מבזקי חדשות מהעולם ליום 1-10-21.

*- ארמון הקיסרות ביפן הודיע כי הנסיכה מאקו, בתו של יורש העצר הנסיך פומיהיטו, תינשא לבן זוגה, קיי קומורו, ב-27 באוקטובר. מדובר בחתונה נדירה בין בת משפחת הקיסר לבין אדם "פשוט" ולפי הדיווחים הנסיכה הסכימה לוותר על סכום של יותר מ-1.3 מיליון דולר שמגיע לה בשל הוויתור על התואר המלכותי. השניים, שלמדו יחד, התארסו בשנת 2017 והיו אמורים להינשא שנה לאחר מכן, אולם החתונה נדחתה בשל בעיות כלכליות במשפחתו של קומורו. הם אמורים לעבור לארה"ב, שם עובד קומורו בתור עורך דין, וכבר זכו להשוואה לזוג אחר – הנסיך הארי והדוכסית מייגן מרקל.

*- קוריאה הצפונית לא עוצרת: סוכנות הידיעות הממלכתית הודיעה כי אתמול בוצע ניסוי בטיל חדש נגד מטוסים במטרה לבחון את "היכולת הביצוע המבצעית של כן השיגור, מערכת הזיהוי ורכב הפיקוד". מדובר בניסוי השני השבוע, יומיים אחרי הניסוי בטיל הבליסטי העל קולי. מוקדם יותר, גינה מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, את הצפון קוריאנים והזהיר כי הם מערערים את היציבות האזורית.

*- בית משפט בקליפורניה גזר מאסר עולם ללא אפשרות חנינה על ג'ון טי. ארנסט (22) שהורשע ברצח ובניסיון רצח בפיגוע ירי אנטישמי בבית כנסת באפריל 2019, וזאת אחרי עסקת טיעון שבמסגרתה התביעה ויתרה על הבקשה להטיל עליו עונש מוות. בהתקפה בבית הכנסת בעיר פוויי, צפונית לסן דייגו, נרצחה לורי גילברט קיי (60) ונפצעו שלושה נוספים. ארנסט, סטודנט לסיעוד, פרסם מניפסט גזעני שבו האשים כי היהודים מאיימים על עתיד הגזע האירופי.

*- ברגע האחרון, נמנעה השבתת הממשל האמריקאי: בית הנבחרים אישר ברוב של 254 מול 175 את ההצעה למימון זמני של פעילות הממשל בחודש הקרוב, אחרי שמוקדם יותר אישר גם הסנאט את ההצעה ברוב של 65 מול 35. הנשיא ביידן צפוי לחתום על ההחלטה בקרוב ובכך למנוע את ההשבתה שהייתה עלולה להיכנס לתוקף בחצות.

*- נשיא צרפת לשעבר, ניקולא סרקוזי, הורשע במימון בחירות בלתי חוקי במהלך הניסיון שלו להיבחר מחדש לתפקיד בבחירות 2012. "סרקוזי ידע את גובה תקרת הסכום", קבע בית המשפט. "הוא המשיך לארגן פגישות, אפשר שירותים חדשים והמשיך לשלוט בהוצאות". התביעה דורשת מאסר בפועל של שישה חודשים.

*- בית משפט בגרמניה הוציא צו מעצר נגד אירמגרד פורכנר (96) אחרי שהיא לא הופיעה היום לפתיחת משפטה במעורבות ברצח של יותר מעשרת אלפים בני אדם בעת ששימשה מזכירה במחנה הריכוז שטטהוף. על פי הידוע, פורכנר לקחה הבוקר מונית מבית האבות שבו היא מתגוררת לתחנת רכבת ולאחר מכן נעלמו עקבותיה ובית המשפט קבע כי היא "נמלטת". משטרת גרמניה איתרה עוד באותו יום את "הנמלטת".

*- ועדת בדיקה עצמאית קבעה כי רופאים ואנשי צוות מטעם ארגון הבריאות העולמי תקפו מינית או ניצלו עשרות נשים ונערות ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו בעת שהוצבו במדינה כדי לסייע במאבק במגפת האבולה בשנים 2020-2018. "הדוח מספק קריאה מחרידה. אני מתנצל על מה שנעשה", אמר מנהל הסוכנות, תיאודורוס גברה-יסוס. "העדיפות העליונה שלי היא להבטיח שהמבצעים ישלמו את המחיר". הוא גם התחייב כי יפעל להגן ולסייע על הקורבנות והניצולות, יטפל בכשלים המנהלתיים ויבצע רפורמה מקיפה של מנגנוני הסוכנות.

*- ר"מ סרביה, אנה ברנביץ', סיפרה כי הנשיא אלכסנדר ווצ'יץ' נדבק בשפעת בעקבות המשבר הנוכחי בין סרביה לבין קוסובו. "הוא לא נח", אמרה. "הוא תחת לחץ אדיר בגלל כל מה שקורה. אני לא חושבת שהוא ישן בלילה. מערכת החיסון שלו נחלשה בגלל הלחץ הזה". בשל המצב, ביטל ווצ'יץ' פגישות ונאומים מתוכננים.

המשבר הנוכחי, החמור ביותר בין שתי המדינות, פרץ בשבוע שעבר בשל דרישת קוסובו כי כלי רכב סרביים שנכנסים לשטחה יחליפו את לוחיות הרישוי הסרביות בקוסובריות. ההוראה עוררה את זעמו של מאות מבני המיעוט הסרבי שחסמו כבישים בצפון קוסובו. בעקבות זאת, הממשלה בפרישטינה שלחה כוחות מיוחדים לגבול הסרבי, בעוד סרביה הציבה יחידות צבא בגבול ומטוסי קרב חגו מעל האזור.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי  קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות