האיום הגרעיני האיראני לאן? מאמר דעה

מזה למעלה מ-20 שנה אנו עוסקים באיום הגרעיני מכיוון איראן תוך הפרחת איומים מצדנו שנעשה הכל כדי למנוע מאיראן להתגרען, האם זה ישים?
המתקנים לייצור גרעין באיראן מפוזרים באתרים רבים מאוד חלקם במעמקי האדמה וכמובן מוגנים בסוללות הגנה אווירית, בעבר ישראל עשתה הכנות רבות להיות מוכנה לתקיפה (לדעתי הסיכוי היה קלוש כבר אז מחשש מהתגובה האיראנית) אך זה לא יצא לפועל מסיבות שונות שבהם הואשמו בכירים בתקיעת מקלות בגלגלי התקיפה הן בהדלפות והן בהתנגדות בכלל לתקיפה מצד גורמים בצבא ובממשלה.

היום אנו שוב חוזרים ומאיימים לפגוע בגרעין האיראני אך כל בר דעת יודע שהסיכוי לכך נמוך ביותר. בעבר הייתה יותר מוכנות ונחישות לתקיפה שסיכוייה לבלום /לעכב את הגרעין היו גדולים יותר מהיום הן עקב המוכנות הכללית והן עקב מיעוט האתרים הגרעיניים כשכל נושא הייצור עדיין לא צבר תאוצה. הזדמנות נוספת ובלתי חוזרת הייתה בתקופת שלטונו של גדול ידידי ישראל ,הנשיא טראמפ, ושותפות של סעודיה בחששות מאיראן ,אך גם זה מוסמס לגמרי כשטראפ הוחלף במנהיג אנמי לחלוטין וסעודיה ירדה כנראה מהנושא שחיבר אותה עם ישראל .
היום אנו שוב שומעים על תחיית התוכנית לתקיפה ואפילו הרמטכ"ל יחד עם השרים מודיעים בתקשורת שניתנה הוראה לצה"ל לשוב ולהתאמן לתקיפה(מעט מוזר וטיפשי שמודיעים לצה"ל להתכונן דרך כלי התקשורת).

מה הסיכוי והסיכון שתצא באמת תקיפה?
הסיכוי לדעתי אפסי שבאמת נתקוף כי ריבוי המתקנים באיראן ורמת מיגונם תקשה עלינו לגרום לנזק שבאמת יעצור את הגרעין מה עוד שארה"ב של ביידן "לא זורמת" ונוסיף את המגבלה של המרחק בין ישראל לאיראן, הנזק הצפוי מתקיפה(שכמובן לדעתי תהיה רק ברמת ההצהרות ,אך לא בפועל, יהיה בלתי אפקטיווי ברמה שיעצור את המרוץ הגרעיני אך יכול לגרום לאיראנים לפתוח את "שערי הגהינום" ולהגיב נגדנו בכל העוצמה שלהם ושל החיזבאללה ויש להם עוצמה כך שהנזק שנחווה יהיה גדול יותר מהתועלת כי בכל מקרה איראן תהיה גרעינית בקרוב ותחל לייצר בכמויות למרות שלדעתי היא כבר גרעינית או מייצור פצצה עצמאית או מרכישה ממדינה מצורעת כמו צפון קוריאה.

Nuclear Iran and the potential threats to the stability of the Middle East  | CGSRS | Centre For Geopolitics & Security in Realism Studies

קרדיט: אלי מקבוצת נציב (הכותב אינו איש ביטחון ,פוליטיקאי, או אסטרטג כלשהו אלא אדם פשוט הרואה את המציאות בעניים מפוקחות.). קרדיט לתמונות : רשתות חברתיות