ישראל: הסכמי נורמליזציה או פלישה מסחרית למדינות ערב

 מכירת המוצרים הישראלים לאיחוד האמירויות, מצרים, ירדן ומרוקו עלתה משמעותית, כאשר היקף חילופי הסחר הנסתר של ישראל עם מדינות המפרץ הגיע ליותר ממיליארד דולר בשנת 2018.

חילופי הסחר של ישראל עם מדינות ערב היו עדים לצמיחה יוצאת דופן מאז הסכמי השלום בשנת 2020, על פי נתונים ישראליים רשמיים, לא כולל הכנסות מתיירות ושירותים. נתונים רשמיים אישרו כי הסחר עם מדינות ערב רבות הוכפל יותר מפי שלוש במהלך שבעת החודשים הראשונים של שנת 2021 בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה הקודמת, אשר עבור ישראל נחשבת לפרי הנורמליזציה עם מדינות ערב.

על פי Times of Israel, המסחר צמח ב -234 אחוזים במהלך שבעת החודשים הראשונים של 2021 בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2020, כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שציין יונתן גונן, מומחה במשרד החוץ הישראלי.

בהקשר זה אמרו מקורות כי הסחר עם איחוד האמירויות עלה מ -50.8 מיליון דולר בין ינואר ליולי 2020 ל -613.9 מיליון דולר בתקופה המקבילה בשנת 2021 ראוי לציין כי איחוד האמירויות הערביות הייתה הראשונה מבין ארבע המדינות באזור שחתמו על הסכם לנרמול היחסים עם ישראל בשנה שעברה, לאחר מצרים בשנת 1979 וירדן בשנת 1994, שהיו המדינות הערביות היחידות שקשרו יחסים דיפלומטיים עם ישראל בעבר.

בעוד שהסחר עם ירדן גדל השנה, מ -136.2 מיליון דולר ל -224.2 מיליון דולר, היקף חילופי הסחר עם מצרים עלה מ -92 מיליון דולר ל -122.4 מיליון דולר, והמסחר עם מרוקו גדל מ -14.9 מיליון דולר ל -20.8 מיליון דולר .

על פי הנתונים, המסחר עם בחריין לא היה קיים במהלך שבעת החודשים הראשונים של 2020. עם זאת, 300 אלף דולר של חילופי סחר נרשמו בתקופה המקבילה של השנה. המקורות הישראלים ציינו כי הנתונים שהתקבלו אינם כוללים את נתוני ההכנסות מתיירות ושירותים.

ערוץ איי-24 ניוז דיווחה על קיומו של יצוא שיוצאו בחשאי מישראל למדינות המפרץ בשנים 2012 ו -2013, ולמרות שהיחסים בין מדינות המפרץ הפרסי וישראל לא היו בפועל בשנת 2018, היקף חילופי הסחר בין מדינות אלה לבין ישראל הגיעו ליותר ממיליארד דולר באותה שנה, למרות היעדר יחסים רשמיים בין מדינות אלה באותה עת. למרות שמקורות בישראל הכחישו זאת ולא הראו זאת ברישומי סחר החוץ, מכון טוני בלייר לשינוי בינלאומי חשף את ערך חילופי הסחר בין ישראל לבין מדינות המפרץ, אשר מסתכם בכמיליארד דולר.

מוקדם יותר, תמונות של מוצרי התנחלויות ישראליים בדובאי עוררו גל גינוי ברשתות החברתיות, כאשר פעילים מתחו ביקורת על קידום איחוד האמירויות של סחורות הגדלות על "אדמה גנובה" ".וחשבון טוויטר – "ישראל בערבית" של משרד החוץ הישראלי פרסם תמונה של מוצרי התיישבות בשוק בדובאי, העיר, "רימון ישראלי נמכר בשוק הירקות והפירות בדובאי. איחוד האמירויות לא רק מוכרת סחורות ישראליות, אלא מציגה אותן בגאווה כשהן מחוברות לדגל ישראל ".

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות