צרפת: הצעה להחליף את פסלו של נפוליאון בפסלה של פמיניסטית יהודייה

ראש העיר הסוציאליסט של רואן, ניקולס מאייר-רוסיניול, טען כי הוא לא מקדם "תרבות ביטול" בשל הצעתו להחליף את פסלו של נפוליאון שמוצב בניין העירייה מאז 1865 בפסלה של ג'יזל חלימי, עורכת הדין והפמיניסטית הצרפתייה-תוניסאית-יהודייה שהלכה לעולמה אשתקד.

בספטמבר אשתקד, שבועות ספורים לאחר שנבחר לתפקיד, העלה מאייר-רוסיניול את ההצעה להחליף את פסלו של הקיסר המפורסם עם דמות של אישה. הוא העלה את שמה של חלימי, שמתה בגיל 93 ביולי 2020 ונחשבת לאינטלקטואלית פורצת דרך, בעיקר במאבק נגד הקולוניאליזם ולמען זכויות נשים ופמיניזם.

פסל הענק של נפוליאון רוכב על סוס נמצא כבר שנה בשיפוצים ובמקומו ניצב בינתיים פסל חלופי שמציג את הקיסר בדמות שליח על אופניים. בימים האחרונים, לקראת סיום השיפוצים, שבה הצעתו של ראש העיר מחדש לכותרות. "הוא הציע פסל עם דמותה של ג'יזל חלימי, אבל אפשר לדמיין שהפסל יוחלף עם מספר פסלים, עבודות אמנות", ציינה סגנית ראש העיר, לורה סלימני, האחראית על שוויון מגדרי בעיר. "הרעיון פתוח לדיון".

ההצעה עוררה מיד תרעומת, בעיקר בקרב הצד הימני של המפה הפוליטית. תיירי לנץ, המנהל של קרן נפוליאון, כינה את הרעיון "הרסני". "בנוסף לחוסר תרבות היסטורי, יש פה כעת גם פרובוקציה וטיפשות", צייץ לנץ. ארגון סטודנטים ימני גם השיג יותר מאלפיים חתימות על עצומה שמתנגדת להסרת פסלו של הקיסר.

לנוכח הסערה, ניסה מאייר-רוסיניול להרגיע את הרוחות. הוא הדגיש כי הוא הציג הרעיון מתוך "עמדה אישית" וכי אין שום כוונה להעלים לחלוטין את הפסל שיוצב במקום אחר בעיר אם לא יישאר בכיכר העירייה. "אנחנו לא כופים שום דבר, אלא מעוררים דיון: האם תושבי רואן רוצים שהפסל יחזור לאותו מקום או האם אנחנו רוצים לשאול את עצמנו על מקומן של נשים ועל הייצוג של נשים במרחב הציבורי?", תהה. "אין פה שום תרבות ביטול".

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי  קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות