השבוע (המקוצר) שבין ה-10.9.21 ל- 14.9.21 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- גם לכידת 4 מהבורחים מכלא גלבוע, וגם המשך המחוות וההקלות הישראליות לרצועת עזה, אינם מניבים את האפקט המצנן של השטח, לא באיו"ש, שם נמשכים פיגועי  הירי והדקירה, וגם לא ברצועת עזה שם נמשכים טפטופי רקטות כמעט מדי ערב, לצד שיגור בלוני התבערה ללא הפסק.
*- אכזבה קשה בקרב הפלסטינים מלכידת 4 מהנמלטים מכלא גלבוע, ולצידה הסלמה בפיגועי הירי לעבר כוחות צה"ל, מספר פיגועי דקירה והרחבת הנסיונות המאורגנים לביצוע הצתות מכוונות באיו"ש ובישראל. אנשי הג'האד האסלאמי טוענים, כי בסוף השבוע יפתחו מאות אסירים בשביתת רעב ללא הגבלת זמן.
*- מאות חמושים מחברון נטלו חלק במסע הלויה של צעיר שנרצח השבוע במחנה הפליטים שועפאט במזרח ירושלים.
*- המשך התפשטות מחלת הקורונה בעזה ואיו"ש.

ובהרחבה:

ישראל, הרחיבה השבוע עוד יותר את ההקלות האזרחיות לעזה, והמנהל הפלסטיני של מעבר כרם שלום, מדווח על מספר שיא של כ- 550 משאיות סחורה ביום במעבר, עם כל סוגי הסחורות כמעט, הנכנסות לרצועה, לצד יצוא של מוצרי חקלאות ותעשיה מעזה לאיו"ש (שחלקם מגיע בדרך סיבובית גם לישראל). אם מבינים שעל כל משאית כזו גוזרת החמא"ס קופון שבין 3,000 ל- 10,000 ₪, ניתן לאמר שישראל מממנת את פעילות החמא"ס בעזה בנדיבות רבה. לא בכדי, מצליחה החמא"ס לשלם ללא קושי משכורות לעובדי המנגנון הממשלתי שהקימה בשיעור של 55%, ומינימום של 1500 ₪, בנוסף לקיצבאות לפצועי ומשפחות הרוגי "מצעדי השיבה".
ואחרי כל אלה ממשיכה ישראל במאמצים לקידום הכנסת הכסף הקטרי לעזה. מנגנון חלוקת סיוע בהיקף של 100 דולר ל- 100 אלף משפחות נזקקות (כביכול), באמצעות קופונים של האו"מ (בפועל באפליקציה סלולארית), כבר גובש, וכן נקבע מנגנון לתשלום עבור הדלק הישראלי המסופק לתחנת הכח בעזה. מנגד, חזרה בה הרש"פ מהסכמה להוות גורם מתווך להשלמת המשכורות של אנשי החמא"ס, בנימוק הפורמלי של חשש מפגיעה בבנקים הפלסטיניים, אך למעשה כמחאה על התחייבות ראש הממשלה בנט בפני אנשי מועצת יש"ע להמשיך את הבניה בהתנחלויות. בעקבות זאת, החלו מגעים להעברת הכסף דרך ממשלות מצרים או ירדן, ובאמצעות סניפי בנק הדואר. ככה זה, כשממשלת ישראל דואגת לפקידי החמא"ס יותר מאשר דואג להם אבו מאזן.
הנסיון להרגיע את השטח מתבטא גם בתגובה "הרופסת" לטפטופי הרקטות, שכבאה לידי ביטוי בהפצצת מתקני חמא"ס ריקים, ואפשר לאמר, הפצצת פחונים ויריעות בד. העיקר למנוע הסלמה. בשניים מהאתרים היו אמנם מספר מצבורי רקטות, שיצרו אפקט "פירוטכני" קטן, אך לא נראה שמישהו בחמא"ס התרגש במיוחד בבוקר שאחרי.

הנה תמונה של אחת ההפצצות, שעצם היכולת לצלמה מעידה שהפלסטינים קיבלו התראה מוקדמת עליה:

להגנת הממשלה חייבים לציין ידיעות על מגעים לקידום עסקת חליפין בין ישראל לחמא"ס בתיווך מצרי. לפי המידע המצוי בידי (שהוא כמובן חלקי ובהחלט ייתכן שאף שגוי), הסכימו אנשי החמא"ס לותר על שלב הביניים בעסקה, שלב בו דרשו שחרור כל מי שנעצרו מחדש לאחר "עסקת שליט", כמו גם כל האסירות והאסירים הקטינים, בתמורה למידע על מצב הנעדרים הישראליים הדר גולדין ואורון שאול ז"ל, ולאחד את שלב מסירת המידע, עם שלב ביצוע החליפין. ועדיין הבהירו בחמא"ס שלא יוותרו על התמורה של למעלה מאלף אסירים. לא בכדי, מייד לאחר היוודע דבר מעצרם של ארבעה מנמלטי כלא גלבוע, הכריז דובר גדודי "עז אלדין אלקסאם", המכונה "אבו עבידה", כי בכל עסקת חליפין עתידית יהיו השישה בין המשוחררים.
נציין בהקשר זה, את מפגש ראש הממשלה בנט עם נשיא מצרים א-סיסי בשרם אלשיח', אשר למרות שמטבע הדברים תוכנה חסוי, אין ספק שנושא עזה והשבויים והנעדרים עלה בה. אציין עם זאת, שמנסיון העבר, המצרים יודעים להשמיע לכל צד את מה שברצונו לשמוע, וכאשר מנסים לבחון את הדברים בפועל, מגלים לא פעם שאין כיסוי של ממש להבטחות אלה.
בתוך כך, לכידת 4 מנמלטי כלא גלבוע עוררה אכזבה קשה בקרב הפלסטינים, לצד תגובות זעם וטרור. בארגוני הטרור, כמו גם ברש"פ מנסים להרגיע במשהו את האכזבה, בציון שעצם הבריחה מהכלא היתה מעשה הירואי. כמו כן, הם מדגישים שאל להם לתושבי איו"ש לצאת בביקורת כנגד ערביי ישראל שסירבו להעניק מסתור לנמלטים ואף הסגירו אותם, כדי למנוע "מלחמת אחים". במסגרת זו, מבליטה התקשורת הפלסטינית דיווחים על ביטויי תמיכה של ערביי ישראל בבורחים, אך ברשתות החברתיות, אי אפשר שלא לראות את ביטויי הכעס, הקללות והנאצות כנגד מי ששיתפו פעולה עם ישראל בהסגרתם. התמונות ראשונות של מעצר אחד הנמלטים.

בנוסף הגיעה לג'נין משלחת של הנהגת הפת"ח בראשות מחמוד עאלול, סגן יו"ר המועצה המרכזית של התנועה. חברי המשלחת ביקרו בלשכת מושל המחוז ובבית משפחת זבידי, במטרה להדגיש את התייצבות הרש"פ לימין האסירים.
במקביל, הכריז הג'האד האסלאמי, כי ביום שיש הקרוב יפתחו חלק ניכר מהאסירים בבתי הכלא בשביתת רעב ללא הגבלת זמן במחאה על החמרת תנאי הכליאה שלהם.
בתוך כך, עם היוודע דבר לכידת חלק מהנמלטים הוכרזה שביתה כללית בג'נין על פי קריאת הפת"ח. במקביל נרשמו שורה של פיגועי ירי מאסיביים אך לא מכוונים לעבר כוחות צה"ל, בין היתר ליד הכפר יעבד, ולכיוון מחסום ג'למה בג'נין, לצד ירי לכיוון פילבוקס צבאי סמוך לחלחול, לעבר הישוב חשמונאים ועוד. בד בבד, התקיימו ברחבי איו"ש, רצועת עזה וגם בהר הבית, שורה של מפגני תמיכה באסירים הנמלטים.

הנה דוגמא להפגנה שנערכה בראמאללה:

הפגנות גדולות נערכו גם לאחר גל שמועות על אישפוזו של זכריא זבידי בבית החולים לאחר לכידתו, תוך חרושת שמועות על מצבו הקשה, שמועות שהוכחשו רשמית ע"י ישראל.
בנוסף, בוצעו 3 פיגועי דקירה, הראשון בהם, בכניסה להר הבית, ע"י רופא מוכר ממשפחת ג'ולאני, שבחסדי ה' רק הספיק לפצוע קל שוטר, טרם שנורה ונהרג. ראה בה סרטון המתעד את הארוע. הפיגוע השני היה בסמוך לצומת גוש עציון. כאן לא היו נפגעים, והמפגע מהכפר הסמוך בית פג'אר נפצע קשה. לעומת זאת בפיגוע בכניסה לתחנה המרכזית בירושלים, שביצע מסתנן מחברון, נפצעו באורח בינוני שני אזרחים ישראלים. וגם כאן המפגע רק נפצע. הנה סרטון המתעד את הפיגוע הראשון סמוך להר הבית.

לצד זאת, נמשכות ההצתות המכוונות של שטחי יער, חורש ומטעים הן באיו"ש והן בתוך ישראל. בימים האחרונים ניתן לראות הודעות מטעם גוף המכנה עצמו "קבוצה 666", המתימר לארגן הצתות כאלה כחלק מהמאבק הלאומי הפלסטיני.
בתחום הפנים: האלימות בחברה הערבית בישראל ובמזרח ירושלים מקרינה גם על איו"ש. בשבוע שעבר נרשמו 3 מקרי רצח על רקע פלילי במחנה הפליטים שועפאט ובכפר ענאתא, שגם חלקו נחשב כשטח מזרח ירושלים. בשל העובדה שאחד ההרוגים הינו בן למשפחת אבו סנינה מחברון, השתתפו מאות חמושים מבני המשפחה בהלווייתו בחברון, תוך שהם מבטיחים לנקום. הנה תמונות.

מנגד, בעזה, מתפרסם סרטון ובו תלמידי תיכון תוקפים באבנים את מוריהם, וצרים על חדר בו הסתגרו. הרקע לתקרית לא ברור, אבל היא עוררה זעם רב:

גם השבוע, יש שערוריה מקומית. הפעם בכפר דיר אלע'צון שבגזרת טול כרם. שם פוזרו דיירי "בית אבות מקומי, לאחר שהתברר שהעובדים, ובראשם, מנהל המקום נהגו להכות אותם. אחמד מג'דלאני, שר הרווחה ברש"פ הורה על הקמת ועדת בדיקה לנושא.
ועוד לגבי הקורונה. זו ממשיכה להתפשט. לנתוני החולים המאומתים אין כל משמעות, כי היקף הבדיקות מצומצם, אך הן מספר החולים הקשים והן מספר המתים ממשיך לעלות בשיעור ניכר. לעומת זאת, המאמצים לעידוד התחסנות בשטח כמעט פסקו, לא בשל המחסור בחיסונים, אלא בשל היענות דלה. מבחינת רוב האוכלוסיה באיו"ש ובעזה, הקורונה היא מחלה מומצאת. השבוע קיבל משרד הבריאות בעזה 50 אלף חיסוני ספוטניק רוסיים, וברשותו גם מלאי לא מבוטל של חיסונים מסוגים אחרים.
ולסיום, השבוע ציינו ארגוני הטרור בעזה את יום השנה להשלמת פינוי הרצועה ע"י ישראל. בכנס שקיימו בעיר עזה תחת הסיסמא: "ההתנגדות משחררת, אוסלו הורס", עלו קריאות להגברת המאבק האלים באיו"ש, ולהפסקת כל סוג של תיאום בטחוני. מנגד, ברשתות החברתיות, ניתן היה למצוא לצד דברי הלל לארגוני הטרור גם ביטויים כמו: "איזה מן שחרור הוא זה, שמאז אותו יום לא ראינו יום אחד של אור, ושאפילו חשמל נורמלי הפסקנו לקבל?"

עד כאן להשבוע. הסקירות השבועיות תצאנה להפסקה עד לאחר שמחת תורה. ניפגש בעז"ה לפני שבת בראשית.

כתיבה וחתימה טובה, לכם ולכל ישראל.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש