מבזקי חדשות ליום 26-9-21.

*- נחשף שווי ההון האדיר של המשפחה הערבית העשירה ביותר…
סוכנות "בלומברג" פרסמה את רשימת 25 המשפחות העשירות בתבל. במפתיע או שלא יש רק משפחה אחת מהעולם הערבי. מדובר במשפחת א-סעוד השולטת בממלכה הסעודית המדורגת במקום ה-5.

שווי ההון של המשפחה מוערך בכ-100 מיליארד דולר. זוהי עלייה של כ-5 מיליארד דולר לעומת שנת 2020 קרי הקורונה לא הפריעה להגדלת ההון. עם זאת בדירוג של שנה שעברה דורגה משפחת א-סעוד במקום ה-4.

למי שמתעניין משפחת ולטון האמריקאית השולטת בענקית וולמארט צועדת בראש הדירוג עם הון של כ-238 מיליארד דולר.

*- מכה לחברת התעופה של מרוקו שתשפיע גם על הטיסות לישראל??
בצפון אפריקה מסלים המאבק הכלכלי בין מרוקו לבין אלג'יריה שכנתה בעקבות ההודעה על ניתוק היחסים הדיפלומטיים לפני שבועות מספר. ביום חמישי הודיעה אלג'יריה כי היא סוגרת את המרחב האווירי שלה בפני מטוסים אזרחיים וצבאיים של מרוקו. הצעד נועד להסב למרוקו נזקים כלכליים וההיגיון הוא פשוט: סגירת המעבר ייאלץ את המטוסים של מרוקו להשתמש בשמי הים התיכון – הטיסות יוארכו וכך גם העלויות בין אם מדובר בנוסעים או בין אם מדובר בסחורות.

במרוקו מנסים להפחית מחשיבות הנזק הכלכלי שהסנקציה האלג'יראית החדשה תגרום וטוענים כי חברת התעופה "רויאל מארוק" משתמשת במרחב האווירי של שכנתה רק ב-15 טיסות שבועיות.

איני מומחה גדול בתעופה אבל כמדומני טיסות ישירות ממרוקו לישראל על ידי רויאל מארוק אמורות לעבור במרחב האווירי של אלג'יריה. בכך הן הופכות אטרקטיביות יותר מבחינת משך זמן התעופה בהשוואה לטיסות אל על למשל שאינן מורשות להיכנס למרחב האווירי של אלג'יריה ועוד מדינות באזור צפון אפריקה.

*- כמה באמת עוזר הסולר האיראני ללבנון?
הגעת הסולר האיראני ללבנון מנוצלת להרבה "רעש וצלצולים" בתקשורת מבחינת חיזבאללה אך בפועל זה לא הפתרון למצוקת הדלק בארץ הארזים . לפי ג'ורג' אלבראכס, חבר איגוד תחנות הדלק בלבנון, בשנת 2020 צריכת הסולר הגיעה לכ-7.5 מיליון ליטר ביום. חיזבאללה משווק בכל יום פחות מ-3 מיליון ליטר סולר כשכל מכלית איראנית מביאה ללבנון 40 מיליון ליטר. לפיכך, לפי אלבראכס, הסולר האיראני לא מביא לפתרון המחסור הקשה.

*- זהו ההסבר של קטר למחסור העולמי הגובר של הגז…
לא ניתן עוד להתעלם מהמחסור העולמי החמור בגז. כמעט ואין מדינה בעולם שאינה מושפעת מכך. באירופה המחירים זינקו בכ-40% בשבועיים האחרונים וב-280% מתחילת השנה, מפעלים הושבתו באמריקה שם מחירי הגז זינקו ב-100% מתחילת 2021 וממשלות החלו בתכניות חירום להגנה על הצרכנים. סעד אלכעבי שר האנרגיה של קטר, יצרנית הגז הטבעי המונזל הגדולה בעולם טוען כי המחסור כיום הוא תוצאה של חוסר השקעה בתעשייה בשנים שעברו. לדבריו, ישנו גידול בביקוש בתקופה האחרונה אך לא ניתן לענות עליו. בשולי כינוס בדובאי הוא הביע תקווה כי עליית המחירים תיבלם.

המחסור בגז בשווקי העולם מוסבר בתנאי מזג האוויר הקשים בארה"ב שהגבירו את צריכת הגז להפעלת מזגנים וכן הורדת ההיצע מצד רוסיה.

*- טועה מי שחושב שנגמרו בעיות החשמל של לבנון
אז אחרי כל הרעש בנושא הדלקים מאיראן, לבנון ניצבת בפני שוקת שבורה מבחינת ייצור החשמל. היום הזהירה חברת החשמל של המדינה כי היא לא תוכל להמשיך לייצר חשמל מעבר לסוף החודש הנוכחי עקב מחסור בדלקים. החברה ציינה כי כיום היא מפיקה פחות מ-500 מגה ואט בלבד וזאת בזכות אספקת הדלק מעיראק שהולך ואוזל.

*- מה מנסה א-סיסי להסתיר מהציבור המצרי?
מקורות אופוזיציה במצרים טוענים כי לשכת הנשיא הוציאה הוראה לכלי התקשורת במדינה לא לדווח על רכישת מטוס חדש שישרת אותו בתוקף תפקידו, וזאת עקב הרגישות הציבורית. הדיווחים על רכישת מטוס B747-8 החלו לפני שבועות אחדים בעיתוני אופוזיציה אך לא זכו לכל אישור רשמי והחלו בימים האחרונים להתפרסם בתקשורת שמחוץ למצרים.

עלות רכישת המטוס הזה כ-400 מיליון דולר והרצון של א-סיסי להצניע את הרכישה מגיע בעת שהוא ובכירי שלטונו קוראים למצרים להמשיך ולתרום לקרן "תחי מצרים" שמתבססת על תרומות הציבור ונועדה לממן פרויקטים לאומיים.

שני מטוסים פרטיים משרתים את מוסד הנשיאות במצרים ולפי חלק מהדיווחים אחד המטוסים נמצא בשירות מאז 1995 ולכן הצורך להחליפו.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין      קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות