וושינגטון, לונדון, פריז וברלין: נמנע מאיראן להשיג נשק גרעיני

ארצות הברית, צרפת, גרמניה ובריטניה הביעו, ביום שבת, את "דאגתן הגדולה והגוברת" לגבי הפעילות הגרעינית הפרובוקטיבית של איראן , וקראו לטהרן "לשנות את עמדתה" , ו\את לאחר פגישה של מנהיגי המדינות הללו לצד פסגת קבוצת עשרים ברומא.

על כך ציינו ארבע המדינות בהצהרה משותפת, "אנו משוכנעים שעדיין ניתן להגיע וליישם במהירות הסכם להחזרת הכבוד לתכנית הפעולה המקיפה המשותפת שנחתמה ב-2015 על ידי איראן ושש המעצמות הגדולות, במטרה להבטיח שתוכנית הגרעין האיראנית תהיה מוגבלת בטווח הארוך למטרות האזרחיות, כהכנה להסרת הסנקציות", והדגישה כי "עניין זה לא יהיה אפשרי אלא אם איראן תשנה את עמדתה".

לשנות מסלול
כפי שאמרו ארבעת המנהיגים בהצהרה משותפת שפרסמה לשכתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון, "זה יתאפשר רק אם איראן תשנה מסלול".

הם הדגישו את הצורך "להבטיח שאיראן לא תוכל לפתח או לרכוש נשק גרעיני". והוסיפו: "אנו קוראים לנשיא (אברהים) ראיסי לנצל את ההזדמנות ולעבוד בתום לב כדי שהמו"מ יוכל להגיע לסיכום מהיר… זוהי הדרך הבטוחה היחידה להימנע מהסלמה מסוכנת שכל מדינה לא תרצה בכך."

הם גם ציינו כי הם שותפים ל"דאגה הגדולה והגוברת שבעוד איראן נמנעה מלחזור למשא ומתן (…) היא האיצה צעדים גרעיניים פרובוקטיביים, כמו ייצור אורניום מועשר מאוד".

חזרה למשא ומתן
מוקדם יותר השבוע הודיעה טהראן כי תחדש את השיחות עם מעצמות העולם בנובמבר כדי להחיות את הסכם 2015 על תכנית הגרעין של איראן, לאחר הפסקה של חמישה חודשים.

איראן קיימה שישה סבבים של משא ומתן עקיף בווינה עם ממשל הנשיא ג'ו ביידן על החזרה להסכם, אך השיחות נתקעו ביוני עם הגעתו של נשיא חדש ונוקשה לטהראן.

ההתפתחויות הללו מגיעות לאחר שוושינגטון הטילה אתמול סנקציות חדשות על תכנית המל"טים של טהראן, מה שמגביר את הלחץ על שלטונות איראן, ומסבך עוד יותר את המשא ומתן הגרעיני המורכב ממילא.