חמאס שלוחת לבנון

בחודשים האחרונים, החל ממבצע שומר החומות, נחשפנו יותר ויותר למושג "ארגונים פלסטינים בלבנון", אותם ארגונים שעפ"י מערכת הביטחון אחראים למספר אירועי ירי רקטי בגבול הצפון. לרוב מדובר בקבוצות קטנות של פלסטינים שבידם רקטות לטווח קצר ואותן הם משגרים לעבר ישראל, אבל לא רק.

הכירו את חמאס שלוחת לבנון:

חמאס שלוחת לבנון פועל בעיקר במרחב דרום לבנון אך לא רק, השלוחה מתנהלת כארגון בעל זרוע צבאית עם מספר יחידות, היא מייצרת אמל״ח ומנהלת רשת כלכלית שמשמשת לקניית אמל״ח וציוד.
לארגון ישנו מערך ייצור שאחראי לייצור רקטות ומזל״טים, כחלק מפעילותו של המערך הוא רכש ראשי קרב והתחיל לייצר דלק ע״מ לפתח את יכולותיו ולייצר רקטות בצורה עצמאית ובלתי תלויה.
המערך בנה במשך שנים סדנאות לייצור רקטות במפעלים שהקים בלבנון, זאת ללא ידיעת חזבאללה.
כלל הפעילות של המערך מבוצעות תחת מעטה חשאיות ובמסווה אזרחי, זאת בהסתר ממדינת לבנון והנהגת חזבאללה.

ברשות הארגון קיימת גם מחלקת בנייה האחראית על פיתוח יכולות סמויות עבור מתווי פח״ע של חמאס ברחבי העולם. הנהגת המחלקה ממוקמת ברובה בטורקיה.

ראש היחידה הוא מאג׳ד ח׳צ׳ר , הידוע בכינוי אבו פאדי, בן 55 ומתגורר באיסטנבול.
סגנו הוא מחמד אבראהאים ודעה סאלם, מהנדס מכונות בהכשרתו ואחראי על יכולות המו״פ של חמאס, לרבות פרויקטי מזל״טים ואמל״ח צולל אוטונומי עבור פגיעה בכלי שיט, אמל״ח מסוג זה כמעט והושמד כליל בעזה במהלך מבצע שומר החומות.
למרות הרפרטואר המרשים שלו, סאלם ומערכו אינם מסוגלים לעמוד ביעדים שהציב להם חמאס. הוא בעיקר נכשל, כאשר פעילים באחריותו של סאלם נחשפו ופעילותם הופסקה.

לחמאס שלוחת לבנון ישנה זרוע צבאית הכוללת בתוכה שתי יחידות:

• יחידת ח׳אלד עלי – כוח צבאי שאחראי על גיוס פעילים בלבנון, ייצור אמל״ח מכל הסוגים ורכישת רקטות.
בראש היחידה עומד מחמד חאמד ג׳בארה הידוע גם בכינוי סאמי, בן 48 ומתגורר בבקאע.
אחד הבכירים ביחידה הוא חמזה מצטפא חג׳אזי – בכיר ומפקד במדור לייצור הרקטות של חמאס לבנון ובעל בית מלאכה שמשמש כאתר לייצור אמל״ח, חג׳אזי בן 35 ומתגורר בצידון.

במסגרת פעילותה של היחידה פותח בשנים האחרונות פרויקט סעד – פרויקט סודי לייצור רקטות בשטח לבנון.
האנשים הקשורים לפרויקט מחויבים לעסוק במכניקה ובכימיה, כולם עובדים תחת כיסוי אזרחי וסיווג, כלל הציוד הנדרש לייצור הרקטות מוסתר במתקנים אזרחיים (דירות, עסקים וכו׳) ובמחסנים בלב האוכלוסיה הלבנונית, זאת בדומה לדרך הפעולה של חזבאללה כפי שנחשפה ע"י צה"ל בעבר .
הפרויקט מנוהל ע״י יחידת ח׳אלד עלי בשיתוף פעולה עם ארגון הטרור אלג'מאעה אלאסלאמיה (האוניברסיטה האסלאמית) המפעיל גם הוא שלוחה בלבנון.
שני הארגונים חולקים מטה משותף בבניין בעל שש קומות בצפון צידון שנקרא מרכז עארף (נ.צ – 33°34'24.0"N 35°23'00.5"E).

• יחידת אלשמאלי – היחידה המסווגת מונה מאות פעילים בשורותיה, מגייסת ומכשירה לוחמים, מייצרת אמל״ח ומכינה מתווי מבצעי תקיפה. היחידה פועלת בחמישה אזורים בלבנון – צור, צידון, בירות, הבקאע וטריפולי.
היחידה אחראית לפיתוח יכולות לשיגור 200 רקטות גראד 122 מ״מ (50 מהן מיוצרות ע״י חמאס שלוחת לבנון), ייצור משגרים ניידים והכנת עמדות לשיגור רקטות מרכב.
היחידה אחראית גם על הפרויקטים צקר 1 וצקר 2 – פרויקטים לייצור מזל״טים לתצפית וכמזל״טים מתאבדים.
היחידה מפעילה במהלך טירונות היחידה קורסים רבים – קורס קורנט, הנדסה אווירונאוטית, קורס איסוף מידע סמוי, לוחמת לש״ב, קורס צליפה, קורס ארטילריה ופיקוד.
בראש היחידה עומד ולים אבו שנב, הידוע בכינוי בלאל. אבו שנב גויס לחמאס בשנת 2004 ועבר הכשרה במשך שנת 2005 בסוריה.
בשנת 2006 הסבו את תפקידו בחמאס והעבירו אותו למדור הייצור של המזל״טים בלבנון, במסגרת התפקיד אבו שנב עבר קורסים באיראן ובאינדונזיה.
אבו שנב היה מעורב בנסיונות העברת אמל״ח לרצועת עזה ובאמצעים לייצורו.

איש חשוב נוסף ביחידה הוא ח׳ליל מחמד ח׳ליל עזאם , הידוע בכינויו סמיר/אבו אבראהים, ח׳ליל עומד בראש המודיעין הצבאי של יחידת אלשמאלי. הוא בן 53 ומתגורר בטריפולי.

ארגון הטרור חמאס בלבנון נחשב לאחת הזרועות החשובות ביותר של הארגון שיושב גם באינדונזיה, טורקיה, עזה, סודאן ומלזיה. חמאס לבנון אחראי בעיקר לפיתוח אמצעי לחימה בלבנון, שכן שם קל יותר לפתח אמל״ח רגיש.

Memo to Israel: Lebanon is not Hezbollah, Gaza is not Hamas | Lebanon | Al  Jazeera

קרדיט :  עולם החדשות בטלגרם  קרדיט לתמונה: אלג'זירה