עשרות מדינות קוראות למאבק משותף נגד גילויי האנטישמיות ברחבי העולם

עשרות מדינות אימצו הצהרה שקוראת למאבק משותף נגד גילויי האנטישמיות ברחבי העולם ומזהירה כי הגזענות והשנאה מהוות סכנה לדמוקרטיה ולכל החברות הפתוחות. "ההתחייבות שלנו תישאר יציבה: לעולם לא עוד!", נאמר בהצהרה.

שר החוץ האוסטרי, אלכסנדר שלנברג, הקריא את ההצהרה בדיון במועצת זכויות האדם של האו"ם תחת הכותרת "גזענות וחוסר סובלנות". הוא נשא את הדברים בשמן של אוסטריה, צ'כיה וסלובקיה – שמוכרות יחד בשם "פורמט סלבקוב" – אולם ההצהרה זכתה לתמיכתן של לפחות 42 מדינות נוספות, בהן ישראל, ארה"ב, בריטניה, אוסטרליה, פולין, ארגנטינה, קרואטיה, יוון, קולומביה, אסטוניה, יפן וקמרון.

"מלחמת העולם השנייה הסתיימה לפני 75 שנה. זוועות השואה עדיין נוכחות בתודעה שלנו. והעובדה הטרגית היא זו: אנטישמיות אינה דבר של העבר. הרעל הזה עדיין קיים, בתוך החברות שלנו", אמר השר האוסטרי.

"למרבה הצער, מגפת הקורונה האפילה על משברים רבים והסיטה את תשומת הלב שלנו מהתפתחויות קריטיות, כמו אנטישמיות גואה, חוסר סובלנות ושנאה", הוסיף שלנברג. "בעת שאנחנו מאפשרים לדברי שנאה, תיאוריות קונספירציה ומידע שגוי להתפשט כמו נגיף, הם מובילים לאלימות ולפשעי שנאה".

על כן, ציין שלנברג, המדינות התומכות בהצהרה מכריזות על "סולידריות חד משמעית מול שנאה". "אנחנו שבים על המחויבות שלנו להילחם באנטישמיות ובכל צורות הגזענות, הדעה הקדומה והאפליה – בכל מקום ובכל זמן", נאמר בהצהרה המוסכמת שהקריא השר האוסטרי. "ההתחייבות שלנו תישאר יציבה: לעולם לא עוד!".

עוד נכתב בהצהרה:

"אנטישמיות אינה מתקבלת כי היא מאיימת על כל חברי הקהילות שלנו. אנטישמיות אינה מתקבלת כי היא מרסקת את החברות הפתוחות והכוללניות שלנו. אנטישמיות אינה מתקבלת כי היא רעילה לדמוקרטיה. אף אחד אינו בטוח כאשר בודדים או קהילות מוחרמים או הופכות יעד לגידופים בגלל מי שהם. לבזות את הכבוד של אחד מאיים על הכבוד של כולנו".

"על כן, אנחנו מתחייבים לפעולה משותפת דרך כל מערכת האו"ם כדי להביא למרכז את המאבק נגד אנטישמיות. אנחנו מתחייבים להגביר את מאמצינו להתמודד עם דברי שנאה. ואנחנו מתחייבים לקדם חינוך בתור מפתח למאבק באנטישמיות ובשנאה מכל הסוגים".

שלנברג הדגיש כי "המאבק הזה אינו בין אנטישמים לבין יהודים". "המאבק הזה הוא בין אנטישמים לבין כל מי שמאמין בערכים של שוויון, צדק וחירות", סיכם השר האוסטרי את דבריו.

campaign no 2 antisemitism

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי  קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות