ה-CIA הכריז על אירגון מחדש

אחרי שהתמקדה באיום הסובייטי בתקופת המלחמה הקרה ובאיום הטרור האסלאמי לאחר מתקפת ה-11 בספטמבר, סוכנות הביון האמריקאית (CIA) מעדכנת את מפת האיומים: המנהל וויליאם ברנס הודיע על ארגון מחדש של הסוכנות והקמת שני מרכזי משימה חדשים שיעסקו בסין ובאתגרים עולמיים וטכנולוגיים כדוגמת שינויי האקלים ומגפות.

בהודעה שפרסמה סוכנות הביון נאמר כי בעקבות בחינה אסטרטגית שנעשתה מאז האביב האחרון, החליט ברנס לבצע "התאמות במבנה הארגוני ובגישה כדי להציב את הסוכנות בעמדה הטובה ביותר לטיפול באתגרי הביטחון הלאומי הנוכחיים והעתידיים". את האחריות ליישום הרפורמה קיבל סגנו של ברנס, דיוויד כהן, ששימש המנהל בפועל של הסוכנות בחודשיים הראשונים של ממשל ביידן.

במסגרת הרפורמה, הוקם מרכז משימה לענייני סין שיתמקד "באתגר הבינלאומי מכיוון הרפובליקה העממית ואשר עובר בכל תחומי הפעילות של הסוכנות". לפי ברנס, המרכז החדש יגבש את התגובה הכוללת של הארגון לאיום מצד המשטר הקומוניסטי בבייג'ינג ויאחד את "העבודה יוצאת הדופן שה-CIA כבר מבצעת נגד היריב המרכזי הזה". "מרכז המשימה יחזק יותר את העבודה המשותפת שלנו מול האיום הגיאו-פוליטי החשוב ביותר שאנחנו ניצבים מולו במאה ה-21 – ממשלה סינית שהופכת יותר ויותר ליריבה", ציין ברנס.

מרכז משימה נוסף יעסוק בסוגיות חוצות גבולות וטכנולוגיות בעלות חשיבות עבור יכולת התחרותיות האמריקאית, כדוגמת שינויי האקלים, ביטחון כלכלי, טכנולוגיות מתפתחות ומשברי בריאות עולמיים. לצורך כך, גם הודיע ברנס על ייסודו של תפקיד חדש של קצין טכנולוגיה ראשי בסוכנות.

על אף השינויים בהתמקדות של הסוכנות, ברנס הבהיר כי ה-CIA תמשיך לעסוק "באופן חד" גם באיומים אחרים, כדוגמת "רוסיה התוקפנית, קוריאה הצפונית הפרובוקטיבית ואיראן העוינת", בנוסף לאיומי הטרור העולמי.

עם זאת, מרכזי המשימה שהוקדשו לאיראן ולקוריאה הצפונית ואשר הוקמו תחת ממשל טראמפ סיימו את פעילותם ושתי המדינות יטופלו כעת במסגרת המרכזים האזוריים של המזרח התיכון ושל מזרח אסיה. גורם בסוכנות ציין כי המהלך התקבל לאחר שהבחינה האסטרטגית הגיעה למסקנה כי הניתוח של שני האיומים הללו יתבצע טוב יותר בהקשר אזורי.

ממד נוסף של הרפורמה החדשה בסוכנות יתמקד בהרחבת המגויסים כדי שיהיו "מגוונים, טובים ביותר ומבריקים ביותר". לצורך כך, יצומצם פרק הזמן בין הגשת הבקשה להצטרפות ועד הגיוס בפועל ותושק תוכנית של עמיתי טכנולוגיה שתביא "מומחים מבטיחים" לשירות של שנה עד שנתיים במסגרת הסוכנות.

"במהלך ההיסטוריה שלנו, הסוכנות התייצבה בראש כדי להתמודד עם האתגרים שניצבו בדרכה", אמר ברנס לעובדי ה-CIA. "כעת, כאשר אנחנו ניצבים מול המבחן הגיאו-פוליטי הקשה ביותר בעידן חדש של יריבות בין מעצמות גדולות, ה-CIA תהיה בחזית המאמץ הזה".

CIA – ויקיפדיה

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי  קרדיט לתמונות: ויקיפדיה