו מתח רוס ביקורת על מדיניות ממשל ביידן כלפי איראן, וציין כי ההשלכות של מדיניות זו יהיו "מסוכנות." רוס הטיל ספק בגישתו של ממשל ביידן כלפי איראן, המבוססת על "שיתוף הפעולה של טהראן עם הבית הלבן".

רוס ציין כי בעוד איראן הגבירה את פעילותה הגרעינית; וושינגטון מצפה להסכם "ארוך וחזק יותר" עם תוכנית הפעולה המשותפת המקיפה, המכונה BRICS.

בהתייחסו להעשרה של איראן וייצור "מתכת אורניום" בשיעור של 60 אחוזים, אמר רוס כי המשך המדיניות הנוכחית של ארה"ב אינו מאפשר הגעה להסכמה בנושאים אחרים, כמו סוגיית הטילים הבליסטיים והתנהגותה העוינת והמערערת של טהראן באזור.

לדברי רוס, בכירי ממשל בארה"ב אמרו לעמיתיהם הישראלים שיש "לחץ טוב ולחץ רע" על איראן. הם רואים בלחץ הרע חבלה במתקני הגרעין נתנז וקאראג', כדרך למנוע מאיראן להגדיל את העשרת האורניום שלה וייצור של "מתכת אורניום".

דניס רוס רואה במדיניות זאת של ממשלת ארה"ב נכונה, אך לא שלמה, ומדגיש כי בכירים איראנים לא פחדו מאיש לפני שהגדילו את פעילותם הגרעינית ולא ציפו לתגובה דיפלומטית או לא דיפלומטית מצד ארצות הברית וחברים אחרים בקבוצת 5+1 , כולל סין צרפת, גרמניה, רוסיה ובריטניה, המשיך רוס: "זה הפך למציאות, ולאחר הגידול המשמעותי בפעילות הגרעינית של איראן; לא נצפתה תגובה בעניין זה".

המגזין האמריקאי שאל: כיצד יכולה ממשלת ביידן להפוך את המגמה הזו? במיוחד כאשר איראן הודיעה על נכונותה לחדש את השיחות בווינה, כיצד ניתן להזהיר את איראן מפני הסכנה של התערבות צבאית?

איום במלחמה לבידוד איראן

הפוליטיקאי האמריקני מאמין שיש לנקוט צעדים מדיניים, דיפלומטיים, כלכליים, מודיעיניים וצבאיים בו זמנית כדי לבודד את איראן מדינית,ודיפלומטית .

רוס ייחס את בידודה של איראן לפעולה המשותפת של ארצות הברית ומעצמות עולמיות אחרות, ואמר כי ההשלכות של כישלון הדיפלומטיה בהשגת הסכם עם איראן צריכות להיות ברורות בצורה של "מדיניות הצהרתית קפדנית", וציין כי מדינה כמו סין, יבואנית הנפט הגדולה ביותר, זקוקה למזרח תיכון יציב.אם איראן תלך בדרך של פיתוח נשק גרעיני, יציבות האזור תערער ותהיה לכך השפעה שלילית על יצוא הנפט לסין.

רוס הדגיש כי רוסיה ומדינות אירופה אינן רוצות שאיראן תשיג נשק גרעיני, ומדינות אלו יודעות שאם איראן תמשיך בדרכה הנוכחית באזור, היא תהווה איום גדול יותר על המזרח התיכון. לדוגמה, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין יודע שאם ישראל תתקוף את איראן, חיזבאללה בלבנון ומיליציות שיעיות בסוריה יתקפו את ישראל בעשרות אלפי טילים ומל"טים.

רוס הוסיף: "ממשלת ביידן צריכה לדון בתוכניות שלה עם חברים אחרים בקבוצת 5+1 לפני שתשנה את עמדתה לגבי איראן."

אירופאים ומדינות אחרות יצטרפו לארה"ב במתן חיסון נגד COVID-19 לאיראן, או יציעו לעזור לארצות הברית לטפל בבעיית המים החריפה של איראן, ובמקרה זה, אם עלי חמינאי יגיב בשלילה להצעות אלו (שסביר להניח שיעשה זאת), זה יוביל לבידוד איראן בחו"ל ולעלייה משמעותית באי שקט הפנימי בתוך המדינה.

רוס גם הדגיש כי אין להסיר את הסנקציות הכלכליות על איראן, אך ביידן יכול להמיר את הפסקת העשרת האורניום ביותר מ-3.67 אחוזים, וכן לאפשר לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לפקח על מתקנים גרעיניים ולהפסיק את ייצור מתכת האורניום, בתמורה להפסקה הקפאת חלק מנכסי איראן ומתן היתר לכמה מדינות לקניית נפט איראני.

רוס דיבר גם על הצעדים הצבאיים שעל ארה"ב לנקוט באמצעות פיקוד המרכז של ארה"ב (CENTCOM) כמו ביצוע תרגילים משותפים עם ישראל ומדינות ערב, ומתן מערכות נשק ליירוט טילים בליסטיים וטילי שיוט, טכנולוגיות הגנה משולבות וכן שימוש בנשק סייבר.

הוא גם מציע שמטוסי B-52 של חיל האוויר האמריקאי יבצעו טיסות סדירות, לא סמליות, כדי להפגין את כוחם הצבאי באזור.

רוס סבור שממשלת ביידן צריכה למכור לישראל את פצצת מפצחי הבונקרים במשקל 13 טון שיכולה לחדור למתקנים תת-קרקעיים, מצד שני; כדי שתוכל להשתמש בפצצה כזו, ישראל תזדקק גם למפציצי B-2, לדברי רוס; מהלך כזה ישלח מסר שלא ניתן יהיה להכחישו לבכירים איראנים: "ארצות הברית תיתן לישראל את האמצעים לתקוף את המתקן הגרעיני פורדו שנבנה בתוך ההר".

רוס סיכם את מאמרו באומרו שאם וושינגטון רוצה לצמצם את האפשרות לתקיפה על מתקני הגרעין של איראן, עליה לנקוט במדיניות הפחדה; לדבריו, הרשויות האיראניות צריכות להבין שאם ימשיכו בדרכן הנוכחית, ארה"ב או ישראל יהרסו את ההשקעה העצומה שלהן בתוכנית הגרעין באמצעות פעולה צבאית.