מסמכי פנדורה: חשיפת ענק של פעילות נשיאים ובכירי ממשל במקלטי מס

ביום ראשון, חשף הקונסרציום הבינלאומי לעיתונאות חוקרת את תוצאות חקירותיו בנושא סודיות פיננסית, שחשפה כ -35 מנהיגים בהווה ובעבר, ויותר מ -300 בכירי ממשל המעורבים בפעילות חברות מבוססות במקלטי מס, לאחר ניתוח של כ -12 מיליון מסמכים המכונים בשם Pandora Documents.

בחקירה השתתפו יותר מ- 650 עיתונאים מ- 117 מדינות. החקירה חשפה מנהיגים רבים של מדינות וממשלות שהסתירו מיליוני דולרים באמצעות חברות חוץ, בעיקר כדי להעלים מס.

בין הנשיאים והמנהיגים הללו ניתן למנות את מלך ירדן עבדאללה השני, ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביס, נשיאי קניה אוהורו קניאטה וגילרמו לאסו של אקוודור, שהסתירו מיליוני דולרים באמצעות חברות אוף-שור, כדי להעלים מס.

החקירה, שכונתה "מסמכי פנדורה", מבוססת על כ -11.9 מיליון מסמכים של 14 חברות שירותים פיננסיים, ושפכה אור על יותר מ -29,000 חברות בחו"ל.

בתחקיר משותף עם העיתון הבריטי The Guardian ושותפי מדיה אחרים, BBC Panorama ו- BBC Arabic הצליחו לגשת ל -12 מיליון מסמכים מ -14 חברות שירותים פיננסיים במדינות שונות כולל איי הבתולה הבריטיים, פנמה, בליז, קפריסין ואיחוד האמירויות הערביות, סינגפור ושוויץ.

על פי מסמכים אלה, מלך ירדן עבדאללה השני הקים לפחות 30 חברות בחו"ל במדינות או באזורים המאמצים מערכת מס מקלה.

באמצעות חברות אלה, רכש בית המלוכה הירדני 15 נכסי יוקרה בארצות הברית ובבריטניה, בשווי של יותר מ -106 מיליון דולר, מאז עלה לשלטון בשנת 1999.

המסמכים גם מראים כיצד הצליחו ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר ואשתו להימנע מתשלום מס בסך של 312,000 ליש"ט  כאשר קנו משרד בלונדון.

ההדלפה מקשרת גם את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לנכסים חשאיים במונאקו, המסמכים מצאו כי ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביס, שעומד בפני בחירות בהמשך השבוע, לא הודיע ​​על שימוש בחברת השקעות מבוססת מקלט מס לרכישת שתי וילות במחיר של 12 מיליון לירות שטרלינג בדרום צרפת.

נשיא קניה Uhuru Kenyatta ושישה מבני משפחתו מחזיקים בקבוצת חברות בחו"ל.

מסמכים שהגיעו לצוות החקירה הראו כי חברי המעגל הפנימי של ראש ממשלת פקיסטן, אימראן חאן, כולל שרים ובני משפחותיהם, מחזיקים בבעלות חשאית על חברות בחו"ל ובכספים בשווי מיליוני דולרים.

בין השמות ניתן למנות את הזמרת הקולומביאנית שאקירה, הדוגמנית הגרמנית קלאודיה שיפר וכוכב הקריקט ההודי סאכין טנדולקר.

נשיא אקוודור, גיירמו לאסו, הפקיד כסף בשתי קרנות הממוקמות במדינת דרום דקוטה שבארצות הברית.

המסמכים מדגישים את כישלונה של ממשלת בריטניה בהקמת מאגר שמות של בעלי בתים המבוססים על מקלט מס, למרות הבטחות חוזרות ונשנות לעשות זאת, על רקע החשש כי חלק מקנייני הנכסים מסתירים פעילויות של הלבנת הון.

דוגמה לכך היא נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב ומשפחתו, שהואשמו בבזיזת מדינתם.

מהחקירה עולה כי אלייב ומקורביו היו מעורבים בחשאי בעסקאות נדל"ן בבריטניה בשווי של יותר מ -400 מיליון ליש"ט.

החשיפה עלולה להיות מביכה עבור ממשלת בריטניה, שכן נראה כי אלייב הרוויח 31 מיליון ליש"ט לאחר שמכרו את אחד מנכסיהם בלונדון לקראון סטייט, אימפריית הנדל"ן של המלכה המנוהלת על ידי האוצר ודרכה היא מגייסת כסף עבור האומה.

רבות מהעסקאות הכלולות במסמכים אינן כרוכות באי סדרים חוקיים.

פרגוס שיל מהקונסורציום הבינלאומי של העיתונאים החוקרים אומר: "מעולם לא הייתה חשיפה בסדר גודל כזה שבאמת מראה מה חברות מבוססות מקלט מס יכולות לעשות כדי לעזור לאנשים להסתיר כסף חשוד או להימנע מתשלום מסים".

وثائق باندورا.. أكبر تسريب مالي يكشف عن الثروات السرية لرؤساء ومسؤولين حكوميين