רון ארד – מיהו ומה התחדש בעניינו?

רון ארד נולד במאי 1958, למד בפנימיה צבאית, וסיים קורס טייס, ב"טייסת הפטישים" שירת כנווט מטוס פנטום, ב- 16 באוקטובר 1987 יצא לפעילות מבצעית, הפעילות, תקיפת מטרות באיזור צידון שבדרום מערב לבנון, במהלך הפעילות, בעקבות תקלה טכנית באחת הפצצות, הפצצה התפוצצה מיד לאחר השיגור בסמוך למטוס, ובכך אולצו הטייס ורון ארד לנטוש את המטוס מיידית, הטייס ישי אבירם, אותר וחולץ מיידית לשטח ישראל, ואילו הנווט רון ארד נפל בשבי, בידי הארגון השיעי 'אמל', לאחר נפילתו בשבי נחלקו הדעות בקשר למצבו ולמיקומו האפשרי, היו עדויות ומידע מודיעיני כי שהה בלבנון בתחילה, ולאחמ"כ הועבר לאיראן, ישנם מי שהעידו כי שהה תקופה בכלא בסוריה, מצבו הרפואי גם היה לוט בערפל, ישנם הסבורים כי הוא מת ממחלת עור, ישנם החוששים כי במהלך ניסיון בריחה, הוא נפגע ומת מפצעיו, כמובן גם תאריך מותו לא ידוע, והוא משוער בין השנים 1988-1997

 (צילום: ארכיון חיל האוויר)

קרדיט לתמונה: ארכיון חיל האוויר

מה התחדש כעת, מדוע שמו בכותרות?

אמש יום שני, רה"מ נפתלי בנט במהלך נאומו בפתיחת מושב החורף בכנסת, חשף כי " *בחודש שעבר יצאו נשות ואנשי המוסד למבצע שתכליתו לאתר מידע חדש על גורלו של רון ארד*. זה היה מבצע מורכב ונועז, זה כל מה שאפשר לומר כרגע. עשינו עוד מאמץ בדרך להבנה מה עלה בגורלו. אני רוצה להודות ללוחמי המוסד על המסירות והמחויבות ועל אחוות הלוחמים גם אחרי כל כך הרבה שנים. אני מבקש להודות גם לצה"ל והשב"כ על שיתוף הפעולה היוצא מהכלל גם במבצע הזה ובכלל. פדיון שבויים הוא ערך יהודי שהפך לאחד הערכים המקודשים בישראל. אנחנו נמשיך לפעול להשבת כל בנינו הביתה מכל מקום בהם הם נמצאים."

מיד לאחר נאומו נחשף כי הפעולה לא השיגה את מטרתה, אולם הפעילות הייתה נועזת וראויה לשבח.

כמובן שבמצב הפוליטי הנוכחי, וגם מבלי זה, רבים ראו צורך להבין מדוע פורסם המידע, והאם רה"מ משתמש במידע ביטחוני לקידום מטרותיו הפוליטיות, עד כה לא נראית סיבה הגיונית לפרסום המידע, מה גם שהמבצע לא השיג את מטרתו.

הבוקר יום שלישי, נחשף בעיתון הערבי המתפרסם בלונדון, 'א-ראי אל-יום' כי "יחידה המזוהה עם 'המוסד' הישראלי שהתה בסוריה, ובשעת כושר חטפה גנרל איראני (ככה"נ לשעבר), והעבירה אותו לאפריקה, שם חקרו אותו בנוגע למידע על הנווט רון ארד, לאחר החקירה שוחרר עוד באותו היום."

כשנודע לאיראן על הפעולה, ומי עומד מאחוריה, החלו לתכנן פעילות נקמה, שתוכננה להתבצע בקפריסין, עפ"י הפרסומים ככה"נ יש קשר ישיר בין הפעולה שתוכננה כנגד עובדים בחברה של טדי שגיא, לבין הפעילות המתוארת בסוריה.

כמובן, עד לרגע זה אף גורם בישראל לא מאשר ולא מכחיש את הפרטים.

Disappearance of Ron Arad - Wikipedia

קרדיט: דן אסולין מקבוצת נציב   קרדיט לתמונה: ויקיפדיה