מבזקי חדשות מהעולם ליום 11-9-21 . מתעדכן

*- מה הרקע למתקפת הטרור של ה-11 בספטמבר ומה היו ההשפעות על אל-קאעידה בפרט ועל הטרור הסלאפי-ג'יהאדי בכלל בשני העשורים שחלפו מאז הפיגועים? היה לי הכבוד להשתתף לצדם של חוקרי הטרור המובילים, יורם שוייצר ואביב אורג, בפודקאסט מיוחד של המכון למחקרי ביטחון לאומי.

*- הלוויין איקונוס של מקסאר, שהיה הלוויין המסחרי הראשון שצילם ברזולוציה גבוהה, תיעד את מרכז הסחר העולמי בניו יורק לאחר ההתקפה של ה-11 בספטמבר 2001.

התמונה הראשונה צולמה יממה לאחר הפיגוע כאשר העשן עדיין עלה משרידי המגדלים, והתמונה השנייה צולמה אחרי ארבעה ימים והציגה בבירור את הגראונד זירו אחרי שהעשן התפזר.

קרדיט לתמונות : הלוויין איקונוס של מקסאר

*- ימים ספורים לפני יום השנה ה-20 למתקפת הטרור של ה-11.9, הודיע המשרד לרפואה משפטית בניו יורק על זיהוי שרידים של שני קורבנות נוספים ממגדלי התאומים: דורותי מורגן מלונג איילנד, שעבדה בתור סוכנת ביטוח במגדל הצפוני של מרכז הסחר העולמי, וגבר נוסף שמשפחתו ביקשה לא לפרסם את זהותו.

עד כה זוהו שרידיהם של 1,647 מהנרצחים במגדלי התאומים והחוקרים מנסים לזהות עוד 1,106 קורבנות. "הבטחנו למשפחות לעשות כל מה שאפשר וכמה זמן שזה ייקח כדי לזהות את יקיריהן ואנחנו ממשיכים למלא אחרי חובתנו", אמרה חוקרת מקרי המוות הראשית של ניו יורק, ברברה סמפסון.

*- בצל העתיד הלא ברור של הפסיקה ההיסטורית של רו נגד וייד בעניין ההפלות משנת 1973, נחשפת היום זהותה של "בייבי רו", התינוקת שהתובעת, נורמה מקורווי (שנקראה "ג'יין רו"), ביקשה להפיל, אולם נולדה בעת שבתי המשפט עדיין דנו בסוגיה. שלי לין תורנטון (51) נשלחה לאימוץ אחרי הלידה וכעת היא מדברת בספר חדש של העיתונאי ג'ושוע פרייגר שקטעים ראשונים ממנו פורסמו היום במגזין האטלנטיק.

*- שופט מחוזי בפלורידה הוציא צו מניעה נגד החוק נגד מהומות שהרפובליקנים בהובלת המושל רון דה-סנטיס אישרו השנה אחרי שקבע כי החוק מנוגד לתיקון הראשון לחוקה ועלול להוות "מלכודת עבור חפים מפשע". החוק, שהתקבל על רקע המחאה על מותו של ג'ורג' פלויד, מטיל עונשים כבדים על הפגנות שהוגדרו אלימות, כולל עונשים של עד 15 שנות מאסר. פעילי זכויות אזרח עתרו נגד החוק בטיעון שמדובר בפגיעה בזכות לקיים הפגנות שלוות.

*- דיווחים על תקיפות של משמרות המהפכה באמצעות מטוסים, וייתכן שגם עם טילים, נגד יעדי אופוזיציה באזור הכורדי של עיראק, ולפי גורמים מקומיים אין נפגעים.
בדיוק לפני שלוש שנים, 8 בספטמבר 2018, נהרגו 16 בני אדם אחרי שהאיראנים שיגרו טילים לעבר מתקנים של מפלגות אופוזיציה כורדיות-איראניות בצפון עיראק.

*- סוכנות הידיעות הדרום קוריאנית יונהאפ דיווחה כי קוריאה הצפונית קיימה הלילה מצעד צבאי בפיונגיאנג לציון 73 שנה להקמת המשטר, וזאת אחרי שבימים האחרונים נצפו קבוצות גדולות של חיילים בעיר. כלי התקשורת של הצפון עדיין לא דיווחו על האירוע או סיפקו פרטים וצילומים, אולם גורם ביטחוני בסיאול ציין כי הם עוקבים אחרי המתרחש. המצעד האחרון בקוריאה הצפונית התקיים באמצע ינואר, עם סיום הקונגרס של מפלגת השלטון, ונחשפו בו טילים חדשים.

*- לא רק אבבא מתאחדים: כל בני משפחת המלוכה הבריטית, ובהם גם הנסיך הארי והנסיך אנדרו, ישתתפו במשדר מיוחד של הבי-בי-סי ב-29 בספטמבר לזכר הנסיך פיליפ שהלך לעולמו באפריל, חודשיים לפני יום הולדתו המאה.

בני המשפחה יספרו על זיכרונותיהם מהדוכס מאדינבורו והצופים יזכו להצצה לחדר העבודה ומשרדו הפרטי של הנסיך ויוצגו קטעים נדירים מאוסף הסרטים המשפחתי. "בפעם הראשונה בטלוויזיה, יותר מתריסר חברי משפחת המלוכה יציגו את מחשבותיהם האישיות וזיכרונותיהם בעת שיוקירו באופן היסטורי את חייו היוצאים מן הכלל של הנסיך פיליפ", נמסר מתאגיד השידור הבריטי.

*- משרד האוצר האמריקאי פרסם את דוח נכסי הטרור המוקפאים לשנת 2020. על פי הנתונים, סכום הנכסים שהוקפאו בהתאם לסנקציות על ארגוני טרור וישויות טרור מוכרזות עמד על 63.44 מיליון דולר לעומת 63.10 מיליון דולר בשנת 2019. בראש ניצב ארגון חיזבאללה עם 22.91 מיליון דולר בנכסים מוקפאים, משמרות המהפכה עם 1.05 מיליון דולר, אל-קאעידה עם 3.87 מיליון דולר והמדינה האסלאמית עם 491 אלף דולר.

נכסים בשווי 140.76 מיליון דולר הוקפאו גם משלוש המדינות תומכות הטרור – איראן, סוריה וקוריאה הצפונית – וזאת לעומת סכום של 187.32 מיליון דולר בשנת 2019. לאיראן היו נכסים מוקפאים בשווי 73.75 מיליון דולר לעומת 119.54 מיליון בשנה שלפני כן, שווי הנכסים המוקפאים של סוריה עמד על 35.32 מיליון דולר ושל קוריאה הצפונית עמד על 31.69 מיליון דולר.

*- פסלו הענק של מפקד צבא הקונפדרציה, רוברט אי. לי, שהתנוסס בגבעת הקפיטול של מדינת וירג'יניה בבירה ריצ'מונד מאז 1890, הוסר היום בבוקר לקול מחיאות כפיים וקריאות שמחה. זהו הפסל האחרון שמפורק מבין ששת פסלי הקונפדרציה שעיטרו את הבירה לשעבר של מדינות הדרום במלחמת האזרחים.

*- הטליבאן הכריז על הקמת ממשלה זמנית בהובלתו של מולא חסן אחנד, כאשר מולא עבדול ע'אני בראדר ישמש סגנו.
מולא יעקוב יהיה שר ההגנה וסגנו יהיה מולא פאזל אח'נד, נג'יבוללה חקאני יהיה שר התקשורת וסירג'ודין חקאני יהיה שר הפנים בפועל. מולא עבד אל-חק ות'יכ מונה לשר המודיעין, מולא חיראללה חירחואה יהיה שר ההסברה והתרבות, שיר מוחמד עבאס סטאנכזי ישמש סגן שר החוץ, מולא עבד אל-חק מונה לסגן שר הפנים בתחום המאבק בסמים.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי