פוטין מאחורי? גוגל חסמה פרסום מידע מטעם האופוזיציה הרוסית

גוגל חסמה היום מסמכים שפרסמו אנשיו של מנהיג האופוזיציה הרוסית הכלוא, אלכסיי נבלני, במטרה להמליץ על מועמדים שיוכלו לנצח את יריביהם הנאמנים לקרמלין ביום השלישי והאחרון של הבחירות לפרלמנט (הדומה).

במסגרת קמפיין "הצבעה חכמה", אנשי הצוות של נבלני פרסמו שתי רשימות עם שמותיהם של המועמדים בעלי הסיכוי הגבוה ביותר לגבור על המועמדים המזוהים עם הקרמלין. אולם הבוקר התברר כי שירות המסמכים של גוגל הסיר את הרשימות ומנע גישה אליהן.

מדובר ביום השלישי ברציפות שבו ענקית הטכנולוגיה האמריקאית פועלת נגד הניסיונות של נבלני ואנשיו לקדם "הצבעה חכמה". ביום שישי היא הסירה את היישומון מחנות האפליקציות שלה ואמש היא הסירה מיוטיוב סרטון הסבר על השיטה. גם אפל הסירה את האפליקציה, בעוד שטלגרם חסמה את הבוט של "הצבעה חכמה".

מקורביו של נבלני האשימו את ענקיות הטכנולוגיה בכניעה לנשיא ולדימיר פוטין ובצנזורה פוליטית. למרות זאת, נבלני – שמרצה מאסר במושבת עונשין – פרסם פוסט באינסטגרם שהסביר את השיטה של "הצבעה חכמה" והפציר במצביעים להמשיך את הטקטיקה. "אף אחד לא ביקש מכם לפרוק מכוניות, לבזבז זמן במשך שבועות, לשכשך בביצה או לאכול סלעים", כתב. "קבלו המלצה, הצביעו, שכנעו אחרים לעשות אותו דבר. אל תהיו עצלנים, בבקשה".

חברות הטכנולוגיה לא הסבירו את הסיבות לפעולה החריגה. הניו יורק טיימס דיווח בסוף השבוע כי המשטר הרוסי איים לנקוט בצעדים משפטיים נגד עובדים מקומיים וגורם המודע להחלטה של גוגל סיפר כי הרשויות אף הציגו שמות ספציפיים של עובדים שצפויים לעמוד לדין.

הערב תסתיים ההצבעה בבחירות לפרלמנט אחרי שלושה ימי הצבעה. מפלגת השלטון "רוסיה מאוחדת" של הנשיא פוטין צפויה לזכות ברוב מכריע של הקולות בהצבעה שלא צפויה לזכות לתגובות אוהדות מצד האופוזיציה ומדינות המערב.

Putin the censor By Bob Row | Media & Culture Cartoon | TOONPOOL

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי  קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות