מאחורי המתיחות בגבול אזרביג'אן- איראן והנקודה הישראלית

הנשיא אילהם אלייב אומר כי נסיעות בלתי חוקיות של משאיות איראניות לחלקים מסוימים באזור קראבך (גארבאג) שנמצאים תחת פיקוח של כוח שלום רוסי אינם מכבדים את שלמותה הטריטוריאלית של אזרבייג'ן. נשיא אזרבייג'אן דיבר בראיון לארגון התקשורת של סוכנות אנאדולו הטורקית, ביום שני.
"ואז, כמובן, התחלנו לעקוב אחר המצב ובתחילת כל חודש אספנו מידע על כמה משאיות נכנסו וכמה עזבו, מה הביאו והוציאו. יש לנו את כל המידע, כולל לוחיות הרישוי שלהם, והם פורסמו בתקשורת. אבל מה קרה אחרי זה? הם ניסו להצמיד לוחיות רישוי ארמניות למשאיות איראניות. הם ביצעו את הזיוף הזה בניסיון לרמות אותנו ".

None

חדשות על משלוחים בלתי חוקיים מאיראן לשטחי אזרבייג'אן, שבהם כוחות השלום הרוסים פרוסים באופן זמני, עולים לכותרות כבר כמה חודשים.

על פי נתונים שנאספו על ידי ממשלת אזרבייג'אן, כ -60 משאיות איראניות נסעו באופן לא חוקי לאזור קראבץ 'באזרבייג'ן מה -11 באוגוסט עד ה -11 בספטמבר 2021. המשאיות עברו על פי הדיווחים מאיראן לארמניה, ולאחר מכן לאזור קראבאך דרך מסדרון לאכין. ראול לורי קונטראס, סופר בעל שם בינלאומי, טען כי הם עמוסים בעיקר בבנזין ומוצרי נפט אחרים.

ב -11 באוגוסט קיבל שגריר איראן באזרבייג'אן הודעת טקסט ממשרד החוץ בנוסף להודעת טקסט מוקדמת יותר על חוסר שביעות הרצון של באקו מהמעבר הלא חוקי של סחורות לאזור קראבאך. עם זאת, ההודעות המילוליות  לא עזרו ליישב את המחלוקת. לכן, המשטרה, המכס ועמדות הגבול של אזרבייג'אן הוצבו בנתיב המשמש לתנועת משלוחים.
על פי דיווחים בתקשורת, משטרת אזרבייג'ן החלה לבדוק את מסמכי המשאיות האיראניות בחלק האזרבייג'ני של הכביש המהיר גורוס-גפן החל מה -12 בספטמבר 2021. ב -15 בספטמבר עוכבו שני נהגי משאיות על ידי המשטרה בשל מעבר לא חוקי בשטח אזרבייג'ן.

בינתיים, איראן החלה בתרגילים צבאיים רחבי היקף לאורך גבול המדינה עם אזרבייג'ן ב -19 בספטמבר.

ב -24 בספטמבר אמר שגריר איראן באזרבייג'אן, סייד עבאס מוסאווי, כי המשאיות המובילות סחורות לאזור קרבך באזרבייג'ן שייכות לחברות פרטיות, והן הוזהרו על ידי הממשלה "מיד לאחר שקיבלו מידע רשמי מאזרבייג'ן". לאור תרגילים צבאיים, מוסאווי אמר כי המידע על התרגילים נמסר לצד האזרבייג'אני לפני חודשים רבים.

עם זאת, הנשיא אלייב אמר כי התרגילים הצבאיים לאורך גבול המדינה איראן-אזרבייג'ן היו "מפתיעים".
בינתיים כינה העיתון  "טהראן טיימס" את התרגילים הצבאיים של איראן "מפגן כוח ברור" של טהראן.

בהמשך רמזה\ איימה איראן כי יש נוכחות צבאית ישראלית באזרביג'ן וכי הם יפעלו נגד כל גורם שיאיים על ביטחונם.

מפקד הכוחות היבשתיים של משמרות המהפכה האסלאמית-אלוף מוחמד פקאפור  מזהיר את השכנים , שלא לאפשר לישראל להשתמש באדמתם כמקלט צבאי בטוח, ואמר כי הממשלות השכנות עצמן יודעות ומבינות מדוע איראן מקיימת תרחישי מלחמה באזורי גבול .

" אנו מזהים שינוי גיאופוליטי באזוריינו זה מפריע לביטחון הפנים שלנו ותמיד הכרזנו עליו כקו אדום. בהתאם לכך, טבעי שלא נישאר אדישים כלפיו ”.

המומחה הצבאי של האתר נציב.נט העיר על רקע ידיעות אלו כי "זה נוכחות ישראלית באזרביג'אן היא סוד ידוע ומוכר. פעולות מוסד יוצאות מאזרביזאן, הקשר הדיפלומטי והביטחוני העמוק בין המדינות לא נועד לשום דבר זולת האיום האיראני. גם האיראנים יודעים ומכירים היטב. 

האיראנים מכירים היטב את הקשר העמוק בין ישראל לאזרים שכולל סיוע צבאי בציוד והכשרה ועוד כמיטב היכולת הישראלית וכבר לפני יותר מעשור זיהו את פוטנציאל התגובה נגד ישראל באדמת אזרבייג’אן (נסיון פיגוע בשגרירות ב-2009 ונסיון חיסול של השגריר ב-2012 ועוד כמה אירועים).

השאלה הגדולה היא האם האירועים בגבול והמתיחות הם בגלל זיהוי איראני של יכולת תגובה נגד ישראל או מוכנות לקראת תקיפה או פעולה שהם חושבים שתגיע מהכיוון הזה או שהכל חלק מלחץ פנימי של המחוז האזרי בצפון איראן והתסיסה שם לאחר נצחון האזרים על ארמניה. בשביל להגיב או להתגונן מפני יכולת ישראלית לא צריך טנקים ונגמשים ולכן נראה שהלחץ האיראני הוא יותר בכיוון של תסיסה פנימית. "

"מה יעזור להם טנקים ונגמשים שהם מזרימים לאזור הגבול נגד האיום הישראלי? האיום הטילי עוד יכול היה להיות רלוונטי, אבל גם זה לא ממש רלוונטי כי אין בסיסים או יעדים ישראלים מובהקים שניתן לתקוף. נראה שהקשר הישראלי הוא תירוץ למהלך אסטרטגי רחב יותר מול חבל קרבאך והחשש האיראני מהרחבת הגבול האזרי מול המיעוט האזרי באיראן."מצחיק בכלל שהאיראנים מביאים טנקים לזירה בשטח חשוף ופתוח. האזרים ישמידו אותם כמו מקקים עם חימוש מונחה."

Iran second most popular destination for Azeri tourists - Tehran Times

קרדיט לתמונה: טהרן טיימס