עיתון: צרפת שוקלת לסגת מנאט"ו

הניו יורק טיימס הגדיר את תגובתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון להודעה על השותפות החדשה בין ארצות הברית, בריטניה ואוסטרליה כ"הימור גדול ", שכן צרפת דחקה בשותפותיה באיחוד האירופי לבחון את האפשרות לעכב משא ומתן על עתיד הסכם סחר בין האיחוד האירופי לאוסטרליה בשל מה שפריז הגדירה כחוסר האמון שנגרם כתוצאה מהסכם השותפות.

משבר זה פרץ לאחר ששלוש המדינות הודיעו בשבוע שעבר על הקמת שותפות אסטרטגית להתעמת עם סין, הכוללת אספקת צוללות המונעות בגרעין לקנברה, מה שגרר תגובה אלימה מצד פריז. צרפת רואה בהסכם, שהגיע לקראת הבחירות בצרפת המתוכננות לאפריל, בגידה בה.

העיתון האמריקאי אומר כי צרפת השתמשה בשפה , שהיא רחוקה מדיפלומטית, שלא לדבר על דיפלומטיה בין בעלות ברית. ההצהרות הצרפתיות כללו מילים כמו "שקרים", "כפילות", "אכזריות" ו"זלזול ". צרפת גם החזירה, לראשונה, את שגרירה בארצות הברית בעקבות משבר הצוללות הגרעיניות.

העיתון האמריקאי ציין כי מקרון בחר להסלים את התגובה אחרי הצעדים הסודיים בין ארצות הברית לבריטניה למכירת צוללות המונעות על ידי גרעין לאוסטרליה, אשר בתורה ביטלה את עסקת הצוללות הקונבנציונליות אותן ביקשה לרכוש מצרפת, במיוחד מכיוון שהצעד הזה הגיע שישה חודשים לפני הבחירות לנשיאות.

חסר אמון

אחד הרעיונות המסתובבים במסדרונות האליזה הוא נסיגת צרפת מארגון האמנה הצפון -אטלנטית "נאט"ו", שאליה הצטרפה בשנת 2009 לאחר היעדרות של 43 שנים.

למרות הצהרות מקרון בשנת 2019 כי נאט"ו "מתה מבחינה קלינית", הרעיון של פרישת צרפת מנאט"ו יהיה מהלך "קיצוני", אומר העיתון. 

צרפת פרשה מנאט"ו בשנת 1966 ונוכחותה הייתה מוגבלת לחברות בברית.

שר המדינה לענייני אירופה בצרפת, קלמנט פלון, אמר היום, שלישי, כי יעלה את הסכם הסחר ואת ההשלכות הביטחוניות של ההסכם, המכונה "אוקוס", בפגישתו עם עמיתיו בבריסל, וציין כי צרפת מתעקשת לדון בכך בפסגת האיחוד האירופי ובישיבות השרים בחודש הבא.

"זה עניין של אמון. כשאתה מבטיח הבטחה, יש לזה ערך בין בעלות ברית, בין דמוקרטיות ובין שותפים, ובמקרה כזה ההבטחה לא התקיימה … זוהי כמובן בגידה באמון", אמר פיון אמר לכתבים.

"עלינו להיות נחרצים, לא כצרפתים, אלא כאירופאים, כיוון שזהו הדרך שבה אנו משתפים פעולה כבני ברית", הוסיף.

כשנשאל אם צרפת תקרא לעצור את שיחות הסחר עם אוסטרליה, שנמשכות מאז 2018, אמר: "זו אחת הנקודות שעלינו לדון בהן יחד".

בנוסף, העיתון האמריקאי אומר כי צרפת נעלבה. היא לא תשכח בקלות את מה שנראה כסטירת לחי אמריקאית, ששר החוץ שלה הגדיר זאת "בלתי נסבלת".

השר ז'אן-איב לה דריאן נמצא השבוע בניו יורק בעצרת הכללית של האו"ם, אך עד כה לא תוכננה פגישה עם עמיתו האמריקאי, אנתוני בלינקן. 

מקרון גם לא יפגש עם ביידן, בניגוד לראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, שייפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן.

למרות הצהרותיה של נשיא הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין ל- CNN כי "אחת המדינות החברות שלנו טופלה בצורה בלתי מקובלת", הדילמה של צרפת היא השתיקה המהדהדת מבעלות בריתה באירופה, על פי העיתון האמריקאי.

בתגובה האירופית האחרונה ראה שר המדינה לענייני אירופה הגרמני, מייקל רוט, את משבר הצוללות בין צרפת, ארצות הברית ואוסטרליה כ"אזהרה לכולם באיחוד האירופי ".

"עלינו לשאול את השאלה כיצד נוכל לחזק את ריבונותנו, כיצד נוכל להראות יותר אחדות בנושאי מדיניות חוץ וביטחון", אמר רוט עם הגעתו לישיבת שרי החוץ האירופיים ביום שלישי.

"עסקת הצוללות חיזקה את תוקפם של דברי מקרון", אמר הפרופסור למדעי המדינה, דומיניק מויסי, בהתייחסו לשאיפתו של נשיא צרפת לאירופה הרבה יותר חזקה ועצמאית והוסיף: "אנחנו צודקים, אבל אנחנו לבד".

הוא המשיך, "ההיסטוריונים עשויים לראות בכך נקודת מפנה מרכזית. סופה של נאט"ו עשוי להתקרב, או לפחות יהפוך את נאט"ו לגורם שולי".

France and NATO - France in the United States / Embassy of France in  Washington, D.C.

קרדיט לתמונה: הרשתות החברתיות