ממשלת ישראל מתעלמת מאזהרות בוטות על רעידת אדמה הרסנית בקנה מידה גדול

בהצעת התקציב של ישראל לשנים 2021-2022 אין התייחסות לנושא רעידות אדמה  וזה מאוד מפליא אחרי פרסום דו"ח מומחה בתחום.

The Israeli team is locating and extracting trapped civilians. Courtesy of IDF's Twitter Account

קרדיט לתמונה: דובר צה"ל

אריאל היימן, גיאולוג ועמית מבקר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) מתייחס לנושא וכותב: " ישנו מספיק מידע גיאולוגי מבוסס כדי לקבוע בוודאות כי תתרחש רעידת אדמה הרסנית בקנה מידה גדול בישראל . זו לא שאלה של אם זה יקרה , זו רק שאלה של מתי, וכולם יודעים את זה" .

בדצמבר האחרון הזהירו חוקרי אוניברסיטת תל אביב כי רעידת אדמה שמסתכמת בעוצמה של 6.5 בסולם ריכטר-שעלולה לגרום למאות מקרי מוות ולהרס מבנים לא בנויים-צפויה לפגוע בישראל בכל רגע במהלך השנים הקרובות .

" השיא הגיאולוגי אינו משקר ורעידת אדמה גדולה בישראל תגיע ", אמר פרופ' שמואל מרקו, העומד בראש בית הספר לסביבה ומדעי כדור הארץ באוניברסיטת תל אביב .

מחקר שבוצע ע"י חוקרים מאוניברסיטת תל אביב אשר קדחו לעומק של מאות מטרים מתחת למיטת ים המלח והצליחו לנתח את ההיסטוריה של רעידות אדמה באזור במהלך 220,000 השנים האחרונות, שלטענתם זה הוא השיא הארוך ביותר מסוגו בעולם.

בתרחיש כזה, ישראל בסיכוי גבוה תמצא את עצמה במצב של אסון מתמשך , כך הזהיר היימן, חוקר בכיר לשעבר במחקר הגיאולוגי של ישראל. " בניינים יתמוטטו חלקם יקרסו בעשרות ערים ויחידות החילוץ השונות, גם אם הם רבות ומאומנות, לא יצליחו להגיע ולטפל ברוב הפצועים .

הממשלה והרשויות במדינה אינן משקיעות מספיק בהכנות למניעת נזקים, כגון חיזוק מבנים, או הכנת הגופים הנוגעים בדבר, המוסדות והאזרחים במדינה .

ישנם מבנים ישנים רבים בישראל שנבנו לפני שנות השמונים , אשר אינם עומדים כלל בתקן הבנייה של רעידות אדמה , הם הראשונים שלא יחזיקו מעמד בזמן רעידת אדמה .

בעבר ממשלת ישראל החליטה להקצות כ- 5 מיליארד שקל (1.54 מיליארד דולר) לחיזוק מבנים מפניי רעידות אדמה, אך דו"ח של משרד הממשלה בשנה שעברה הראה כי הועברו 7 מיליון שקלים בלבד. בהצעת התקציב של ישראל לשנים 2021-2022 אין התייחסות לנושא רעידות אדמה .

Jordan & Neighboring Countries: Earthquake - Situation map - Israel | ReliefWeb

קרדיט לכתבה: מאיר בר מקבוצת נציב