מאחורי איש המפתח להברחות אמל״ח איראני לחזבאללה

הכירו את אחד מבכירי יחידה 190 של כוח קדס ואיש המפתח עבור הברחות האמל״ח לחזבאללה – בהנאם שהרינארי מוראלאו המוכר יותר בכינוים חג׳תאללה נרימאני/סיד עלי אכבר מירוכילי, בן 52.

למעלה מעשור שהרינארי, בכיר יחידה 190, מבריח אמל״ח למדינות חסות איראניות ולפרוקסיז ונחשב לאחד ממפעילי היחידה החשובים ביותר.
שהרינארי אוהב לבצע את משימות ההברחה כאשר הוא אינו נמצא בטהרן, מקום מגוריו, אלא במדינות שונות בעולם כשהוא מפקח על הברחת האמל״ח מקרוב.
פעולות רבות להברחת נשק בהן היה מעורב נחשפו וסוכלו ע״י גופי מודיעין רבים ברחבי העולם, אנשים איתם עבד במדינות שונות נעצרו ונחקרו, מה שהוביל לגילוים לגבי פעילותו ושל יחידה 190 באופן רחב יותר.

בשנים 2000-2002 תפקידו של שהרינארי היה לפקד על הברחות האמל״ח של כוח קדס לארגון הטרור חזבאללה בלבנון, במהלך השנתיים האלו הוא רקם קשרים רבים עם בכירים בארגוני טרור נוספים ובכוח קדס בסוריה ובלבנון, קשרים שתרמו לו להתקדמותו המהירה בשרשרת הפיקוד של היחידה.
במשך שנים נחשפו וסוכלו עשרות פעולות של שהרינארי ע״י גופי מודיעין שונים בעולם, בינהם גם אמ״ן – שהרינארי היה האחראי והמוציא לפועל של העברת האמל״ח מאיראן דרך סודאן לרצועת עזה באמצעות ספינת Klos-C במרץ 2014, מתווה שסוכל ע״י חיל הים.

במאי 2015, עפ״י דיווחים זרים, נכשל ניסיון הברחת אמל״ח רגיש ביותר דרך שדה התעופה הבינלאומי בדמשק, ניסיון הברחה עליו היה אחראי שהרינארי בעצמו.
בעקבות כשלון העברת האמל״ח וחשיפת התוכנית ארגוני ביון שונים בעולם החלו לחקור ולהתעמק יותר בפעילות של יחידה 190, במסגרת החקירות המתמשכות נגד היחידה נגנבו מסמכים מסווגים ממטה היחידה באיראן, ככל הנראה ע״י גורם שעיקר מאמציו מושקעים בסיכול הברחות האמל״ח האיראניות.

הכישלונות הרבים שלו לאורך השנים גרמו לחיכוכים בינו לבין גורמים שונים ביחידה 400, יחידת העילית של כוח קדס, וגם ביחידה 190. עם זאת, קשריו האישיים עם גורמים בכירים בכוח קדס, אלו שרקם בין השנים 2000-2002 ואופיו המלוטש אפשרו לו לשמור על מעמדו ולהתגבר על כישלונותיו.

בשנת 2016 הוא רכש את מעמדו כבעל ההשפעה הגדולה ביותר על הקשרים האסטרטגיים והסמוים בין משמרות המהפכה האיראנים לבין חזבאללה והחל לעבוד עם בכירים בדרג א׳ בכוח קדס – כמו קאסם סולימאני. שהרינארי הוא הדמות הבכירה והאקטיבית ביותר בפעילויות הברחת האמל״ח האיראני לחזבאללה בלבנון עד היום.
בנוסף, הוא בנה בשנים האחרונות תשתית המאפשרת לכוח קדס להעביר אמל״ח רגיש מאיראן לחזבאללה באמצעות רשת קשרים ענפה להברחת סחורות בסוריה ובלבנון תחת חברות אזרחיות שונות המאפשרות העברת סכומי כסף גדולים בין הארגונים השונים שמעורבים בהברחות.

במהלך שנת 2017, עפ״י נתונים מודיעיניים בהנאם שהרינארי שורה של משימות מיוחדות עבור כוח קדס. במהלך משימות אלו, הוא השתמש בעיקר בכינוי סיד עלי אכבר מירוכילי, ובמספרי הדרכון T29144438 ו- N15721250 ששימשו אותו לכניסה למדינות בהן המשימות המיוחדות בוצעו – בטורקיה, סוריה, עומאן, לבנון ומדינות אחרות, תוך הטעיית הרשויות ובקרת הגבולות.
במהלך מסעותיו הוא טיפל בבכירי כוח קדס ביחידות השונות, בקשרים ובמקורות המודיעיניים של יחידה 190 במדינות השונות, בעיקר במדינות בהן הפרוקסיז של משה״מ נלחמים.

קרדיט:  עולם החדשות בטלגרם

על יחידה 190 :