מבזקי חדשות ליום 2-10-21.

*- הפדיחה החדשה בבורסה של טהראן
שבוע הסחר החדש בבורסת המניות של טהראן נפתח היום עם מנהל חדש. עלי סחראי התפטר ובמקומו מונה מוחמד גודרזי לאחר שפשיטה על מבנה הבורסה בלב הבירה האיראנית גילה ציוד לכריית מטבעות דיגיטליים במרתפו. לפי השלטונות, כריית המטבעות מתוך מבנה הבורסה לא דווח מעולם. כריית המטבעות מצריכה מערכת מחשוב חזקה שצורכת כמויות גדולות של חשמל.

עד 10% מכריית המטבעות הדיגיטליים בעולם מתבצעת באיראן, כשהשלטונות טוענים כי מדובר בפעילות לא מאושרת.

*- סעודיה ממשיכה להדק את החגורה
למרות עליית מחירי הנפט, ממשלת סעודיה הציגה אתמול טיוטת תקציב ראשונית ששם דגש על צמצום ההוצאות והקטנת הגרעון. השנה שעברה הביאה להתרחבות הגרעון לכ-11% מהתוצר המקומי עקב משבר קורונה וירידת ההכנסות של מגזר הנפט.

שנת 2021 חיובית יותר בשל עליית מחירי הזהב השחור והצפי להכנסות עלה מ-226 מיליארד דולר לכ-248 מיליארד דולר, מתוכן כ-145 מיליארד דולר הכנסות ממכירת נפט. בתחילת השנה חושב התקציב הסעודי על מחיר נפט ממוצע של כ-48 דולר לחבית אולם ההערכה היא כי מחיר החבית השנה יגיע לכ-68 דולר לחבית.

*- מדוע ח'מינאי הורה על הפסקת יבוא המוצרים לבית מדרום קוריאה?
המנהיג העליון באיראן עלי ח'מינאי הורה לממשלתו של הנשיא אבראהים ראיסי למנוע יבוא מוצרים לבית מדרום קוריאה, כך לפי מסמך שפורסם ברשת. המסמך חתום על ידי ראש לשכתו של ח'מינאי, איש הדת הקיצוני מוחמד כלבאיקאני.

לפי המסמך, ח'מינאי קיבל את טענת היצרנים המקומיים שהיבוא "ישבור את גבם". הפנייה של היצרנים הגיעה לאחר שנפוצו ידיעות על כוונת דרום קוריאה לחדש את אספקתה לאיראן תמורת כספים איראנים שהוקפאו בסיאול. יצוין כי למרות שחברות LG וסמסונג הקוריאניות עזבו את איראן עקב הסנקציות מוצריהן ממשיכים להימכר בשוק האיראני. דרום קוריאה הקפיאה 7 מיליארד דולר השייכים לאיראן וזאת כחלק מיישום הסנקציות האמריקאיות.

*- בטקס רב רושם עם הרבה פירוטכניקה מרשימה, מוזיקה ונאומים נפתחה הערב רשמית התערוכה העולמית "אקספו 2020" בדובאי. כזכור עקב התפשטות הקורונה נדחה האירוע בשנה. התערוכה תתקיים במשך 182 ימים ותכלול כ-190 ביתנים לאומיים, כולל זה של ישראל.

בטקס המרשים הערב נכחו מנהיגי מדינת איחוד האמירויות כולל השליט בפועל מוחמד בן זאיד וכן שליט דובאי ובנו יורש העצר שלו ניתן הכבוד להכריז על הפתיחה. לצד נאומים הופיעו אומנים מפורסמים מאזור המפרץ ומחו"ל כשאת הטקס חתם הטנור האיטלקי אנדריאה בוצ'לי בהופעה נהדרת. דובאי מקווה כי במשך חצי השנה הקרובה ימשוך האירוע העולמי הזה הזוכה לתהודה רבה כ-25 מיליון תיירים.

*- ממש "כיף" להיות אסיר בסעודיה…
ערוץ החדשות הסעודי "אלאח'באריה" פרסם כתבה מצולמת על בית קפה ב"רמה גבוהה" שהוקם בתוך כתלי בית הכלא "טרפיה" בברידה. לפי הדיווח, בית הקפה הזה היה "חלומו" של אחד האסירים שבעבר עבד בבית קפה ידוע בממלכה והנהלת בית הכלא הגשימה לו את החלום. הכתבה הפליגה בתיאורים ובין השאר נאמר: "בתוך ריח הקפה, ורעש קליית הקפה, האסירים לוגמים מהקפה שלהם, בין אם זה קולומביאני או אתיופי".

אבל לא כולם היו שותפים לתחושה הנעלה שמצטיירת מהכתבה. ברשתות "קטלו" את הכתבה וטענו כי היא מפוברקת. אותם משתמשים הזכירו כי השלטונות בסעודיה מסרבים בכל תוקף לביקורות של ארגונים בינלאומיים כדי לעמוד מקרוב אחרי תנאי הכליאה בממלכה שאינם ידועים בעדינותם….

*- באיזה פרויקט סעודיה הולכת להשקיע 13 מיליארד דולר?
יורש העצר של סעודיה, מוחמד בן סלמאן, השיק אמש אסטרטגיה חדשה בשווי 50 מיליארד ריאל (13 מיליארד דולר) לפיתוח אזור עסיר על חופי הים האדום כך שיהפוך ליעד תיירותי עולמי מוביל. התכנית כוללת משיכת 10 מיליון מבקרים באזור הן מסעודיה ומחוצה לה עד 2030.

אזור עסיר ששטחו 80 אלף קמ"ר ממוקם בדרום מערב הממלכה ומשתרע לאורך של 125 קילומטרים לחופי הים האדום. ההר הגבוה ביותר, הר סוודא, הוא בגובה 3,015 מטרים מעל פני הים. באזור עסיר כ -2.3 מיליון איש.

המגה פרויקט הזה מצטרף לשורת פרויקטים נוספת עליה הכריזה סעודיה בשנים האחרונות במטרה להפוך את מגזר התיירות למרכיב חשוב בכלכלה עם תרומה של 10% לתוצר בעוד כעשור.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות