ספר חדש חושף: טראמפ חתם לאחר הבחירות על צו להסגת כל החיילים מאפגניסטן

ספר חדש חושף כי הנשיא הקודם, דונלד טראמפ, חתם לאחר הבחירות על צו סודי שמורה למשרד ההגנה להסיג את כל החיילים מאפגניסטן עד אמצע ינואר, ימים ספורים לפני השבעתו של ג'ו ביידן. לפי הספר, ראש המטות המשולבים, גנרל מארק מיילי, גם היה מוטרד מהתנהלותו של טראמפ בשלהי כהונתו עד שיצר קשר עם עמיתו הסיני כדי להרגיע שארה"ב לא מתכננת מתקפה.

העיתונאי הוותיק בוב וודוורד והעיתונאי רוברט קוסטה מציגים בספר החדש "Peril" (סכנה), את נוסח ההנחיה למזכיר ההגנה שעליה חתם טראמפ תשעה ימים בלבד לאחר ההפסד בבחירות בנובמבר. "אני מנחה אותך בזאת להסיג את כל הכוחות האמריקאיים מסומליה לא יאוחר מ-31 בדצמבר 2020 ומאפגניסטן לא יאוחר מ-15 בינואר 2021. עדכן את כל כוחות הברית והשותפים. אשר קבלת ההוראה".

P&P Live! Bob Woodward & Robert Costa | PERIL Tickets, Thu, Sep 23, 2021 at  6:00 PM | Eventbrite

מהספר עולה כי המזכר חובר ללא ידיעתם של שר ההגנה בפועל, כריס מילר, הגנרל מיילי והיועץ לביטחון לאומי, רוברט אובריאן. כאשר מילר, מיילי וראש מטה משרד ההגנה, קאש פאטל, קיבלו את ההנחיה, הם נדהמו ומיילי נערך לעימות עם טראמפ והשלושה נסעו לבית הלבן.

כאשר הם הראו את המסמך לאובריאן, הוא הודה שאינו מכיר אותו. "מה זאת אומרת? אתה היועץ לביטחון לאומי", אמר מיילי בכעס. "ומזכיר ההגנה לא ידע על זה? וגם ראש המטות ומזכיר ההגנה. איך זה קורה לכל הרוחות?".

אובריאן מיהר לטראמפ שאישר כי מדובר בחתימתו. לאחר שהיועץ הבהיר לו שהוא לא יכול לעשות את זה בלי להתייעץ עם הדרג המקצועי במועצה לביטחון לאומי, הנשיא החליט לבטל את ההנחיה. "טיפלנו בזה", אמר אובריאן לבכירים ההמומים כאשר שב למשרדו. "זו הייתה טעות. המזכר בוטל".

עוד נחשף כי מיילי קיים שתי שיחות סודיות עם עמיתו הסיני, גנרל לי זושנג, על מנת למנוע עימות אפשרי בין המעצמות. השיחה הראשונה הייתה ב-30 באוקטובר, ימים ספורים לפני הבחירות, כאשר המודיעין הראה שהסינים מאמינים שארה"ב תתקוף, לנוכח המתיחות בים סין הדרומי ובשל התבטאויותיו התוקפניות של טראמפ.

"גנרל לי, אני רוצה להבטיח לך שהממשל האמריקאי יציב והכל יהיה בסדר. אנחנו לא נתקוף ולא נבצע שוב מבצעים קינטיים נגדכם", אמר מיילי, לפי התיאור בספר, ואף הבטיח כי "אם אנחנו נעמוד לתקוף, אני אתקשר אליך לפני. זו לא תהיה הפתעה".

שיחה שנייה התקיימה ב-8 בינואר, יומיים לאחר שתומכי טראמפ הסתערו על גבעת הקפיטול בניסיון לסכל את אישור תוצאות הבחירות. הפעם, הקצין הסיני היה מתוח ביותר, ומיילי הבטיח כי "אנחנו יציבים במאה אחוז. הכל בסדר. דמוקרטיה יכולה להיות מלוכלכת לפעמים".

אחרי שהבין כי עמיתו הסיני עדיין לא רגוע, מיילי ביקש ממפקד הפיקוד ההינדו-פסיפי לדחות תמרונים מתוכננים. אולם הוא לא הסתפק בכך וזימן קצינים בכירים וביקש מהם לעדכן אותו על כל הוראה של טראמפ בנוגע לשימוש בנשק גרעיני על אף שהוא לא חייב להיות מעורב בתהליך.

באותו יום של השיחה עם הגנרל לי, דיבר מיילי גם עם יו"ר הקונגרס, ננסי פלוסי, שדרשה לדעת כיצד הצבא מתכוון למנוע "מנשיא בלתי יציב ליזום מעשי עוינות צבאיים או לקבל גישה לקודים ולהורות על מכה גרעינית". "הוא מטורף, אתה יודע שהוא מטורף", אמרה פלוסי לפי התמלול בספר. "הוא מטורף ומה שהוא עשה (בקפיטול) זו עדות נוספת לטירוף שלו". מיילי השיב כי "אני מסכים אתך על הכל" והבטיח כי "יש המון מנגנוני בטיחות במערכת" כדי לעצור את טראמפ.

bob woodward new book peril - YouTube

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי קרדיט לתמונות: הרשתות החברתיות